Bestsellerből készült Skandinávia új exportfilmje, ami végre nem egy pengehideg thriller. A hivatalos premier előtti vetítések nem véletlenül mentek szinte teltházzal.

Látjuk, ahogy megmenti Franco életét, leitatja Sztálint, a gulágról megszökik Einstein féltestvérével, belepiszkál a szovjet emigráció és a CIA életébe, majd elintézi a berlini fal lebontását – néhány jelenetet egyébként Budapesten is rögzítettek. Mindezt többnyire úgy, hogy fogalma sincs, mit művel. A pitiáner balek, aki beleköp a nagykutyák levesébe kedvelt archetípus, remek komédiák születnek belőle. Még akkor is, ha az egyedi ötletek közötti kontinuitást leginkább a véletlenek és félreértések pillanatragasztója illeszti össze dramaturgiailag vállalhatóvá, ettől a vájtszeműek számára talán dadogósnak tűnhet az elbeszélés. Meglehet ebben azért a könyv és a filmadaptáció között feszülő örök hidegháború is ludas, s inkább csak előbbi tükrében tűnik vázlatosnak a moziverzió. Be kell azonban látni és persze ezt nézőként azért örömmel tesszük, hogy az élvezeti értéken sokat nem rontanak a fentebb leírtak. A világszerte népszerű regény adaptációja is hasonló sikereket érhet el, hiszen az ilyen nagy ívű epikus történetek mindig hálás projektek. Ehhez persze az is kell, hogy profi alkotók fogják meg a munka végét, az ilyesmit nem lehet puszta lelkesedésből meg jópofaságból letudni, ide díszlet kell, jelmez és elsőrangú színészek – ez esetben mindez teljesült is. Örömmel száguldozunk az évtizedekben, felváltva az elbeszélői jelenkor ettől szinte függetlenül zajló üldözéses történetszálával, miközben mindkettő rejt jó néhány helyzetkomikumot, kellemes skandináv fanyarsággal és abszurditással bolondítva.