A New York-i Filmakadémia kutatása szerint a női filmsztárok alacsonyabb fizetést kapnak, kevesebb szövegük van, és több időt töltenek ruha nélkül a filmvásznon, mint férfi kollegáik.
Az éhezők viadala: Futótűz című sci-fi thriller, Jennifer Lawrence színésznővel a főszerepben hétfőre átlépte az 500 millió dolláros árbevételt tudhat magáénak a világszerte eladott jegyekből. A női főszereplőt alkalmazó kasszasiker ritkának számít a hollywoodi filmpiacon. Az idei filmes termésből is találunk sikeres női főszereplővel dolgozó ellenpéldákat: Woody Allen filmje, a Blue Jasmine Cate Blachett főszereplésével, a tabukat feszegető Adéle élete, vagy olyan kiemelkedő női alkotók mint Kathryn Bigelow rendezőnő és Lena Dunham forgatókönyvíró. Ennek ellenére Hollywood továbbra is makacsul tartja magát a nemi egyenlőségről alkotott véleményében.
A New York-i Filmakadémia múlt hét elején közzétett tanulmányában felhívja a figyelmet a különböző területeken jelentkező egyenlőtlenségekre. A felmérés során meglepő eredményekre jutottak: több férfi kap szöveges szerepet, mint amennyi nő; a teljes vagy részleges meztelenséget tartalmazó szerepek a nők oldalára tolódnak el; a fizetésekben is csekély egyenlőtlenséget láthatunk a férfiak javára.

A Filmakadémia a kutatás megjelentetésével és az eredmények nyilvánosságra hozatalával párbeszédet szeretne kezdeményezni a témában. A kiindulópontnak számító kérdés, hogy miért állhat elő egy olyan helyzet, hogy a Sundance Filmfesztivál jegyvásárlóinak és a rendezvényen megjelenő rendezők fele nő, ennek ellenére a filmipar magaslataiban drámaian alacsonyabb számokat találunk. „A filmekben fellépő nemi egyenlőségre rávilágítva reméljük, elindíthatunk egy párbeszédet, hogy milyen eszközökkel lehetne a nők megjelenését és erejét a nagy költségvetésű filmekben növelni" - írják a tanulmányban.
2007 és 2012 közt 500 kasszasikernek számító filmet elemezve a kutatás azt találta, hogy a szöveges szerepek egyharmadát játsszák női színészek, és mindössze 10%-ukban kiegyensúlyozottak a szerepek. Az átlagos arány a férfi-női színészek közt 2,25 az 1-hez.

„Mint minden nagy iparágban, a változások időbe telnek" - mondta Dr. Martha M. Lauzen, a témában kutató professzor. „A filmipar nem egy buborékban létezik, hanem a nagyobb társadalom részeként, ami sokszor elfogultsághoz és előítéletekhez vezet."
Forrás: The Guardian