Négynapos újzenei fesztivált rendeznek január 11. és 14. közt négy helyszínen. Különleges koncerteket hallhatunk a Zeneakadémián, a Fugában, a BMC-ben és a Trafóban.
Hogyan válik két összekoccintott kávéscsésze hangja a zenei kompozíció részévé? Hiba-e, ha a dobos leejti a dobverőket a darab közben? Milyen hangzás szelidítheti gyönyörű zenévé a Martin Luther King életét kioltó lövések hangjait? Mi a zenei következménye annak, hogy 12 emigráns zeneszerző leül Bécsben beszélgetni? Négynapos fesztivál koncertekkel és előzetes műhelyfoglalkozásokkal azoknak, akik szeretnének átlátni a hangokon. Hangszeres színház, hagyományos kortárszenei darabok, műfaji határtalanság... Mindez színtiszta átlátszó hangon! Az előadások előtti műhelyfoglalkozásokon – kreatív részvétellel, irányított gyakorlatok által – mindenki megismerheti az elhangzó darabokat, azok zeneszerzői elgondolásait. Akik eljönnek, testközelből élhetik át a kortárs kompozíciós zene sokszínű és innovatív világát.
A fesztivál célja egyrészt új módszerekkel bemutatni és ezáltal a közönséghez közelebb hozni a kortárs komolyzenét. Másrészt ősbemutatók mellett olyan műveket eljuttatni a magyar közönséghez, melyek a mai szerzők számára referenciaként szolgálnak, de a magyar közönség előtt kevésbé ismertek.
Az előadásokhoz kapcsolódóan, azok előtt a szervezők műhelyfoglalkozásokat tartanak, melyek során a közönség tagjai az elhangzó darabokat, azok zeneszerzői elgondolásait kreatív részvétellel, irányított gyakorlatok által ismerheti meg. A programsorozattal megkísérlik a budapesti közönség új rétegei számára is hozzáférhetővé tenni a kortárs kompozíciós zene sokszínű és innovatív világát.
Zeneakadémia, Solti Terem
2014. január 11. 19 óra
Horváth Balázs: Férfiszemmel / Női szemmel narratív dalciklus magyar költők és fordítók szövegeire, Herczku Ágnesnek
A változás anatómiája szcenírozott előadás Anahita Abbasi, Angélica Castelló, Margareta Ferek Petric, Tamara Friebel, Gryllus Samu, Mirela Ivicevic, Kami Marques, Suk Ju Na, Fernando Riederer, Simon Vosecek, Yukiko Watanabe, Ruei-Ran Wu 12 rövid tanulmánya alapján, melyek Hong-Kai Wang What's the musical consequence of change? című installációjához születtek.
Az elhangzó darabok kottái megtekinthetők az Osztrák Kulturális Fórum kiállításán 2014. január 10-én délután 5 órától a hónap végéig (1068 Budapest, Benczúr u. 16.).
Közreműködik: HERCZKU Ágnes, Theresa DLOUHY, Tomasz PIETAK és a THReNSeMBle
Vezényel: HORVÁTH Balázs
A Magyar Soundpainting Társaság szervezésében az előadás előtt, 17 órától az esti darabokhoz kapcsolódó, interaktív műhelyfoglalkozást tartunk, amire várunk minden érdeklődőt!

Fuga
2014. január 12. 18 óra
Bujdosó Márton: ...read the unshapeable shock night... (Hopkins)
Matthias Kranebitter: stop and change
Luciano Berio: O King
Elliott Carter: GRA
Eötvös Péter: Dances of the Brush-footed Butterfly
Közreműködik: BODROGI Éva és a THReNSeMBle
Vezényel: HORVÁTH Balázs
Az est folyamán az elhangzó művekhez kapcsolódva rövid elemzések és interaktív gyakorlatok segítik a közönséget a darabok megismerésében.
Budapest Music Center, Könyvtár
2014. január 13. 18 óra
A kompozíció hallható és látható rétegei Iñigo Giner Miranda előadása a hangszeres színház történetéről és saját munkáiról.
