Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A Tengerentúlról jelentem

A Tengerentúlról jelentem

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 12. 31.
Amit a böjtről tudni érdemes
2023-03-31 12:09:28

Szinte minden kultúrkörben megtalálhatóak ennek az ősi szokásnak az elemei, de hogy valójában miért

Egy kiállítás titkai
2023-03-29 18:44:52

Amikor Simon Zsolt József porcelántervezőként elnyerte az MMA ösztöndíját, még nem sejtette, hogy pár év

Folytatódik a családi művészeti kavalkád a Duna-parton
2023-03-28 14:02:51

A Pesti Vigadóban megrendezett Essentia Artis programsorozat utolsó hetén ingyenes programokkal, koncertekkel

Az leszel, amit megeszel
2023-03-27 20:52:26

Wossala Rozina elkeserítőnek, sőt veszélyesnek látja a feldolgozott élelmiszeripari termékek fogyasztását

további bejegyzések a szerzőtől »

“Miért van az, hogy Európa a jó kezdeményezéseket figyelmen kívül hagyja és csupán a legnagyobb ökörségeket veszi át Amerikától?"(antiduckface.com főszerkesztője)

Nagyon szeretem ezt az idézetet, mert minden benne van. Valóban érthetetlen a tendencia, miszerint Amerikából sikerül mindent átvenni, leutánozni, ami eszement, felesleges, romboló hatású, legyen az divat, televíziózás, viselkedés. A pozitív kezdeményezések, a bevált, jó módszerek, az értelmes, értékes megmozdulások, események gyakran süket fülekre találnak. Ezek nem kapnak címlap sztorit és utánozni se akarjuk őket, mert 'hogy milyen gáz majmolni Amerikát'.
Bezzeg ez nem merül fel, ha valóságshow-król, túlélő műsorokról van szó. Ezeket millióan követik hétről-hétre, minden gondolkodás nélkül.

A jól működő iskolabusz rendszer.
Az iskolabusz ötlete eredetileg Nagy Britanniából származik. Az első, lovakkal vontatott iskolabusz Stoke Newington-ban került forgalomba 1827-ben. London észak-keleti városrészében szállított kisgyerekeket, pontosan 25-öt. 1886 környékén, a Wayne Works jóvoltából már Amerikában is megjelentek az első iskolabuszok. Az évtizedek során a lovak által húzott kocsikat felváltották a modernebb automobilok, mind a külső, mind a belső berendezés átalakult.
Az iskolabusz ötlete eredetileg Nagy Britanniából származik. Az első, lovakkal vontatott iskolabusz Stoke Newington-ban került forgalomba 1827-ben. London észak-keleti városrészében szállított kisgyerekeket, pontosan 25-öt. 1886 környékén, a Wayne Works jóvoltából már Amerikában is megjelentek az első iskolabuszok. Az évtizedek során a lovak által húzott kocsikat felváltották a modernebb automobilok, mind a külső, mind a belső berendezés átalakult.


Az Egyesült Államokban az iskolabuszok biztonsági előírásait szövetségi törvények szabályozzák, mely törvények betartása kötelező a buszok gyártói és használói részéről egyaránt. Az iskolabuszok méretéből, felépítéséből adódóan sok a \'vak terület\', melyet sem a vezető, sem az utazók, sem a közlekedő autók nem látnak, így ezekre vonatkozóan külön szabályok érvényesek. Hasonlóan kiemelt terület a buszok ablakai, a visszapillantó tükrök, a biztonsági övek, az ülések, s nem utolsó sorban maga a busz váza.
Az iskolabuszok színét 1939-ben változtatták hivatalosan narancssárgáról sárgára, s nem is akármilyen sárgára. A buszok színe külön nevet visel, ez a \'National School Bus Glossy Yellow\' vagy röviden \'School Bus Yellow\'(iskolabusz sárga). Tudományosan igazolt, hogy ez az a szín, mely sötétben a legjobban látható, illetve a ráfestett fekete betűk ezen a sárgán a legkontrasztosabbak.
Még ugyanezen év áprilisában, Dr. Frank W. Cyr, a Columbia Egyetem professzorának vezetésével 7 napos konferenciára gyűltek össze az érintettek, ahol megalkották az iskolabuszok biztonsági szabályzatát. 45 pontban foglalták össze a tudnivalókat, melyek nemcsak a színre vonatkoztak, de pontosan meghatározták a busz magasságát, az ülések közti távolságot, a folyosó szélességét és egyéb paramétereket is.


Kiemelten fontos szabály az iskolabuszok közlekedési elsőbbsége, különösen le- és felszálláskor. Ilyenkor a forgalom mindkét oldalon leáll, melyet a buszon elhelyezett jelzőfények, valamint STOP tábla indikál. A forgalom akkor is leáll, ha többsávos útról van szó. A szembejövő forgalom is áll, mely alól csupán az osztott utak kivételek. Az iskolabuszt ilyenkor kikerülni, semekkora ívben sem szabad. Ezért az akcióért szigorú büntetés jár. Az autósok, -tapasztalataim szerint- ezt betartják, legalábbis a környékünkön igen. Nincs türelmetlenség, nincs \'gyorsan elhúzok, elvégre a gyerek még a házban van\'. Amennyiben kint a tábla, villognak a fények, mindenki türelmesen áll, vár, nem kiabál a lassan búcsúzkodó szülőkre, nem fenyegeti a lassan cihelődő gyerekeket. Aki az iskolakezdés óráiban utazik, ezzel számol, nem is beszélve arról, hogy a legtöbb autóban ülőnek szintén van gyermeke.
figyelmeztető lámpákból 8-at helyeznek el a buszokon, 4-et elől, 4-et hátul. Mialatt a gyerekek le- és felszállnak, ezek felváltva villognak piros és borostyán sárga színnel. A STOP táblát a vezető mechanikus rendszerrel, a sofőr fülkéből irányítva aktiválja. A STOP táblán is vannak világító fények, gyakran maga a felirat is villog.
A buszokon, méretüktől függően több vészkijárat is található, az ablakokon, a tetőn, de minden buszon, még a legkisebben is kötelező a hátsó vészkijárat.
A legtöbb járaton ma már videokamerákat is felszerelnek, mely nemcsak a gyerekek viselkedését hivatott rögzíteni, de balesetek esetén a körülmények rekonstruálásában is segítséget nyújt.


A balesetet zömét meglepő módon nem a többi autós okozza, hanem maga az iskolabusz. Felépítéséből adódóan nagy a sofőr által átláthatatlan terület. Ennek a problémának a kiküszöbölésére bonyolult visszapillantó tükör rendszert dolgoztak ki, kifejezetten iskolabuszok számára. A biztonsági övek használata nem minden államban kötelező. A következő 6 tagállamban azonban igen: Kalifornia, Florida, Louisiana, New Jersey, New York és Texas.
A technikai felszereltség után jöjjön a személyi kérdés. Kik utaznak a buszon? Milyen körülmények között és a legfontosabb, kiből lehet iskolabusz vezető. Az iskolabuszok naponta 25 millió gyermeket szállítanak Amerika-szerte. Ez a szám az iskoláskorú gyerekek felét jelenti. A többieket a szülők viszik iskolába, gyalogolnak, esetleg kerékpároznak. Az egészséges életmód képviselői és a sport minisztérium szomorúan adta közre a legutóbbi felmérés eredményét, miszerint a gyalogló, illetve kerékpározó gyerekek száma felére csökkent az utóbbi években.


Nem akárki kerülhet a buszok volánja mögé sem, mert iskolabusz sofőrnek lenni összetett feladat. Az iskolabusz vezetői gondoskodó, vidám, toleráns, felelősségteljes egyéniségek, akik egyszerre több feladat ellátására is képesek. Miközben nagyméretű járművet vezetnek, legtöbbször csúcsforgalomban, szemmel kell tartaniuk esetenként 72 eleven gyermeket is. Összességében úgy is mondhatnánk, olyan személyek, akiknek hátul is van szeme, nem is egy pár, hisz az egyik párnak a gyerekeken, a másik kettőnek a busz által kitakart pontokon kell lenni. Az iskolabusz vezetőjének képesnek kell lennie a gyors, átgondolt döntésre, s minden esetben nyugodtnak, higgadtnak kell maradnia. Mielőtt munkába áll, kötelező elvégeznie egy \'defensive driving\' (védekező vagy más néven gazdaságos vezetés) kurzust.
Az iskolabusz vezetője a család barátja is. Ismeri a szülőket, testvéreket, így a család biztos lehet benne, hogy a gyermek nem megy el idegenekkel. Amennyiben valamilyen zavaró eseményt tapasztal, azonnal jelzi a szülőknek. Attól a pillanattól kezdve, hogy az ajtó becsukódik, a gyerekek második szülőjévé lép elő. Óvnia kell a gyerekek testi épségét, felügyelnie, hogy a csomagok biztonságosan legyenek elhelyezve, hogy a gyerekek ne álljanak fel, szemmel kell tartania az esetleges veszekedéseket is.
Minden buszvezető ismeri a biztonsági berendezések, vészkijáratok használatát, alapvető elsősegély nyújtási ismeretekkel rendelkezik. Azok a vezetők, akik testi és/vagy szellemi fogyatékkal küzdő tanulókat szállítanak, külön képzésen vesznek részt. Ők valamennyien az átlagnál is empatikusabbak, tudniuk kell kezelni az esetleges vészhelyzeteket is, melyek a gyermekek állapotából fakadhatnak. Kezelniük kell a rámpákat, tolókocsikat, különféle egészségügyi segédeszközöket.


Minden kisgyermek más és más, vannak rosszabb és jobb napjaik, arról nem is beszélve, hogy mindig akadnak neveletlen, rossz modorú, szófogadatlan utazók is. A buszsofőrnek ezekre a helyzetekre is megoldást kell találnia. A szülőknek is feladatot jelent, hogy megértessék gyermekeikkel, hogy a buszon viselkedni kell, hisz abban a pillanatban, ha a vezető nem az utat figyeli, veszélybe sodorhatja az egész társaságot.
Megtalálni a középutat a barát, családtag és a fegyelmező vezető között nem könnyű, de amennyiben ez sikerül, akkor remek, bizalomra épülő, nyugodt kapcsolat alakul ki a gyerekek, a családok és az iskolabusz sofőr között.
Kedves olvasóm, Kálmán, több, érdekes, gyakorlati kérdést is feltett, melyekre itt szeretnék válaszolni. Köszönöm az érdeklődést, a konstruktív közreműködést.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Amerika Erdély

Ajánlott bejegyzések:

  • Jubilál a legendás trilógia Jubilál a legendás trilógia
  • Irina titkát őrzi a titokzatos nagybőgőtok? Irina titkát őrzi a titokzatos nagybőgőtok?
  • Egy szenvedélyes nőre emlékezik a három színészlegenda Egy szenvedélyes nőre emlékezik a három színészlegenda
  • Ők lettek az év művészei Ők lettek az év művészei
  • Nőnek lenni Ceaușescu Romániájában Nőnek lenni Ceaușescu Romániájában

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr577924594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard