Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Egyiptomiakkal ünnepel az egyik legsikeresebb fesztivál

Egyiptomiakkal ünnepel az egyik legsikeresebb fesztivál

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 07. 12.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

A bevált sikerdarabbal, az Aidával ünnepli négy évtizedes működését a Chorégies d'Orange, amely a ma is tökéletes akusztikájú, hatalmas orange-i antik színházában rendezett operafesztiváljaival vált világhírűvé.

A párizsi Le Figaro beszámolója szerint Verdi művének kettős dimenziójából - egyfelől nagy politikai opera, amely a hazafiasság és a vallás összefüggéseiben mutatja be az erőviszonyokat, másfelől bensőséges melodráma, amely a hang tisztaságával nyűgöz le - az idei előadás az előbbiben sikeres. Charles Roubaud rendező maximálisan kihasználja a hely monumentalitását, pontosan irányítja a tömegek mozgását: világossá teszi a történetet, és sikerrel kerüli el a leegyszerűsítés és a pompa csapdáit, amelyek különösen a szabadtéri előadásokra jellemzőek. Az, hogy a cselekményt a 19. századba, a Szuezi-csatorna építésének időszakába tette át - így a színpadon brit gyarmati tisztek tűnnek fel és puskalövések dördülnek -, nem zavaró, hiszen az opera librettóját az akkori idők egyiptomi-etióp konfliktusai is ihlették.

Különösen elismerően szól a lap Tugan Szokijev karmesterről, aki zenekara, az Orchestre National du Capitole de Toulouse élén bámulatos energiát és kifinomultságot biztosított az előadásnak, főleg az első részben. Kevésbé hízelgőek a párizsi lapok a két főszereplő, a Radamest alakító, világjáró uruguayi tenor, Carlo Ventre és az Aidát éneklő amerikai Indra Thomas teljesítményének tekintetében. Az ő halványabb fellépésük ellensúlyozására nem volt elég az Amnerist megtestesítő orosz mezzoszoprán, Jekatyerina Gubova kiváló éneklése, valamint az olasz Giacomo Prestia basszusának méltósága a főpap szerepében - jegyezte meg a Le Monde.

A második, július 12-i esti előadást a France 2 közszolgálati televízió élőben közvetíti.

A Chorégies d'Orange évfordulójával kapcsolatban a Le Figaro megjegyezte, hogy a varázsos ókori helyszínt a XIX. században fedezték fel újra, a Comédie Francaise már 1869-ben előadásokat tartott benne, sőt, 1874-ben már operát is játszottak Augustus híres fala előtt: Bellini Normáját hallhatták az akkori nézők. Az antik színház tökéletes hátteret jelentett Sarah Bernhardt, a legendás tragika és még sok híresség számára. Operafesztiválokat rendszeresen 1971 óta tartanak az ideális helyszínen.

Akkor a görög antikvitás vallási ünnepeire emlékeztető névvel született meg a nagy nyári operaelőadásokat rendező Chorégies d'Orange, amely a kétezer éves múltból azt igyekszik átemelni, hogy akkor az előadás nem csupán szórakozás volt, hanem olyan kultusz, amelyet a közönség és a művészek párbeszéde, kölcsönös kommunikációja határoz meg. Az első 12 évben Jacques Bourgeois zenekritikus volt a fesztiváligazgató, az ő vezetése alatt Orange olyan, ma már legendásnak számító előadásokat tartott, mint az 1973-as Trisztán és Izolda Jon Vickersszel és Birgit Nilssonnal, az 1974-es Norma Montserrat Caballéval, az 1974-es Fidelio Gundula Janowitz fellépésével.

1982 óta Raymond Duffaut áll a Chorégie d'Orange élén. Az igazgató elmondta, hogy jó értelemben vett népi operafesztivált kíván működtetni, mivel az előadások olyan költségesek (az idei büdzsé 4,4 millió euró), hogy egy-egy operát legalább kétszer kell telt "ház" előtt játszani. Ez nem könnyű, hiszen a félkörben emelkedő antik nézőtéren egyszerre 8500 ember fér el. Ezért olyan műveket tűznek műsorra, amelyek képesek nagy közönséget mozgósítani, mint az Aida, a Carmen vagy a Tosca. Csak ezek sikere teszi lehetővé olyan kisebb tömegvonzású operák bemutatását az antik színházban, mint Richard Strauss Elektrája vagy Gounod kevésbé ismert műve, a Fausthoz képest igen ritkán játszott Mireille. A sikeres műsorpolitika eredményeként a fesztivál 85 százalékban önfinanszírozó, ami szinte példa nélkül áll a hasonló vállalkozások történetében. A francia közszolgálati televízió rendszeresen élő közvetítéseket ad az ókori színpadon rendezett előadásokról, idén hármat is megtekinthetnek a francia nézők. Volt olyan előadás (a 2009-es Traviata), amelyet 2,9 millió ember követett a tévében.

Orange réme a misztrálnak nevezett hideg tengeri szél, amely nem egy előadást tönkretett. 2010-ben a Tosca előadásán a Puccini partitúrájában szereplő ágyúlövések idején az ég is dörögni kezdett és olyan zivatar tört ki, hogy még a zenészeknek is alig volt idejük biztonságba helyezni hangszereiket. A 8500 néző azért rendben távozott - de a folyosókon és a lépcsőkön a víz bokáig ért. A szombati Aida ideális nyárestén csendült fel - hogy milyen lesz a keddi, az majd kiderül a helyszínen, illetve a francia tévéből.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Opera Franciaország Siker Komolyzene

Ajánlott bejegyzések:

  • JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Őshonosok a hazában Őshonosok a hazában
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr117898426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard