Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Bőrödön viseled

Bőrödön viseled

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 09. 30.
A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

további bejegyzések a szerzőtől »

Megnyílt a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ kiállítása, amely keddtől több mint harminc fotográfus képeit vonultatja fel a rendszerváltozást megelőző időszaktól napjainkig.

Mit gondolunk magunkról, és mit lát belőlünk a környezetünk? Szabad akaratunkból választunk bizonyos társadalmi szerepeket vagy ránk kényszerítik azokat? - teszi fel a kérdéseket a Capa központ új tárlata.

Urbán Tamás: Pillangó, 1989
A Bőrödön viseled - Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai címet viselő tárlat azt a témakört járja végig, miként építjük fel saját egyéniségünket, amelyet kifelé, a környezetünknek mutatunk; mit jelentenek a kényszerítő vagy szabadon választott társadalmi szerepek és a nekik tulajdonított jelzőrendszerek - mondta el a kiállítás hétfő esti megnyitóját megelőző sajtóvezetésen Oltai Kata kurátor.

A művészettörténész kiemelte a tárlat műfaji sokszínűségét: az anyag összeállítása során nem tett különbséget hagyományos értelemben vett művészfotó és sajtófotó között, számára csak a fotográfus attitűdje, érzékenysége volt fontos.

A Technika Schweiz például barátok, ismerősök portréit párosította rájuk hasonlító rendőrségi fantomképekkel, így helyezve egészen más kontextusba hétköznapi emberek arcképeit. Mitro Csilla és Cseke Csilla, az MTI fotóriportere női börtönökben készítettek sorozatokat azt kutatva, hogy a fogvatartottak miként igyekeznek megőrizni egyéniségüket a szélsőségesen uniformizáló környezetben is.

Nagy Kriszta x-T több identitást is felvett a Capa Központban bemutatott munkáin: Trend című sorozatában a divatkultusz működését vizsgálja, míg Arató Alíz képein mint Tereskova bukkan fel a Sziget színpadán.

Bánkuti András fotói a nyolcvanas évek legendás szórakozóhelye, a Fekete Lyuk sajátos szubkultúráját idézik meg, Gáldi Vinkó Andrea pedig Kurultájok résztvevőit örökítette meg jellemző viseleteikben. Az egyik legnevesebb magyar divattervező, Király Tamás egyik kilencvenes évekbeli divatshow-ját videofelvétel és számos fotó segítségével eleveníti meg a kiállítás.

Velledits Éva: Zsuzsi, a férfi, 1993
A középső terem a női lét konstrukcióit vizsgálja. Ennek egyik ikonikus megmutatkozása például a szépségversenyek világa: Cseke Csillának az MTI Archívumából származó, 1991-es felvételei a második újkori magyarországi szépségverseny jellemző pillanatait örökítik meg, Dér András és Hartai László Széplányok című dokumentumfilmje és a mellette kiállított fotók, magazinok pedig az első szépségkirálynő-választás tragédiába forduló történetét idézik meg.

Oltai Kata kiemelte például azt a képsort, amelyen Pauer Gyula szobrász és férfi segédei a megmérettetésen induló tizenéves lányok meztelen testéről vesznek gipszlenyomatot. A képernyő mellett pedig látható az a német erotikus magazin, amelynek a lányokról ekkor készült fotókat tudtuk nélkül eladták.

Barakonyi Szabolcs Holtomiglan holtodiglan című sorozata lagzik nem fotóalbumba való, mégis igen emberi pillanatait tárják a látogatók elé, Gőbölyös Luca pedig transzvesztitákat örökített meg menyasszonynak öltözve. A nő helye otthon van - vallja a hagyományos családmodell, amely még a nyolcvanas évek végén is olyan erős volt, hogy Csehák Judit - az első magyarországi női miniszter - Pintér Márta korabeli fotósorozatán háziasszonyként és politikusként egyaránt feltűnik.

Más világ a férfiaké, akiktől a konvencionális társadalom a harcot, az érvényesülést, a minél magasabb pozíciót várja el - emlékeztetett Oltai Kata. Kurucz Árpád Military Camp című sorozatában például fiatal fiúk láthatók fegyverekkel egy valóban létező, nekik szervezett kiképzőtáborban, Hajdú D. András képein pedig legénybúcsújukat Budapesten tartó britek mutatják meg, mit történhet egy ilyen hagyományosan férfias életesemény során. Velledits Éva Zsuzsi, a férfi című képriportja a kilencvenes évek elejének meglepően toleráns világába kalauzol.

Csak 18 éven felüliek láthatják Szent-Iványi Rékának egy anyjával élő, ötvenes transzvesztita életét mélyen feltáró anyagát és Zana Krisztián V = F című sorozatát, amely a szadomazó szubkultúrába nyújt betekintést.

Barakonyi Szabolcs To Do elnevezésű sorozatának képein mindennapi férfiak "győzik le" a természetet maszkulin házimunkák - fűnyírás vagy szivattyúzás - közben a november 2-ig látható kiállításon.


Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Fotó Társadalom Kiállítás Capa Központ Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • A sztárok fotósa, a város fia – Szipál Márton előtt tiszteleg Debrecen A sztárok fotósa, a város fia – Szipál Márton előtt tiszteleg Debrecen
  • Tíz időszaki kiállítás nyílik a SopronFesten Tíz időszaki kiállítás nyílik a SopronFesten
  • Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában
  • Budapest FotóFesztivál No.9. Budapest FotóFesztivál No.9.
  • Képekbe zárt haza Képekbe zárt haza

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr817938352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard