Igazi terápiás jellege van ennek az argentin fekete komédiának, ami így év végén rá is fér mindannyiunkra. Te melyik történet vagy? Jönnek az Eszeveszett mesék!
Ha decemberre már szinte elviselhetetlenné duzzadt benned az elfojtott düh, amit főnökök, hivatalnokok, filmkritikák tápláltak egész évben, Damián Szifron szkeccsje remek lehetőséget kínál rá, hogy legalább egy estére úgy érezd, vissza lehet öklözni a világnak. Olyan ez, mint amikor a szuperhősök vagy lovagok tesznek igazságot a vásznon, s ezzel zsigeri emberi igényt elégítenek ki, átmenetileg azt az illúziót keltve, hogy néha azért helyükre kerülnek a dolgok. Az Eszeveszett mesék valamennyi rövid epizódja egy bosszútörténet, amelyekben a konkrét szituációk a családi tragédiák megtorlásától egy közlekedési perpatvar latinos temperamentummal történő elrendezéséig terjed, érintjük továbbá egy milliomos üzletember dilemmáját, aki sokáig nem sajnálja a pénzt idióta fia megmentésére, de egyszer csak megálljt parancsol, hovatovább olyan tanulságok is leszűrhetők a filmből, minthogy sose bőszíts fel egy bombaszakértőt csipp-csupp parkolási bírságokkal. És amikor már úgy érezzük, mindent láttunk, a zárószekvencia megkoronázza az egész mesés estet, minden idők legjobb esküvői videójával.
A szkeccsfilmekhez én személy szerint hangyányit már fenntartásokkal közelítek, kedvelem a megoldást, de láttunk már annyit, hogy egy ideje inkább az jut eszembe elsőre, az alkotónak talán nem volt egyetlen erős, jól kidolgozott ötlete egy nagyjátékfilmhez. Aztán a film után ezt vagy igazolva látom, vagy szerencsésen meglepődöm és nagy örömmel ismerem el, hogy tévedtem. Mindenképp ez utóbbi esete forog fent és őszintén bízom benne, hogy sok néző fogja ugyanezt vallani. Ezek a sztorik így, kisjátékfilmekként állják meg a helyüket, így ütősek, közönséges hígítás lett volna bármelyiket is ennél bővebb lére ereszteni. Ugyanakkor szó nincs véletlenszerű összemixelésről, a koncepció nagyon is jól kivehető, a hangulat végig adott és még visszatérő motívumok (pl. az autó) is igazolják, hogy egy tőről fakad valamennyi történet. Ezek szerkezetükben is mind hasonló ívet rajzolnak: sosem hosszú felvezetést követő egyetlen poénra kihegyezett sztorikat látunk, hanem folyamatosan érkező fordulatokat felmutató felnőtt mesét. A válság hol fokozatosan mélyül, hol a szemben álló felek között fordul a kocka többször is, de mindenképp új és új meghökkentő váltások tartják ébren a figyelmet és a feszültséget. És igen, mindeközben visítani volna kedvünk és ezt meg is tehetjük; eleinte csak felszisszenések fordulnak nevetésbe a közönség soraiban, majd csakhamar már kárörvendve-elégedetten röhögünk lehántva magunkról a jólneveltség kényszerű zakóját. Kötelező év végi ünneplések helyett is célszerű tehát választani az Eszeveszett meséket, amit szívem szerint receptre íratnék mindenkinek.