Az előadás a budapesti Goethe Intézet támogatásával jött létre.

TRAFÓ Kortárs Művészetek Háza
2014. január 14. 20 óra
MUSIQUE D'INTERIEURS
2011 szeptemberében az akkor frissen alakult együttes az Universtät der Künste (UDK-Berlin) felkérésére állította össze Musique d'interieurs című előadását, mely az egyetem által rendezett KlangKunstBühne programsorozat megnyitója volt. A bemutatót több sikeres előadás követte Európa számos koncerttermében és fesztiválján (Guggenheim, Bilbao; Dampfzentrale, Bern; Theatre ABC; La Chaux de Fonds).
Az együttes tagjai a svájci zeneszínházi rendező, Rudi Häusermann műhelyében ismerték meg egymást. Összeköti őket a Színház, a Performance és a Zene határterületeinek kutatása.
A Musique d'interieurs előadása során az együttes sajátságos humorral és finom dramaturgiai megoldásokkal szcenírozott koncert formájában mutat be több olyan kompozíciót, melyek a zenés színház és a hangszeres színház műfajaihoz köthetőek. Négy hangszeres előadó / színész és mindennapi tárgyak (mint lámpák, székek vagy edények) találkozásából bensőséges gesztusok és képek zenéje alakul ki. Az így létrejött mikrokozmosz új megvilágításba helyez mindennapi helyzeteket és cselekedeteket, melyek így nyíltan megmutatják a bennük rejlő költészetet. A látszólagos hétköznapiság varázsa így válhat láthatóvá és hallhatóvá.
Az egyes kompozíciók az optikai és akusztikai hatások egymás melletti vagy gyakran egymás elleni kijátszásával, az érzékelés egyértelmű mechanizmusait kérdőjelezik meg. A zeneiség jelentése így kitágul és egyben új jelentést is nyer. Cecilia Arditto argentin zeneszerző munkájában (El libro de los gestos) a hangszeresek lámpákat és egyéb kellékeket használnak hangszeres eszközeik kibővítésére.
A svájci Peter Streiff művében (Hors d'hoeuvre) az együttes egy asztal körül ülve teremt hétköznapi hangokból zenei helyzetet és egy látszólag ártatlan hétköznapi szituációból feszültséggel teli drámai pillanatokat. Hasonlóan egy asztal áll Jessie Marino New Yorkban élő zeneszerző művének középpontjában (Rot Blau). A különlegesen virtuóz előadási darab zenei eszköztárában elsősorban perkusszív elemek szerepelnek gyermeki humorral átszőve, két előadóra és néhány kellékre hangszerelve. Mauricio Kagel csaknem félévszázados Con Voce című műve a hangszeres színház mérföldköve, melyben egy hangszeres trió hangkeltés nélkül teremti meg a darab zenei élményét.
Az előadást záró kompozíció az együttes zenei vezetőjének munkája, ahogyan a darabokat összekötő szcenírozás is. Műve (El orden de las cosas három színészre, tárgyakra és bejátszásra) finom átmenetet hoz létre a zene hangzó rétege – melyben a tárgyak, színpadi karakterek és a dramaturgia közötti viszony is hangok által van jelen – és az előadás vizuális rétegébe átültetett zeneiség között.
Az előadások előtt két órával a koncert résztvevői és a Magyar Soundpainting Társaság tagjai tartanak másfél órás bevezető foglalkozásokat az esti előadások anyagairól.
Közreműködik a berlini DieOrdnungDerDinge együttes:
Iñigo Giner Miranda – zeneszerző, zongorista
Daniele Pintaudi - zongorista és színész
Vera Kardos - hegedűművész és performer
Cathrin Romeis - színésznő és csellista
A fesztivál szervezői: Filharmónia Magyarország, Fuga, MuPATh, Trafó, Zeneakadémia Koncertközpont
A DieOrdnungDerDinge előadására, most páros belépőjegyet nyerhetsz ITT!
Támogatók: NKA, Arnold Schönberg Center, Budapest Music Center, Goethe Intézet, Osztrák Kulturális Fórum