Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Fizetniük kell a Jézus-darab megzavaróinak

Fizetniük kell a Jézus-darab megzavaróinak

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2013. 06. 22.
Túlvilági olimpikonok a Depeche Mode univerzumában – grandiózus show az MVM Dome-ban
2025-10-16 10:34:26

Két olimpiai bajnok, Szász Emese és Fodor Rajmund is kilép a valóság kereteiből, hogy misztikus lényként

Tradíció és elegancia találkozása – Átadták a Kis fekete pályázat díjait
2025-10-14 09:25:02

Tíz alkotó vehetett át elismerést a Hagyományok Háza Kis fekete pályázatán, ahol a népművészet és a

Tiszta őrület – Woody Allen legújabb darabjának világpremierje Budapesten
2025-10-13 18:00:00

November 7-én a Centrál Színházban mutatják be Woody Allen legújabb vígjátékát, a Tiszta őrületet

Szembe mersz nézni azzal, akivé válhattál volna?
2025-10-13 17:08:25

Vigh Bálint új független filmje, a KONEKT az önismeret és a traumafeldolgozás kérdéseit vizsgálja egy

további bejegyzések a szerzőtől »

Pénzbírságot szabott ki pénteken a párizsi büntetőbíróság 32 katolikus fundamentalistára, akik 2011 októberében megzavarták Romeo Castellucci Az arc fogalma Isten fiában című előadását, amelyet istenkáromlónak találtak.

A bíróság előtt összesen 34 személynek kellett felelnie a szólásszabadság korlátozása miatt, közülük két vádlottat felmentettek. Három személyt 1500, 1800, illetve 2000 eurós pénzbüntetésre ítélt a bíróság. A legtöbb rendbontó 600 és 800 euró közötti bírságot kapott. Annak ellenére, hogy az ügyészség jóval szigorúbb, 5000 eurós pénzbüntetések kiszabását kérte a bíróságtól, a védők fellebbeznek a döntés ellen.

Fotó: trafo.hu
"Jó, hogy enyhék a büntetések, de azért ez mégiscsak drága fizetség a szarért!" - kiáltotta Francois Souchon ügyvéd az ítélethirdetést követően, azt állítva, hogy az ügyfelei egyfajta gondolkodás védelmében álltak ki.

A francia főváros egyik legjelentősebb színházában, a Théatre de la Ville-ben 2011. október 22-én, 23-án és 26-án állították elő a katolikus fundamentalistákat, miután megzavarták a 15. századi itáliai művész, Antonello da Messina festette Jézus-portré előtt játszódó darabot.

Keresztény fundamentalista szervezetek képviseletében több százan tüntettek egy héten át a színház előtt a szerintük istenkáromló darab bemutatása ellen, s nem akarták a nézőket esténként beengedni a rendőrök által védett épületbe. A tüntetőket Emmanuel Demarcy-Motta igazgató személyesen győzködte arról, hogy engedjék be a nézőket. Az előadások rendszeresen késéssel kezdődtek, és a közönség soraiban helyet foglaló fundamentalisták közül volt, aki felment a színpadra tiltakozni, mások fütyültek, bűzbombákkal dobálták meg a színészeket vagy "Elég volt a keresztényfóbiából! Le a köztársasággal!" feliratú táblát emeltek a magasba. A zavarkeltőket általában erőszak és ellenállás nélkül sikerült a rendőröknek eltávolítaniuk a színházból, amit a közönség tapsviharral fogadott, de olyan is előfordult, hogy motorolajjal öntötték le vagy tojással dobálták meg az előadásra érkező nézőket.

A rendbontók elsősorban azt kifogásolták, hogy az előadás utolsó jelentében Krisztus arcát emberi ürüléket jelképező festékbombákkal dobálják tele. A zárójelenet a kétszereplős előadás, egy apa és fia szenvedéstörténetének betetőzése, miután a két férfi együtt élte végig az idős ember fizikai leépülését. Az inkontinenciában szenvedő, sorsán kesergő apát fia kénytelen tisztába tenni, eleinte szeretettel és türelemmel, majd egyre nagyobb tehetetlenséggel és dühvel ápolja az idős embert.

A bírósági tárgyalás során a gyanúsítottak az előadás iránti "undoruknak" adtak hangot, és tetteiket azzal indokolták, hogy katolikus hitük becsületét akarták megvédeni. A bíróság valamennyi vádlottat egyeurós "erkölcsi kártérítés" megfizetésére is kötelezte a rendező és a Théatre de la Ville számára.

Az előadás a Trafóban (Fotó: revizoronline.com)
Az óriási Jézus-portré előtt játszódó darabot egyébként tavaly ősszel Budapesten, a Trafó Kortárs Művészetek Házában is bemutatták.

Castellucci többször is válaszolt az istenkáromlás vádjára, és azt mondta: félreértették az előadásban bemutatott metaforát. A szerző-rendező a botrány hatására maga magyarázta el darabja jelentését a francia tömegtájékoztatási eszközökben. Számára az ürülék az emberi mártíromságot jelentette a darabban, miután az apa inkontinenciája az én elvesztését szimbolizálta. A színpadon történő ürítés a görög kenosis (megsemmisülés, önkiüresítés) metaforája, azaz az öregember isteni lététől megszabadulva nyerte el az emberi dimenziót, szó szerinti értelemben. Castellucci szerint ez volt az a pillanat, amikor Krisztus emberi testet öltve magára, meghalt a kereszten, hiszen a keresztre feszítéssel Isten "leereszkedett" az emberi nyomorúság szintjére, s az embernél is nagyobb mértékben élte meg a szenvedést, különösen a testi gyötrelmeket - hangsúlyozta a rendező.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Jézus Film Franciaország Vallás Rendező Lavór

Ajánlott bejegyzések:

  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Szembe mersz nézni azzal, akivé válhattál volna? Szembe mersz nézni azzal, akivé válhattál volna?
  • Természetfeletti erők és elfeledett titkok: itt a Shelby Oaks – A gonosz nyomában magyar előzetese Természetfeletti erők és elfeledett titkok: itt a Shelby Oaks – A gonosz nyomában magyar előzetese
  • Száguldás, sárkányok, rosszfiúk – a nyár 10 legkedveltebb mozija Magyarországon Száguldás, sárkányok, rosszfiúk – a nyár 10 legkedveltebb mozija Magyarországon
  • Őrült nap, őrült film: jön a Random! Őrült nap, őrült film: jön a Random!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr447920066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard