Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Éneklő ikonok

Éneklő ikonok

Hanula Zsolt a szerző friss bejegyzései 2014. 07. 26.
Ki beszél itt már A tetovált lányról?
2015-03-23 08:02:00

Már rég rá kellett volna unnunk a skandináv krimikre, mégis tíz évvel Stieg Larsson után még mindig azt

Minden nap: Nőnap
2015-03-16 08:02:00

Nem kerekedett el a szemem Tim Burton új filmjétől, sőt tulajdonképpen Christoph Waltz nélkül az egészet

Szeretlek, Wunder-Pest!
2015-02-25 08:02:00

Egy sosem volt magyar hetvenes évek pajeszos-sárgás miliőjében találkozik japán átok és finn romantika, sok

Elvadult kirándulás
2015-02-21 08:02:00

Eljutni A-ból B-be, nem csak földrajzilag. Reese Witherspoon önmagát keresve az amerikai vadromantikába menekül

további bejegyzések a szerzőtől »

Kifejezetten igényes és dadogó művészkedés egyaránt jellemzi a fiatal görög rendező munkáját. Most számba vesszük, amit lehet, de aztán csak a szépre emlékezünk.

Nem gondoltam eddig, de ahogy a hollywoodi zsánerfilmnek is megvannak a maga, egyébként inkább írott, mint íratlan szabályai a narratívát vagy a kötelező elemeket tekintve, úgy a művészfilm („mint olyan”) is fel tud mutatni egész kis listát, amelynek tételeit a rendezőknek ezek szerint rendre ki kell pipálniuk az alkotás során. Ilyenekre gondolok, hogy: egyházi ember vs. szex, állatölés, szeméremszőrzetek közelije, beszéd minimálisra redukálása, hosszú snittek stb. Ami nem feltétlen baj, csak kérdésessé teszi, hogy használhatjuk-e akkor a szerzői film terminust a művészfilm helyett, hiszen ez szokott lenni egy kedveltebb szinonimája. És komolyan gondoltam, hogy ez az egész nem feltétlen ördögtől való, mert a Meteora például ilyen kritériumok alapján – is – egy nagyon tisztességesen és jó érzékkel összerakott művészfilm. Nem lesz belőle hivatkozási alap, de tipikusan olyan, amit fesztiválok és füstös filmklubok közönsége örömmel néz – egyszer.



Spiros Stathoulopoulos képi világa elsősorban a fénnyel, még inkább annak hiányával játszik, számos beállítása egy a teljes sötétségből nehezen kivehető kontúrral előbújó alakot ábrázol. Ezt bolondítja meg időnként animációs betétekkel, amelyek a klasszikus keleti ikonok stílusában születtek, tulajdonképpen mintha görög bibliaillusztrációk kelnének életre benne. Ami érdekes, hogy mégsem nevezném a Meteora vizuális világát sokszínűnek, fura mód ezek egészen jól működő harmóniába kerülnek egymással és viszik előre a történetet egymásnak passzolva a narrátor szerepét. Hangulatra, stílusra értem én ezt a harmóniát, minőségében azért az animált részek alulmaradnak az élőszereplősöktől; isten ne vegye bűnömül, de néha erősen emlékeztettek a Gyalog galopp hasonló összekötő részeire. A képi világ tehát többnyire rendkívül igényes, még ha ez nem is kolosszális kompozíciók sorát jelenti, inkább csak egy szűk világ keretein belüli igen hatékony kihasználtságot. Még a szeretkezés-jelenet is kifejezetten ízlésesre sikerült, jóllehet azt még nem döntöttem el magamban, hogy a meztelen apáca fejfedőben látványa akkor most egy igen sokat mondó kép (ti. hogy nem engedi láttatni a haját, ennyi intimitást megőrzött magának), vagy sima pornóparódia.


Több szempontból sem tudom tehát annyira komolyan venni, mint amennyire alkotói annak szánták, mégis különleges darabnak tartom a Meteorát, jó értelemben. Csöndes, spirituális történet, nem annyira a vallás, inkább az emberi kapcsolatok horizontján. A szerelem és szenvedély bár könnyen dobálható szavak akár egy szappanopera esetében is, de itt nyer is némi értelmet. Sőt megtudjuk, miként működnek ezek a végtelenül emberi, bár isteni magasságokat sejtető érzelmek, ha tétje is van a tetteknek.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Görögország Vallás Európai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Ambient a troposzféra határáról Ambient a troposzféra határáról
  • Mit gondolt Scruton a zenéről? Mit gondolt Scruton a zenéről?
  • Móricz-Sabján Simon, a fotográfus Móricz-Sabján Simon, a fotográfus
  • De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei? De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
  • Ők lettek az év művészei Ők lettek az év művészei

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr957936218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelen fővárosiak
  8. Készülőben a nagy meztelen album
  9. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!
  10. Meztelen lányok, különös fotók

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard