Az ókori szobrokról több száz éven keresztül azt gondolták, hogy mindig is színtelenek voltak. Egy koppenhágai kiállítás azonban megmutatja, hogy ez nem igaz.
A haldokló gall szobra, a Laokoón-csoport vagy a Milói Vénusz (más néven méloszi Aphrodité) - az antik művészet csodái, amelyeket eredetileg a kortárs közönség nem fehér változatában ismert. A dán gliptotékában (szobrokat kiállító múzeum) körülbelül 120 alkotás található, minden eredeti alkotás mellett annak kiszínezett variációjával. A színes szobrok egészen új fényt vetnek a sokat dicsért „klasszikus egyszerűségre”, melyet ezekben a rekonstrukciókban hiába keresünk.
Sőt, ahogy ezt a Transzformációk: klasszikus szobrok kiszínezve névre hallgató kiállítás megmutatja, a görög és római alkotók nem ijedtek meg az ecset használatától. Egy oroszlán világoskék sörénnyel, egy férfi aranykoronával, egy istennő vörösre festett ajkakkal – csak néhány példa a színes felvonulásból, mely a fehér eredetiket kíséri.
A rekonstrukciókat a nemzetközi Koppenhágai Polikróm Hálózat (Copenhagen Polychromy Network – CPN) hozta létre. A „Tracking Colour” projekttel a csoport megpróbálja bemutatni, hogyan is nézhettek ki a szobrok eredetiben. „A technológia fejlődésének köszönhetően mindig egy lépéssel közelebb kerülünk” - nyilatkozta a projekt koordinátora Jan Stubbe Østergaard a Hyperallergic művészeti weboldalnak. „A röntgen fotoelektron spektroszkópia (XPS) és az izotópos analízisek segítségével egyre pontosabb információkat kapunk.”
A kiállítás december 7-ig megtekinthető a Koppenhágai Carlsberg Gliptotékában.
Forrás: Trouw