Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Rádió
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Rádió
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Az eszmény diadala a Szépművészetiben

Az eszmény diadala a Szépművészetiben

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2013. 12. 17.
Művészek zárt ajtók mögött
2021-01-23 14:32:30

A Pesti Vigadóban bejárjuk Csíkszentmihályi Róbert kiállítását, az Urániában megtudjuk min dolgozik Gera

Azt hittem, hogy jókedved van – koncert a magyar kultúra napján
2021-01-22 19:38:45

Itt van Herczku Ágnes, Nikola Parov és Palya Bea – házigazda Novák Péter és az Etnofon! Tizenhárom

Herczku Ágival és Palya Beával ünnepel a Kultúrpart
2021-01-21 20:02:28

Január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján, a Kultúrpart 13. születésnapján a Novák Péter és az

Új kötetéről mesél Szabó T. Anna
2021-01-21 14:43:35

A Jókai Mór Művelődési Ház Facebook oldalán láthatjuk január 22-én 19:00-tól azt a beszélgetést, amelyben

további bejegyzések a szerzőtől »

Hatvanhat rajzon és metszeten keresztül vizsgálja az érett reneszánsz festészet egyik legnagyobb mestere, Raffaello munkamódszerét és hatását a Szépművészeti Múzeum szerdától látható, Az eszmény diadala - Raffaello című kiállítása.

Raffaello önarckép
A tárlat középpontjában Raffaello hat rajza áll, ezek közül több a kiállításon is bemutatott rézmetszetekhez szolgált előrajzként, más munkák pedig freskók, nagyobb szabású alkotások előtanulmányaiként készültek. A Kárpáti Zoltán és Seres Eszter által rendezett kiállítás más alkotók - többek között Giulio Romano, Perino del Vaga, Polidoro da Caravaggio vagy Parmigianino - rajzain, metszetein keresztül végigköveti Raffaello több kompozíciójának utóéletét is - hangzott el a tárlat keddi sajtóvezetésén.

Kárpáti Zoltán emlékeztetett arra, hogy az 1520-ban, mindössze 37 évesen elhunyt mester komoly hatást gyakorolt a 16. század európai festészetére, a tárlat mégis elsősorban Raffaello és olasz kortársai, valamint követői kapcsolatát vizsgálja. A Szépművészeti Múzeum grafikai gyűjteménye több mint ezer 16. századi olasz rajzot és mintegy 4600 metszetet őriz, ezek digitális katalógusa 2012 óta az interneten is elérhető - jegyezte meg.

A Mária mennybemenetele című rajz Raffaello korai korszakában, Perugiában készülhetett, amikor a később csodált mester még Perugino stílusában dolgozott. Már kiérlelt kompozíciót mutat A betlehemi gyermekgyilkosság című grafika, amelyről korábban azt feltételezték, hogy Marcantonio Raimondi rézmetszete után készült, valószínűsíthető azonban, hogy inkább annak előkésztő rajza lehetett - mondta el a művészettörténész.

Raffaello volt az első, aki felfedezte a műveinek sokszorosításában rejlő üzleti lehetőséget és gyümölcsöző munkakapcsolatot alakított ki a pápai fővárosban Raimondival. A festő később olyan népszerűségre tett szert, hogy a megrendeléseknek egyedül már nem tudott eleget tenni, így munkáinak nagy részét valójában népes műhelyének tagjai - mások mellett Giulio Romano, Perino del Vaga és Polidoro da Caravaggio - végezték el iránymutatásai, vázlatai alapján.

Ilyen dekorációs séma lehetett a római Sala di Costantino kifestéséhez készített Angyalfej is, amelyről valójában eldönthetetlen, hogy maga Raffaello vagy egyik, a mester stílusát tökéletesen imitáló munkatársa kezétől származik.

Ezért is nagy a művészettörténeti értéke a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye egyik csúcsműveként számon tartott Esterházy Madonnának: Raffaello kiállításon is bemutatott kis méretű, befejezetlen táblaképén ugyanis szabad szemmel jól megfigyelhető az alárajzolás, így a rajzok kontextusába helyezve a festmény jól bemutatja a művész munkamódszerét.

Egyetlen külföldi alkotásként kapott helyet a tárlaton Albrecht Dürer Vizitáció című fametszete olasz párdarabjával, amelyekhez a művészettörténet első szerzői jogi pere is kapcsolódik. A német művész számos lapját ugyanis - engedély nélkül - Raimondi Velencében nagy haszonnal nyomtatta és terjesztette, míg Dürer fel nem jelentette a rézmetszőt a város hatóságainál.

A Szépművészeti Múzeum reneszánsz grafikai kiállítása 2014. március 30-ig látogatható az épület mélyföldszinti Dór Piramisában.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kiállítás Szépművészeti Múzeum Festészet Rajz Reneszánsz Grafika Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Lelkendezzünk és siránkozzunk! Lelkendezzünk és siránkozzunk!
  • Ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással ünnepel a Bécsi Szépművészeti Múzeum Ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással ünnepel a Bécsi Szépművészeti Múzeum
  • „A művész legyen nagyon okos” „A művész legyen nagyon okos”
  • Az emberi test titkai Az emberi test titkai
  • Legyetek elvetemültek...! Legyetek elvetemültek...!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr167929004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. Megjöttek a meztelen hősnők
  4. A 10 legütősebb drogos film
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard