Az AWS Fekete Részem című új albumának megjelenésénél kevés jobb dolog történhetett volna a magyar zenei színtéren.
A Dal 2018-as versenyének az esélytelenek nyugalmával nekifutó AWS zenekar minden könnyelmű jóslatra rácáfolva győzelmet aratott, így képviselhette Magyarországot az Eurovíziós Dalfesztiválon a Viszlát nyár című, rendkívül fajsúlyos szerzeménnyel. A megnövekedett médiafigyelemnek köszönhetően a népszerűség létráján korábban is gyorsan mászó banda vérbő modern metal zenéjét sok olyan érdeklődő is megismerhette, akik korábban nem találkoztak a hazai kemény zenei életet új, forradalmi csapásra terelő AWS-sel. Most minden bizonnyal ők is minőségre éhező fülekkel üvöltetik a csapat Fekete Részem névre hallgató vadonatúj nagylemezét. Jól is teszik, hiszen a Siklósi Örs (ének), Brucker Bence (gitár), Kökényes Dániel (gitár), Schiszler Soma (basszusgitár) és Veress Áron (dob) alkotta formáció ismét valami egészen óriásit és meghatározót alkotott.
Az AWS negyedik és egyben eddigi legtechnikásabb, legprofibban összerakott anyaga zenei és tartalmi témák szempontjából egyaránt széles skálát jár be. A sokszínű zenei élmény minden fejezete szépen összeáll, legyen szó akár a mély lélektani válságokat dalba foglaló X/0-ról és a címadó Fekete Részemről, a korábbi csalódásokért elégtételt követelve döngő Hol voltál?-ról vagy a kifejezetten könnyed, lazább jellegű Éjjeli táncról. Az album hallgatása során gyakran az lehet az érzésünk, hogy a Siklósi Örs veszettül erőteljes hangján üvöltő lírai én a komoly érzelmi krízisből kimászva, múltbéli emberi kapcsolataiban való csalódásaival megbirkózva, a világ mocskosságát elfogadva talál rá a biztonságra, amelyet a Vigyázz rám és a Menedék című nóták meghatóan írnak le. Előbbiből (és a feljebb említett Éjjeli táncból) akár még rádiósláger is válhat.
Az AWS legújabb szerzeményeiben egészen egyedi módon találja meg a helyét a lágyság és a durvulás is. Az érzéki, de egy pillanatig sem nyálas romantika teljes életet él a tomboló düh mellett, a kiábrándult, zaklatott belső fájdalom és a végül kiteljesedő megbékélés tökéletes szimbiózist alkot. A srácok zenéje sokrétű, akár az emberi lény, de feleannyira sem esendő. Az említett sokrétűség hatását egyetlen dal keretei között is megtapasztalhatjuk, hiszen személyes kedvencem, a Hol voltál? szinte már simogató könnyűséggel indul, hogy aztán brutális számonkérésbe csapjon át.
A Fekete Részem tételei kiváló zenekari összhangról árulkodnak. A kínrímektől mentes, hatásos, de nem hatásvadász szövegek a felvonultatott zenei témákkal tökéletes harmóniában forrnak össze. A szenvedélyes gitárjátékok és a keményen zakatoló basszus sem elhanyagolhatók, ám a legemlékezetesebbek Veress Áron nagy energiákat elszabadító, férfias dobtémái. Persze csak Siklósi Örs újabb szintekre lépő vokálja után. A teljes körű színpadi beleéléséről távolról felismerhető énekes ezzel az albummal a magyar zenei színtér még nagyobb egyéniségévé vált. Kevesen képesek ilyen sokféle érzelmet ekkora hitelességgel tolmácsolni. Örs, ha arra van szükség, lágyan dalol a lelkünkhöz, de többnyire persze egészen hihetetlen mélységekből előhúzott erővel üvölti az arcunkba az igazságot önmagunkról és a világról, és csak abban a néhány esetben vulgáris, amikor arra tényleg szükség van. A zenekar pályafutásának talán legerőszakosabb nótája, a Lakatlan ember például kendőzetlen értékítéletet mond, amelyet akár haldokló bolygónk majdani nekrológjához is lehetne csatolni. Ugyanígy az Egyedül maradtál maró őszinteséggel mond le a korábban árulást elkövető jó barátról/ismerősről/partnerről, az Európát megrengető Viszlát nyár-ban pedig még mindig szép költői képek kíséretében őrjöng a gyász.
Igen, őrjöng. És kiabál és vergődik, lázad és harcol. Ugyanúgy, ahogy az átlagember teszi ezt lelke mélyén és a mindennapok viszontagságaiban azért, hogy küzdelmei eredményeként végül a megfelelő személy megértő, szoros ölelésében leljen nyugalomra. Számomra erről szól az AWS Fekete Részem című új albuma.
A metal az intelligens harag műfaja, és ezt az elmúlt évek leggyorsabban fejlődő magyar zenekara is bizonyítja. A Tankcsapda fénykora óta nem volt ekkora korszakformálás a hazai rock/metal zenében.
A kép forrása: AWS Facebook