Pénteken hunyt el New Yorkban Arthur C. Danto, nagy hatású amerikai filozófus és művészetkritikus. A XX. század kiemelkedő gondolkodója 89 éves volt.
Danto a filozófia számos ágában jelentőset alkotott, a történelemfilozófia, cselekvésfilozófia, ismeretelmélet, művészetfilozófia területén a XX. század (illetve a XXI. század elejének) legjelentősebb és legnagyobb hatású gondolkodói közé tartozik. Művészetkritikai tevékenysége is meghatározó, többek között foglalkozott Hegel esztétikájával, Friedrich Nietzsche és Arthur Schopenhauer filozófiájával, Sartre és Andy Warhol művészetével.![](http://kulturpart.blog.hu/media/image/2013-10-27/7927236/Arthur_C__Danto.jpg)
Arthur Coleman Danto 1924. január 1-jén született Michiganben. Detroitban nőtt fel, két év hadseregben eltöltött szolgálat után művészetet és történelmet tanult a Wayne Egyetemen, majd posztgraduális filozófiai tanulmányokat folytatott a Columbia Egyetemen. 1949-től 1950-ig Párizsban tanult Fulbright-ösztöndíjjal, Maurice Merleau-Ponty tanítványaként. 1951-ben tért vissza New Yorkba tanítani, és a Columbia Egyetem filozófiaprofesszora lett.
Danto többek között a művészet vége gondolat felvetésével és a művészet fogalmának újradefiniálásával vált ismertté. A filozófus 1984-ben jelentette meg legismertebb esszéjét, A művészet vége (The End of Art) címmel. A szövegben Andy Warhol 1964-es Brillo dobozokat bemutató kiállítását idézi fel, ami szerinte a művészettörténet végét jelentette. A márkajelzést magukon hordozó kartondobozokból épített szoborkompozíció Danto szerint már a pluralizmus új korszakában, a történelem utáni művészetben született, amikor a művek saját filozófiájukba változtak át. „Ha a művészek részt szeretnének venni ebben a folyamatban, a művészeti iskolák felkészítésétől nagyon eltérő tanulmányokban kell rész venniük. Filozófusokká kell válniuk" - írta az esszében.
![Arthur C. Danto (Fotó: D. James Dee)](http://kulturpart.blog.hu/media/image/2013-10-27/7927236/arthur_c_danto___photograph_by_d_james_dee_1990.jpg)
Danto az analitikus filozófia egyik vezető képviselője volt. Esszéivel, melyeket 1984 óta főként a The Nation képzőművészeti folyóiratban publikált (1984 és 2009 között), előkelő helyet vívott ki magának az amerikai művészetkritikában, korunk esztétái között a legalaposabb és egyben a legizgalmasabb gondolkodónak tartják. 1981-ben kiadott, és a magyar olvasók számára 2003 óta hozzáférhető könyve, A közhely színeváltozása a modern képzőművészet értelmezésében kulcsfontosságú esztétikai kategóriák (reprezentáció, műalkotás, művészeti világ, stílus, metafora, kifejezés) fogalmi elemzését nyújtja.
Utolsó könyvét, amelyben elmúlt 50 évének gondolatait és művészetdefinícióit foglalja össze Mi a művészet (What Art Is) címmel, Danto idén jelentette meg. Magyar nyelven az interneten itt olvasható egy írása: Arthur C. Danto: Történetek a művészet végéről (In: A művészet vége? Szerk. Perneczky Géza, 1999)
Forrás: litera.hu