Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Száz éve hunyt el a repülőgépek atyja

Száz éve hunyt el a repülőgépek atyja

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2012. 05. 30.
Népi ritmusok és legendás éjszakák Gombaszögön
2025-07-14 18:00:00

A Felvidék legnagyobb ifjúsági-kulturális rendezvényén, a Gombaszögi Nyári Táborban idén is különleges

Rock, család, Balaton: közeleg a 17. TÁBOR Fesztivál
2025-07-14 11:02:30

Augusztusban ismét benépesül Alsóörs, ahol a hazai rock- és metalélet nagyjai, családbarát programok és

Zene, ami összeköt - országjárásra indul a Concerto Budapest
2025-07-11 18:00:00

A klasszikus zene erejével szeretné közelebb hozni az embereket egymáshoz és a kultúrához a Concerto Budapest

Tánc, zene, mesterségek: a Hagyományok Háza beköltözik a nyári fesztiválokra
2025-07-11 11:07:40

Legyen szó kézműves foglalkozásról, táncházról, népzenei koncertről vagy mesemondásról, a Hagyományok

további bejegyzések a szerzőtől »

Száz éve halt meg Wilbur Wright, aki – Orville testvére társaságában – a világon először emelkedett motoros repülőgéppel a levegőbe. Halálát nem légi baleset, tífusz okozta, 1912. május 30-án.

A Wright családban öt gyermek nevelkedett, Wilbur 1867. április 16-án született. Apjuk egy protestáns egyház püspöke volt, így Wilbur és nála négy évvel fiatalabb öccse, Orville is az elképzelhető legerényesebb életet élte: soha nem ittak, nem dohányoztak, boltjukban is mindig kifogástalan öltönyt viseltek. A középiskolát ugyan elvégezték, de diplomát egyikük sem szerzett. Orville csak végigbukdácsolt tanulmányain, Wilbur azonban a Yale egyetemre készült, de egy hokimeccs közben elvesztette első fogait, és a baleset után letett a továbbtanulásról.

A gyakorlatias testvérek előbb nyomdát, majd kerékpár-javító műhelyt nyitottak, így kihasználhatták műszaki érzéküket. Hobbijuk a biciklizés és a siklórepülés volt, így figyelemmel követték a siklóernyővel a levegőbe emelkedő német Otto Lilienthal pályafutását, aki 1896-ban egy baleset áldozata lett.

A Wright testvérek, Orville (b) és Wilbur

Maguk is kísérletezni kezdtek, de amerikai módon: akár Edison, a formális képzést invencióval és fáradhatatlan próbálkozással pótolták. A világon az elsők között építettek kis szélcsatornát, amelyben gépmodelleket, különböző szárnyalakokat teszteltek. 1900-ban az észak-karolinai Kitty Hawk városkába költöztek, ahol a világ és a versenytársak szemétől távol, de kiváló szélviszonyok között próbálhatták ki szerkezeteiket. Siklórepülőjük 1902 végén már kiválóan engedelmeskedett, és megdöntötte az addigi 200 méteres távolsági rekordot is.

1903-ra készült el a Wright Fyler, amelyet már motor és légcsavar hajtott. A kétfedelű, faszerkezetű és impregnált vászonnal bevont szárnyakat vékony oszlopokkal és merevítő huzalokkal szilárdították. A gép dülöngélő mozgását az alsó szárnysíkban igen kényelmetlen helyzetben, hason fekvő pilóta irányította, részben a szárnyak előtt elhelyezett vízszintes vezérsík, azaz a magassági kormány mozgatásával, részben testsúlyának áthelyezésével. Ezzel azonban nem csak a gép súlypontját változtatta meg, hanem egy kötélzet segítségével deformálta, “megcsavarta” a szárnyakat, ami lényegében azonos volt a mai csűrőlapos megoldással. Az általuk konstruált 12 lóerős, négyhengeres-négyütemű motor akkoriban lepkesúlyúnak számított, mert egy lóerőre alig három kilogramm tömeg esett, a szintén általuk tervezett két fa légcsavart biciklilánc hajtotta.



A Flyer először 1903. december 17-én, 10 óra 35 perckor emelkedett a levegőbe a Kitty Hawk melletti Kill Devil Hillsnél. Aznap mindketten kétszer rajtoltak el: az első repülést Orville hajtotta végre, az utolsót Wilbur – de ez volt az első alkalom, amikor valóban irányítani tudták a gépet. Az emberiség történetében új fejezetet nyitó eseménynek alig öt szemtanúja volt és a sajtó teljes közönye övezte. Még 1905-ben is csak azért említette a tekintélyes Scientific American, hogy kacsának nevezhesse, és feltette a kérdést: Csalók vagy repülők? A New York Herald azt írta: “A Wright testvérek repültek, vagy nem repültek; van gépük vagy nincs gépük; repülnek vagy hazudnak. Repülni nehéz, azt állítani, hogy repültünk, könnyű.” Holott ekkor a Wright-testvérek a megrongálódott Flyer utódán (amely ma a washingtoni repülési-űrkutatási múzeumban látható) már több mint félórát maradtak a levegőben és 40 kilométert tudtak megtenni.A feltalálók 1906-ban (immár szabadalom birtokában) léptek a nyilvánosság elé. Hamar hírességgé váltak, főként azután, hogy távolsági és magassági rekordokat állítottak fel, légi bukfenccel ejtették ámulatba a közönséget, Wilbur, aki már két órát is egyfolytában a lebegőben tartózkodott, még utasokat is vitt sétarepülésre. Találmányuk eladása azonban nehezebbnek bizonyult, mint kifejlesztése, a csűrőlapok miatt jogi vitába keveredtek. A jogi hercehurca végül győzelmükkel ért véget, de nimbuszukból sokat vesztettek.

A testvérek egyike sem nősült meg, Wilbur tréfásan azt mondogatta, nincs ideje feleségre és repülésre is. Őt 1912. május 30-án. alig 45 évesen vitte el a tífusz. Orville szerencsésebb volt: megélte, hogy szobrot állítsanak neki, mielőtt 1948. január 30-án elhunyt.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Repülés Évforduló Lavór

Ajánlott bejegyzések:

  • Rock, család, Balaton: közeleg a 17. TÁBOR Fesztivál Rock, család, Balaton: közeleg a 17. TÁBOR Fesztivál
  • Tánc, zene, mesterségek: a Hagyományok Háza beköltözik a nyári fesztiválokra Tánc, zene, mesterségek: a Hagyományok Háza beköltözik a nyári fesztiválokra
  • Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
  • Világsztárokkal és hazai ikonokkal búcsúzik a nyár Szegeden Világsztárokkal és hazai ikonokkal búcsúzik a nyár Szegeden
  • Erdélyi örökség: letöltve – Néprajz és digitalizáció egy térben Erdélyi örökség: letöltve – Néprajz és digitalizáció egy térben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr697907726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard