Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Játékfilm a fukusimai katasztrófáról

Játékfilm a fukusimai katasztrófáról

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 03. 06.
Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten
2025-09-15 12:00:00

Hétvégén ért véget a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, melyen Joachim Trier új alkotása

ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is
2025-09-15 10:10:01

A ONE MORE LIKE című magyar sportdráma a hétvégén Batumiban és Las Vegasban is diadalt aratott: a provokatív

A magyar népi kultúra ünnepe: új évad kezdődik a Hagyományok Házában
2025-09-11 15:55:34

A Hagyományok Háza új évadában a magyar népi kultúra életerejét és gazdagságát ünnepli: tánc, zene

Cannes-tól Velencéig: nemzetközi sikerfilmek érkeznek a Mozinet Filmnapokra
2025-09-11 07:34:38

Fesztiválsikerek, friss magyar alkotások és különleges filmes élmények várják a közönséget a 15. Mozinet

további bejegyzések a szerzőtől »

A film egy mezőgazdaságból élő családot mutat be, amelynek a fukusimai atomerőmű katasztrófája után el kellett hagynia házát és földjét. A Homelandot a februári Berlinalén is vetítették.

A héten kezdték játszani Japán-szerte az első széles körben forgalmazott, a fukusimai nukleáris katasztrófával foglalkozó japán filmet, amely egy család történetén keresztül beszél a tragédia következményeiről.

A produkció egy mezőgazdaságból élő családot mutat be, amelynek a fukusimai atomerőmű katasztrófája után el kellett hagynia házát és földjét, és azóta is átmeneti szálláson él egyre azt várva, hogy mikor kap engedélyt a hazatérésre oda, ahol generációk óta minden ősük lakott. Dzsiro, a film főhőse, a család második fiúgyermeke azonban titokban visszaszökik a família elzárt területen lévő földjére.

Fotó: alfahir.hu
A film eredeti címe Iedzsi, japánul A hazaút, a nemzetközi piacon Homeland címmel kerül forgalomba. Az alkotást a februári Berlinalén is vetítették.

Néhány jelenete olyan helyszíneken forgott, amelyeket a magas sugárzás miatt tiltott területnek nyilvánítottak. Miközben Japánban élénk vita folyik arról, hogy az atomerőmű lezárt reaktorait szabad-e újra munkába állítani, a film rendezője, Kubota Nao nem ezt a kérdést akarta körbejárni, a katasztrófa emberi oldalának ábrázolására törekedett.

"A film nem vette a bátorságot, hogy válaszokat adjon. Ez egy család időtlen története" - hangsúlyozta. Kubota az elzárt zóna üres és csöndes világát szembesítette a zajos, barakkszerű házakból álló, zsúfolt átmeneti szállásokkal, ahol a kitelepítettek élnek a 2011-es földrengés okozta nukleáris baleset óta.

"Az ember nem érez fura illatot, a színek sem változtak meg, semmi újat nem lehet látni vagy érzékelni. Valójában semmi sem változott, de mégis ott van a fenyegető félelem. Másrészről viszont ott vannak a zsúfolt átmeneti szállások, és az emberben felmerül, hogy meg lehet-e maradni ilyen szűkös körülmények között" - fogalmazott a rendező, akinek nevéhez számos dokumentumfilm fűződik.

Kubota leszögezte: nem atomenergia-ellenes filmet forgatott, azért készítette ezt a mozit, hogy a történtek, amelyeknek még sokáig érezzük a hatását, ne merüljenek feledésbe, "hogy az emberek tíz, húsz, ötven vagy akár száz év múlva is láthassák ezt a klausztrofobikus helyzetet, hogy mindenki átélhesse".

A Dzsirót alakító színész, Macujama Kenicsi szintén arról beszélt, hogy a produkció nem tör pálcát az atomenergia felett, és nem volt hajlandó személyes véleményt mondani a nukleáris energiáról.

Ezzel a dilemmával más japán rendezőknek is szembe kellett nézniük, akik Fukusimával akartak foglalkozni. Szono Sion filmrendező csak külföldön tudta összegyűjteni Kibo no kuni (A remény földje) című, 2012-ben a Torontói Filmfesztiválon díjazott filmje költségvetését, mert korábbi japán befektetői tabunak tekintették az atomenergiát. A rendező szerint az emberek nem akarnak az atomtémára gondolni. "Olyan filmet akarnak látni, amely megríkatja őket" - foglalta össze a helyzetet, hozzátéve, hogy úgy tűnik, a közönség nem akar nyugtalanító mozikat nézni.

A nézők között azért akadt, akiben Kubota filmje is nyugtalanságot keltett. "Arra emlékeztetett, hogy valójában semmi sem oldódott meg, olyan érzést keltett bennem, hogy valami nincs rendben" - mesélte a vetítés után Nakamura Takasi 68 esztendős nyugdíjas.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Japán Katasztrófa Lavór

Ajánlott bejegyzések:

  • Szohó mester utolsó teája: költői utazás a Meidzsi-kori Japánba Szohó mester utolsó teája: költői utazás a Meidzsi-kori Japánba
  • Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr857931596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard