Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Családi tragédiához vezetett a hatalommánia

Családi tragédiához vezetett a hatalommánia

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2015. 03. 03.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

Kulcsár Noémi a Macbethben a félelem szülte, meggondolatlan tettek drámáját állítja táncszínpadra március 6-án a Nemzeti Táncszínház egyik alternatív játszóhelyén, a MOM Kulturális Központban.

Akárcsak William Shakespeare életműve, az olthatatlan hatalomvágytól sújtott gyenge ember archetípusa és sorsdrámája is örök. A Macbeth című tragédia halhatatlan tanulsága, hogy a félreértelmezett hivatástudat, a beteges nagyravágyás és a hamis uralkodói szellem pusztító, torz lelkivilágú figurákat szül.


A történelem krónikájában és napjainkban ugyanúgy feltűnnek azok, akik érdemeik és kiemelkedő képességeik hiányában erőszakkal, csalással vagy ügyeskedéssel ragadták magukhoz a hatalmat. Amikor a fölöttünk álló, dilettáns és rossz vezetők miatt szenvedünk, Shakespeare megnyugtató igazságot szolgáltat számunkra Macbeth tragédiájával. Az eredetileg a középkori kelta Holinshed-krónikából származó Shakespeare művet belengi az erőszakos tettekkel és a kísértő bűntudattal teli legendák misztikus hangja és sejtelmes atmoszférája. A babonák és a látomások világa, továbbá a Shakespeare-mű misztikuma, motívum- és szimbólumgazdagsága kiváló alapanyag a tánc- a mozdulatművészet számára.

A darab kapcsán György Renáta a koreográfussal, Kulcsár Noémivel beszélgetett.

Shakespeare darabjaival jó ideje foglalkozol alkotóként. Mi ez a kötődés?

Nagyon érdekelnek a társművészetek. Az, hogy mit hogyan lehet adaptálni táncszínpadon. Ha megnézem a saját pályámat, akkor látszik, hogy egyszer mozgás alapú, nem irodalmi dramaturgiával dolgozó - úgy is nevezhetném, hogy szimfonikus műveket - készítek, amelyet egy zenemű inspirált. Vagy egy irodalmi mű adaptációja ragad meg. Az érdeklődésem kétirányú, szeretem, ha olykor ez, máskor meg a másik erősödik föl. Shakespeare választása következetesség a részemből mert először a Sok hűhó semmiért, utána a Rómeó és Júliát állítottam táncszínpadra. A királydráma azonban sokkal nagyobb falat, nehezebb téma, így egy ideje elkezdett piszkálni, hogy melyiket lehetne táncban, mozgásban is interpretálni.

Ha egy férfi és egy nő áll a színpadon, legtöbbször a szerelem vagy szexualitás témájára asszociál mindenki. Amikor a hatalomról és annak embertorzító hatásairól vagy a taktikus hatalomépítésről beszélünk, akkor a mozgásnyelvnek és a színpadi szituációknak nagyon erősen kell támogatniuk egymást. Nekem ez volt a kihívás, ezért esett a választásom a Macbethre. Emellett ez egy szürreális darab, speciális mozgásrendszert kíván. Amíg a Rómeó és Júliánál szorosan követtem a dramaturgiát, itt lazábban hagytam az előadás szerkezetét. A történet érthetőségét megtartottam ugyan, de inkább az érzelmek és gondolatok, valamint a kapcsolatok kinyilatkoztatására helyeztem a hangsúlyt.

Milyen érzelmeket, gondolatokat akarsz megmutatni?

A hatalom embertorzító hatása végigkíséri a művet. Engem az érdekelt, hogy mindezt milyen képekben lehet megjeleníteni. Min nyugszik Macbeth és lady Macbeth kapcsolata. Mikor és miért változik meg, hol van a fordulópont, hogyan élik végig a kríziseket, s hogy ez azután mivé fajul. Ezek a fázisok érdekeltek. Ami még fontos volt számomra, az a darab szürrealitását adó három boszorkány jelenléte, akik mint a bábosok, egy másik szintről keverik az események szálait. Ez a vonal pedig lehetőséget ad arra, hogy ismét fuzionáljak, ebben az esetben a bábbal, abban az újszerű értelmében, ahogyan azt ma használják.

Hogyan készülsz egy darabra?

Az ötlet évekkel ezelőtt megszületett, hiszen Shakespeare és a királydráma is érdekel, de csak most álltak össze a feltételek. Egy darabra hónapokig készülök. Ebben az esetben is színházi emberekkel beszélgettem, tanulmányoztam a művet, valamint a róla szóló tanulmányokat.

Csere Zoltánnal és Szarvas Krisztával készítettem egy duettet a PR-Evolution felkérésére és akkor jött az érzés, hogy ők azok, akikkel ezt meg kell csinálnom. Ők ketten kulcsfigura abban, hogy ez az előadás összeállt. Nálam mindig a darab határozza meg, hogy kit szeretnék látni az adott szerepben vagy helyzetben. Úgy éreztem, hogy erre a darabra ők kellenek. Képzett, tapasztalt művészek, akik klasszikus alapú táncosok és a kortárs tánc nyelvét is uralják.  Nagyon fontos számomra, hogy a technikai tudás mellett egy darabban őszinte zsigeri érzelmek és jelenlét legyen a színpadon, amellyel együtt tud lélegezni a néző. Nem valamiféle teatralitásra gondolok, hanem intimebb, ugyanakkor nagyon szuggesztív előadásmódra.

Máskor is inspirált táncos egy darabra?

Igen, például most a Vágy villamosában Lőrinc Katalin. A Mesében pedig Gál Norbert vagy a Spala Korinna-Csere Zoltán páros volt meghatározó. Szeretek táncosokban, a táncosokkal közösen gondolkozni, amely bizonyos részben nyilván hatással vannak az elképzeléseimre, és beillesztem azokat az alkotói módszerembe.

Kulcsár Noémi koreográfus (Fotó: Lázár Noémi)

Ez mit jelent nálad?

Definiálni nem tudom pontosan. Mindenki dolgozik valahogy. Minden alkotóra jellemző, ahogyan elkezd összeállítani egy előadást, ahogy elindítja a próbafolyamatot, van egyfajta munkamódszere. Én megmutatom pontosan, hogy mit szeretnék, és bár időnkét engedem a táncosokat improvizálni, alapjaiban végigviszem a koncepciómat, elejétől a végéig.

Mi volt rád a legnagyobb hatással az előkészítési folyamatban?

Leginkább az, hogy bevontam a bábtechnikát. A színház minden területét nagyon szeretem és szeretem ötvözni azt. A világban is azt látom meg leginkább, hogy minden mindennel fuzionál. Volt alkalmam más műfajjal, stílussal, technikával, művészeti ággal közösen létrehozni előadásokat és mindig valami olyan plusz dolog jön ezzel a helyzettel, ami elindítja a fantáziámat. Nagyon progresszív ma a bábszínház. Sokat fejlődött, sok színpadi stílussal fuzionál. Engem is ez érdekelt, hogyan lehet összefűzni a kettőt.

Milyen hatást akarsz elérni, milyen üzenettel távozzon a néző?

Azt, hogy mindenki, aki hatalomra tör, azonnal félni kezd, hogy elveszíti azt. A félelem drámája, a félelem szülte meggondolatlan tettek drámáját állítom színpadra. Az eseményeket a vágy indítja el, ami egyből félelmet szül. Ennek láncolatából bontakozik ki aztán a dráma.

Kulcsár Noémi Tellabor: Macbeth

Időpontok:
Március 6. péntek 19:00 PREMIER
Április 11. szombat 19:00

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Macbeth: Csere Zoltán
Lady Macbeth: Szarvas Krisztina
Táncművészek: Csere Zoltán, Szarvas Krisztina, Darabont Áron Leon, Gáll Norbert, Schell Martin, Weninger Dalma, Stohl Luca, Tóth Brigitta
Jelmez, díszlet: Bozóki Mara
Bábok tervezője, készítője: Horváth Márk
Animatív mozgás: Csiby Gergely

Koreográfia, rendezés: Kulcsár Noémi

További információk a Nemzeti Táncszínház honlapján és a Facebook eseménynél.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Premier Tánc Shakespeare MOM Kulturális Központ Nemzeti Táncszínház

Ajánlott bejegyzések:

  • Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye! Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye!
  • Újra színpadon a Duna Művészegyüttes nagyszabású előadása Újra színpadon a Duna Művészegyüttes nagyszabású előadása
  • Új bemutatóra készül a Duna Művészegyüttes Új bemutatóra készül a Duna Művészegyüttes
  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr707942264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard