Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Fizetniük kell a Jézus-darab megzavaróinak

Fizetniük kell a Jézus-darab megzavaróinak

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2013. 06. 22.
Péter Bence hazatér - a világsztár zongorista Budapesten mutatja be legújabb produkcióját
2025-09-16 08:30:00

Új műsorral, látványos színpadi megoldásokkal és egy titokzatos vendéggel tér vissza Budapestre a

Az identitás és természet határán – Leopold Bloom Díjjal ismerték el Dezső Tamás munkásságát
2025-09-16 07:00:00

Nyolcadik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amelyet idén Dezső Tamás nyert el az

Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten
2025-09-15 12:00:00

Hétvégén ért véget a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, melyen Joachim Trier új alkotása

ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is
2025-09-15 10:10:01

A ONE MORE LIKE című magyar sportdráma a hétvégén Batumiban és Las Vegasban is diadalt aratott: a provokatív

további bejegyzések a szerzőtől »

Pénzbírságot szabott ki pénteken a párizsi büntetőbíróság 32 katolikus fundamentalistára, akik 2011 októberében megzavarták Romeo Castellucci Az arc fogalma Isten fiában című előadását, amelyet istenkáromlónak találtak.

A bíróság előtt összesen 34 személynek kellett felelnie a szólásszabadság korlátozása miatt, közülük két vádlottat felmentettek. Három személyt 1500, 1800, illetve 2000 eurós pénzbüntetésre ítélt a bíróság. A legtöbb rendbontó 600 és 800 euró közötti bírságot kapott. Annak ellenére, hogy az ügyészség jóval szigorúbb, 5000 eurós pénzbüntetések kiszabását kérte a bíróságtól, a védők fellebbeznek a döntés ellen.

Fotó: trafo.hu
"Jó, hogy enyhék a büntetések, de azért ez mégiscsak drága fizetség a szarért!" - kiáltotta Francois Souchon ügyvéd az ítélethirdetést követően, azt állítva, hogy az ügyfelei egyfajta gondolkodás védelmében álltak ki.

A francia főváros egyik legjelentősebb színházában, a Théatre de la Ville-ben 2011. október 22-én, 23-án és 26-án állították elő a katolikus fundamentalistákat, miután megzavarták a 15. századi itáliai művész, Antonello da Messina festette Jézus-portré előtt játszódó darabot.

Keresztény fundamentalista szervezetek képviseletében több százan tüntettek egy héten át a színház előtt a szerintük istenkáromló darab bemutatása ellen, s nem akarták a nézőket esténként beengedni a rendőrök által védett épületbe. A tüntetőket Emmanuel Demarcy-Motta igazgató személyesen győzködte arról, hogy engedjék be a nézőket. Az előadások rendszeresen késéssel kezdődtek, és a közönség soraiban helyet foglaló fundamentalisták közül volt, aki felment a színpadra tiltakozni, mások fütyültek, bűzbombákkal dobálták meg a színészeket vagy "Elég volt a keresztényfóbiából! Le a köztársasággal!" feliratú táblát emeltek a magasba. A zavarkeltőket általában erőszak és ellenállás nélkül sikerült a rendőröknek eltávolítaniuk a színházból, amit a közönség tapsviharral fogadott, de olyan is előfordult, hogy motorolajjal öntötték le vagy tojással dobálták meg az előadásra érkező nézőket.

A rendbontók elsősorban azt kifogásolták, hogy az előadás utolsó jelentében Krisztus arcát emberi ürüléket jelképező festékbombákkal dobálják tele. A zárójelenet a kétszereplős előadás, egy apa és fia szenvedéstörténetének betetőzése, miután a két férfi együtt élte végig az idős ember fizikai leépülését. Az inkontinenciában szenvedő, sorsán kesergő apát fia kénytelen tisztába tenni, eleinte szeretettel és türelemmel, majd egyre nagyobb tehetetlenséggel és dühvel ápolja az idős embert.

A bírósági tárgyalás során a gyanúsítottak az előadás iránti "undoruknak" adtak hangot, és tetteiket azzal indokolták, hogy katolikus hitük becsületét akarták megvédeni. A bíróság valamennyi vádlottat egyeurós "erkölcsi kártérítés" megfizetésére is kötelezte a rendező és a Théatre de la Ville számára.

Az előadás a Trafóban (Fotó: revizoronline.com)
Az óriási Jézus-portré előtt játszódó darabot egyébként tavaly ősszel Budapesten, a Trafó Kortárs Művészetek Házában is bemutatták.

Castellucci többször is válaszolt az istenkáromlás vádjára, és azt mondta: félreértették az előadásban bemutatott metaforát. A szerző-rendező a botrány hatására maga magyarázta el darabja jelentését a francia tömegtájékoztatási eszközökben. Számára az ürülék az emberi mártíromságot jelentette a darabban, miután az apa inkontinenciája az én elvesztését szimbolizálta. A színpadon történő ürítés a görög kenosis (megsemmisülés, önkiüresítés) metaforája, azaz az öregember isteni lététől megszabadulva nyerte el az emberi dimenziót, szó szerinti értelemben. Castellucci szerint ez volt az a pillanat, amikor Krisztus emberi testet öltve magára, meghalt a kereszten, hiszen a keresztre feszítéssel Isten "leereszkedett" az emberi nyomorúság szintjére, s az embernél is nagyobb mértékben élte meg a szenvedést, különösen a testi gyötrelmeket - hangsúlyozta a rendező.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Jézus Film Franciaország Vallás Rendező Lavór

Ajánlott bejegyzések:

  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten
  • ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is
  • Előzetest kapott az Árva – itt a Saul fia rendezőjének új filmje Előzetest kapott az Árva – itt a Saul fia rendezőjének új filmje
  • Enyedi Ildikó és Paolo Sorrentino új filmjeit is díjazták Velencében Enyedi Ildikó és Paolo Sorrentino új filmjeit is díjazták Velencében

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr477920066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard