Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Az elbeszélés nehézségei

Az elbeszélés nehézségei

Hanula Zsolt a szerző friss bejegyzései 2014. 04. 14.
Ki beszél itt már A tetovált lányról?
2015-03-23 08:02:00

Már rég rá kellett volna unnunk a skandináv krimikre, mégis tíz évvel Stieg Larsson után még mindig azt

Minden nap: Nőnap
2015-03-16 08:02:00

Nem kerekedett el a szemem Tim Burton új filmjétől, sőt tulajdonképpen Christoph Waltz nélkül az egészet

Szeretlek, Wunder-Pest!
2015-02-25 08:02:00

Egy sosem volt magyar hetvenes évek pajeszos-sárgás miliőjében találkozik japán átok és finn romantika, sok

Elvadult kirándulás
2015-02-21 08:02:00

Eljutni A-ból B-be, nem csak földrajzilag. Reese Witherspoon önmagát keresve az amerikai vadromantikába menekül

további bejegyzések a szerzőtől »

Azt mondják, ősidők óta minden elbeszélés témája vagy a szerelem, vagy a halál. Ez igaz is, hozzátéve, hogy egy ideje a plusz egy téma az elbeszélés maga.

Ha az ember elveszíti a látását, egy ideig még képes felidézni színeket, formákat, ritkábban akár összetettebb építményeket, ám a vizualizáció képessége új impulzusok híján idővel elkopik. Hogy a folyamatot legalább lelassítsa, Ingrid erős fantáziálásba kezd az őt körülvevő világról, amelyet nem lát ugyan, de korlátozott lehetőségeivel így is érzékel. Előbb férje esetleges elhallgatott dolgai felé fordítja gondolatait, majd szomszédokat talál ki magának, s ruházza fel őket ilyen-olyan tulajdonságokkal. Elszabadult fantáziájának töredékeit, röpke impresszióit idővel történetekké sűríti, s konkrét regényt fogalmaz meg, pötyög be laptopjába. A film elbeszélése tehát hasonló módon játszik nézőjével, mint Charlie Kaufman Adaptációja, hol egy elképzelhető valóságot, hol egy elképzelhető regényfolyamot látunk a képeken, s e kettő mindenképpen hatással van egymásra: részint ugye az író is az őt körülvevő kíméletlen konkrétságokból táplálkozik, részint az írás mint terápiás folyamat segít neki jobban megérteni saját frusztrációit és talán kapcsolatát az egyelőre egy lakás falai közé szorított külvilággal.



Értékelhetnénk akár külön is Ingrid írói munkásságát, mint a film egyik folytonosságát, ám ez még akkor is félrevezető volna, ha éles határvonalat tudnánk húzni az szöveg és a film valósága közé. Persze, hogy a nő sémákból indul ki, bár egész fantáziadúsan alakítja őket, s ismeri és használja azokat a gegeket, amelyek kedveltek szoktak lenni egy keserű-édes drámában. Végül is mégiscsak kimondható, hogy Ingrid jó író. Ehhez persze meg is van mindene: konkrétan az ideje. Álló nap ül az ablak mellett, fantáziál és gépel. Fogyatékossága természetesen első körben félelmeit, bizonytalanságait mondatja tollba vele: vajon mi járhat a férje fejében? Kívánja még vagy már rég mással randizik titokban? Ő pedig időnként valóban annyira belelovalja magát e fantáziákba, hogy hiába regényírás, nyilvánvaló, hogy itt bizony saját életét próbálja a lehetőségekhez mérten rendbe tenni.


A Vakon formailag számos ziccert dolgoz ki és ezeket sikerrel értékesíti is. Néha alig észrevehető mátrix-zavarokat rejt el arra utalván, hogy a szerző épp nem biztos benne, mit is akar leírni, máskor épp Ingrid enyhe részegsége, csapongó gondolatai űzik abszurd szituációkba szegény fiktív karaktereket. Eskil Vogt korábban forgatókönyvíróként a Szerzőkben is az alkotó alkot helyzetből indult ki, ugyanígy radikális formanyelvet használva, a Vakon című drámával immár rendezőként is ámulatba ejtően messze merészkedik abban, hogy kihasználja a film mint médium lehetőségeit. Elfogadom, hogy hasonlóan többrétű elbeszéléssel Dunát lehetne rekeszteni, mégis azt gondolom, a megannyi remek és kevésbé sikerült próbálkozás után sem tartunk még ott, hogy kimerítettük volna a lehetőségeket. Erre per pillanat Eskil Vogt filmje a legüdítőbb bizonyíték.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Norvégia Titanic Filmfesztivál Európai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Metszet az elengedésről Metszet az elengedésről
  • Életmese elő- és utóhanggal Életmese elő- és utóhanggal
  • A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
  • Fehérek közt egy európai Fehérek közt egy európai
  • Törékenységben az erő Törékenységben az erő

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr917932852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard