Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Agónia-maraton

Agónia-maraton

Hanula Zsolt a szerző friss bejegyzései 2014. 05. 09.
Ki beszél itt már A tetovált lányról?
2015-03-23 08:02:00

Már rég rá kellett volna unnunk a skandináv krimikre, mégis tíz évvel Stieg Larsson után még mindig azt

Minden nap: Nőnap
2015-03-16 08:02:00

Nem kerekedett el a szemem Tim Burton új filmjétől, sőt tulajdonképpen Christoph Waltz nélkül az egészet

Szeretlek, Wunder-Pest!
2015-02-25 08:02:00

Egy sosem volt magyar hetvenes évek pajeszos-sárgás miliőjében találkozik japán átok és finn romantika, sok

Elvadult kirándulás
2015-02-21 08:02:00

Eljutni A-ból B-be, nem csak földrajzilag. Reese Witherspoon önmagát keresve az amerikai vadromantikába menekül

további bejegyzések a szerzőtől »

A fél Wehrmacht egy tízéves zsidó kisfiút üldöz, aki árkon-bokron-Visztulán keresztül küzd az életéért és hogy megöregedve majd elmesélhesse a történetét.

Akár A passió egyfajta ikerfilmjeként is gondolhatunk a Fuss, fiú című új holokauszt-mozira, amelyben a főhős megy, szenved, megy, szenved, megy, szenved. Se ott, se itt nincs sok értelme ezt számon kérni; ha egyszer a rendezői koncepció az volt, hogy elmeséljen egy szenvedéstörténetet, annak állomásait, illetve amely során azért meg-megcsillan az irgalom fénysugara, sőt még az életöröm is pillanatnyi időre, akkor mi nem mondhatjuk neki, hogy: de miért ez? Viszont mi mérsékelten szórakozunk azon, ahogy a tízéves Jurek megszökik a varsói gettóból, kóborol az erdőben, éhezik, megverik, rágyújtják a házat, lelövik a kutyáját és elveszíti fél karját. Mondhatni, a Fuss, fiút egy megerőszakolt Tóth Orsi választja csak el A nagy füzettől.



Nyilván nem várta el senki, hogy a hasunkat fogjuk majd a nevetéstől, a cél itt az emlékeztetés volt, nem a szórakoztatás. Ugyanakkor a holokauszt-filmek szubzsánere azért nem egy piaci rés. Fel kell kötnie a gatyáját annak, aki újat (újabb megközelítésben) újabb formában akar beszélni a most már iparcikké degradált borzalmakról, ám a Fuss, fiú ezek közül egyikre sem törekszik. Kicsit meglepő volt azt hallani az alkotóktól a magyarországi bemutatón, hogy egyrészt, direkt nem akartak egysíkú karaktereket használni, hiszen mindenkiben egyaránt felüti fejét a jóság és a gonoszság is, másfelől, hogy Európában kellett ennek elkészülnie, mert az amerikaiak valami melodramatikus giccset faragtak volna belőle. Azért volt furcsa, mert a szereplők 90%-a vagy klasszik filmes sablonnáci, aki ha kell, ha nem, házakat gyújt fel és nem ismeri Goethét, vagy gigaszívű érző kisember, aki saját biztonsága árán is óvja az idegen gyereket. Vannak, valóban vannak a filmben olyan figurák, akiket nem mindig tudunk hova tenni: az egyik tiszt előbb kivégezni készül Jurekot, majd amikor viszontlátja, még falaz is neki. Aztán ott a gazdasszony, aki épp az előző nácival fekszik össze férje háta mögött, ugyanakkor mindent megtesz a gyerekért, amikor az életveszélybe kerül. De egy kezemen meg tudom számolni mind ezen karakterek számát, mind a vásznon töltött perceiket. Ami pedig a másik állítást illeti, nem tudom, mi lehet ennél melodramatikusabb giccs. Ha két kutyát lőnek le benne?


Elismerem, ellenpontozva a burjánzó szenvedést, időnként kifejezetten ifjúságifilm-feeling üti fel a fejét, ha a főhőst épp befogadták valahol és nyugalmi időszakot él meg. Az egyik ilyen, szinte vicces (!) jelenetben azt látjuk-halljuk, amint képtelennél képtelenebb melodramatikus és giccses történetekkel eteti aktuális házigazdáit, akik egy-egy bevallottan fiktív bulváros résznél sajnálatukat kifejezve még egy bő kanál ételt szednek tányérjába. Ezek után. mondjuk. fenntartással fogadom az agg Jurek állítását (aki a film végén saját jelenlétével ad súlyt az igaztörténet-címkének), miszerint ez a tenger kaland pontosan úgy esett meg vele, ahogy a film ábrázolja. Bár ha tényleg ekkora erőket fordított a német hadsereg arra, hogy elfogjanak egy tízéves gyereket, nem csoda, hogy elveszítették a háborút.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Lengyelország Holokauszt II. Világháború Zsidóság Hollywoodi filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Új magyar Oscart hozott a Düne Új magyar Oscart hozott a Düne
  • Itt mindenki hall mindent Itt mindenki hall mindent
  • Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
  • Meghalt a Mátrix, éljen a Mátrix! Meghalt a Mátrix, éljen a Mátrix!
  • A Central Perk titkai A Central Perk titkai

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr577933664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard