Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Rádió
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Rádió
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Sötét jövőt jósol Európának a magyar író

Sötét jövőt jósol Európának a magyar író

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2015. 01. 24.
Herczku Ágival és Palya Beával ünnepel a Kultúrpart
2021-01-21 20:02:28

Január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján, a Kultúrpart 13. születésnapján a Novák Péter és az

Új kötetéről mesél Szabó T. Anna
2021-01-21 14:43:35

A Jókai Mór Művelődési Ház Facebook oldalán láthatjuk január 22-én 19:00-tól azt a beszélgetést, amelyben

Ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással ünnepel a Bécsi Szépművészeti Múzeum
2021-01-21 11:21:03

Az évente több mint egymillió látogatót vonzó Kunsthistorisches Museum idén ünnepli fennállásának 130.

Meglepetéssel rukkolt elő a Radnóti
2021-01-18 20:55:23

A színház magazinja most digitális, interaktív kiadványként jelenik meg. Mivel nincs fizikai tere

további bejegyzések a szerzőtől »

Auschwitz nem "a történelem kisiklása" volt, hanem szükségszerűség, és sok jel utal arra, hogy megismétlődik – mondta Kertész Imre irodalmi Nobel-díjas író az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábor felszabadításának 70. évfordulója alkalmából a dpa német hírügynökségnek adott interjúban.

A pénteken közölt interjúban Kertész Imre kiemelte, hogy a holokauszttal kapcsolatban nem a saját története érdekli, hanem a nyelv, vagyis az, hogy "miféle nyelven lehet kimondani", hogy hatmillió zsidót "egyszerűen kiirtanak". Hozzátette, hogy a kérdés nemcsak Auschwitzra vonatkozik, hanem Magyarországra is, mert "a totalitárius diktatúra nyelvét" Auschwitz-Birkenau után Magyarországon is megtapasztalta, a Rákosi-korszakban és a Kádár-rendszer idején.

fotó: szombat.org
Sorstalanság című munkájában is azt a kérdést vizsgálja, hogy "mivé lesz a nyelv és az ember a totalitárius diktatúra körülményei között" – mondta az író. Rámutatott: a regény főszereplője azért gyerek, mert a totalitárius diktatúrában "a nyelvi artikuláció visszaesik a gyermeki szintre". A főhős, Köves György számára ezért "természetes mindaz, ami természetellenes".

Kertész Imre elmondta: a 13 évig tartó munkával elkészített Sorstalansággal arra vállalkozott, hogy leírja az "új, totalitárius nyelv hatását". Míg Arnold Schönberg osztrák zeneszerző a zenében számolta fel a tonalitást – meghatározott hangnem köré szerveződést –, ő az "atonális prózát" alakította ki – emelte ki az író. Kifejtette: azt vizsgálta, hogy miként fejeződik ki a tonalitás a prózában, és felismerte, hogy "a próza tonalitása az erkölcs, a kultúra", a közmegegyezés, "konszenzus arról, hogy a tévékészülék kifejezés alatt a tévékészüléket értjük". Így talált rá az atonális prózára, amely azt fejezi ki, hogy "megszűnt a konszenzus", és "nem érvényes a humanista kultúra, amely Bach idején, a barokk korszakban még teljes egész volt".

Arra a felvetésre, hogy gyakran hangoztatja, hogy a holokauszt nem üzemi baleset volt, Kertész Imre azt mondta, "nem a történelem kisiklása, hanem szükségszerűség vezetett ahhoz, hogy Auschwitz megtörténhetett", és "sok jel utal arra, hogy ez megismétlődik". Arra kérdésre, hogy milyen jeleket tapasztal, a párizsi vérengzésre utalva kifejtette, hogy már az utóbbi időszakban történt támadások, merényletek előtt az volt a véleménye, hogy "a demokrácia nem tudja megvédeni magát" és nem érzékeli a fenyegető veszélyt. "El tudja például képzelni, hogy Párizs 200 év múlva muzulmán város lesz?" – vetette fel.

Előfordulhat, hogy az európai kultúrát támadás éri és megsemmisül, ha "nem találjuk meg a módját annak, hogy demokratikus úton megvédjük" – mondta Kertész Imre, hangsúlyozva, hogy a támadás mellett a védekezéshez is "erős emberek" kellenek. Ezért "nagyon is el tudom képzelni, hogy látszólag a demokrácia védelmének érdekében cselekedve lassan kialakul egy 'határőrség', amely befelé is veszélyessé válik" – fejtette ki. Az európai kultúrát és értékeket csak akkor lehet megóvni, ha "kifelé megvédjük, bent pedig megőrizzük a demokráciát" – mondta Kertész Imre. Arra a kérdésre, hogy van-e erre esély, azt mondta: "Nem tudom. Talán."

Forrás: hvg.hu

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kertész Imre Irodalom Holokauszt

Ajánlott bejegyzések:

  • Idén nyáron lenne 90 éves Anne Frank Idén nyáron lenne 90 éves Anne Frank
  • Egy bűntudat története Egy bűntudat története
  • Harmadik típusú találkozás a Bükkben Harmadik típusú találkozás a Bükkben
  • Hintapoétika és az élet színterei Hintapoétika és az élet színterei
  • Tényleg mai történetek Tényleg mai történetek

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr637941406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. Megjöttek a meztelen hősnők
  4. A 10 legütősebb drogos film
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard