Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Kényszer, érdek, ösztönélet

Kényszer, érdek, ösztönélet

Szakszon Réka a szerző friss bejegyzései 2014. 08. 09.
Van bennünk egészséges exhibicionizmus
2018-04-05 14:29:31

A BTF sikere a világsztároknak és az új tehetségeknek köszönhető, de a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai

Akik soha nem adják fel
2015-10-19 09:02:00

Jótékonysági koncertjeiken 30 ezer ember hallgatta őket, érzékenyítő előadásaikkal bejárják a világot.

Elvesztettem és újra megtaláltam magam
2015-09-21 09:02:00

Kamaszként még nem tudta komolyan venni a színházat, de nem sokkal később már a Színművészeti termeiben

A zene olyan nekem, mint az alkohol
2015-08-05 11:32:00

Kiszuperált basszusgitártól és egy fél dobszerkótól a fesztiválszínpadokig, fedélnélküliségtől az

további bejegyzések a szerzőtől »

Találó cím és rosszul eltalált borítófotó. Az Idáig tudom a történetet Lovasi életében kutat és talál: lesz egy kis szex, drugs, rock ’n’ roll – szigorúan magyar módra.

Családi emlékek, alkotói folyamatok és inspirációk, a rendszerváltás környéki Magyarország története, felépülő és megromló emberi viszonyok, bukások és elismerések, döntések és irányvonalak egy kultúracsináló ember életében – Lovasi életrajzi könyvének ezek az elemek adják az erős és jól felépített gerincét.

Persze mit sem érne (legfeljebb egy unalmas monográfiát), ha a vázat nem tartaná össze változatosan és kiszakíthatatlanul a kötőszövet, vagyis az anekdoták, a humor, a lovasis stílus, a ki- és beszólások. Kocsmázás és önéletrajzírás közben mesélhető sztorikból ugyanis nincs hiány főhősünk életében: megszólalásra képtelennek tűnő hangszercsodák dalra fakasztása, első bandák (Piros Ló) és az első saját dal (Mellőzéstől felhizlalt uborkák), leégő koncert- és próbahelyiség, holland turnén énekelt Őrjárat („Came into my room, came into my room, the centurio…”), betépett koncert(ezés)élmény, büdös lábak és alkotói válságok (avagy kulisszatitkok a turnékról), és persze a hab a tortán, a majdnem lekésett búcsúkoncert.

Gerinc és szövet rendben, jöhetnek az erek – mert kell a vér és a lüktetés is ahhoz, hogy életre keljen a szövegtest. Ezt a célt kitűnően szolgálják a Kispál és a borz és a Kiscsillag zenéi és sorai, amelyek fejezetcímként, témamegjelölésként, számok keletkezési történeteként és életrajzi elemek magyarázataként szivárognak be a nagy egészbe. Több súlyos kockázattal is jár ez a zenészéletrajzoknál elkerülhetetlen jelenség: a könyv olvasása közben a fejünkben szólnak a számok (nem, nem őrültünk meg, és igen, ha nem törünk énekesi babérokra, a dúdolást jobb, ha magunkban tartjuk, és nem boldogítjuk a körülöttünk élőket). A következő kellemes/kellemetlen mellékhatás, hogy a korábban sokszor hallott dalok egy időre megfosztatnak saját hozzákapcsolt emlékeinktől, és átveszi a helyüket a hiteles keletkezési történet Lovasi-féle változata.

Van ez így, főleg akkor, ha annyira szövegcentrikus zenekarokról van szó, mint Lovasi bandái esetében. Élmények, emlékek, kalandok, válságok dalba foglalása, megéneklése alkotja a szerves egészet, amitől a könyv él és mozog. Nem is kapunk ennél többre ígéretet – Lovasi már a bevezetőben tisztázza, hogy nem számíthatunk olyan kicsapongásokra és túladagolási sztorikra, mint a legendás rockerek életrajzában. Persze mindenből lesz egy kicsi: „olyan lesz, mint az ország, amiben élünk: magyar szex, magyar drugs, magyar rock ’n’ roll. Nehogy szájukra vegyenek a szomszédok.”

Ezzel a hozzáállással sikerül elkerülni a monográfiák nagy veszélyét: a saját szerep túlértékelését és az önimádatot. Lovasi magánmítosza végül mégis megszületik, de nem kényszerből és érdekből, hanem ösztönösen. Őszintén beszél a válságokról, kritizálja magát és a körülötte lévőket (nem lennék a felesége és zenésztársai helyében, még akkor sem, ha már az előszóban kéri őket, hogy ne akadjanak ki a szubjektív történetmeséléstől). A kezdetekben is elmarad a misztifikálás, szó sincs itt tudatosan előkészített zenészi karrierről: „Mi mást akar egy kamasz? Hogy dumálhasson, és hogy róla dumáljanak” – mondja Lovasi a beteljesített korai vágyról. A nemes indíttatás viszont akaratlanul is felbukkan egy gyerekkori füzetben, amiből kiderül, hogy a kis Bandi sem metálban képzelte a jövőt: „Lebegő – Éteri – Finom – Ravasz” zenét akart csinálni. Itt kezdődött egy út, ami több buktatón, kitérőn és sikeren keresztül elvezetett odáig, hogy a Kispál és a borz a rendszerváltás zenekara és a kilencvenes évek alternatív együttese lett. Lehet őket szeretni vagy utálni, de – ha már mindent kategóriába tuszkolunk – ezeket a jelzőket nem érdemes elvitatni tőlük.


A főszereplő kivesézése után a narrátorról se feledkezhetünk meg. Lévai Balázs a háttérbe húzódva teljesítette feladatát: 1. egy legendás disznóvágáson, pálinkák okozta alkoholmámorban meggyőzte Lovasit, hogy könyvbe kellene foglalni az életét, és erre természetesen ő (mármint Lévai) lenne a legalkalmasabb író/ivócimbora, 2. interjúkat készített, kutatott, beszélgetett, írt, szerkesztett, 3. keretbe foglalta a történetet (ezt vizualizálja a könyv elején és végén a két közös fotó róla és Lovasiról). Eddig és ne tovább – az eredmény alapján úgy tűnik, jó módszereket választott.

A középpontban mindvégig a pécsi kalandvágyó kamaszból lett magyar rocksztár, a nosztalgiázó, a tervezgető, a mindent kipróbáló alkotó marad. Lovasi idáig tudja a történetet, amit egy időre abbahagy (az emberélet útjának felén? – ahogy Dante, csak ő a pokolba került ezután). Hogy lesz-e folytatás? „A kiadó repesne az örömtől, figyelem, kedves emberek, a Lovasi-sztori folytatódik: a Gitárhúr és köldökzsinór II. már a boltokban” – írja az introban. A kapu ezzel az ironikus lebegtetéssel félig nyitva marad, de amíg nincs új a nap alatt, addig az égbolt zár.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kispál és a Borz Zene Kritika Könyv Lovasi András Rock and roll

Ajánlott bejegyzések:

  • Mit gondolt Scruton a zenéről? Mit gondolt Scruton a zenéről?
  • A svájci lány és a forró boogie-woogie A svájci lány és a forró boogie-woogie
  • Puszafalat, avagy a női szeretet titkai Puszafalat, avagy a női szeretet titkai
  • Legendák kora Legendák kora
  • Rutinműtét az ötletparadicsomban Rutinműtét az ötletparadicsomban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr307936620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard