Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Rádió
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Rádió
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Káprázatos előadásra készül a Forte

Káprázatos előadásra készül a Forte

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2019. 04. 26.
Filmet forgat a kaposvári színház
2021-02-28 18:05:29

A  Korai menyegző című darabjukból készül mozgókép.  A Nemzeti Filmintézet színházak és filmesek

Veszélyes állomáshoz érkezett a magyar csapat expedíciója
2021-02-27 19:49:05

Ha kedvezőek lesznek a körülmények, március 13-án elérik a fiszt. A bravúrt a Budapest Music Center Facebook

Tarolt az Országos Mentőszolgálat
2021-02-26 22:46:34

Az eredmény egyértelmű volt: a mentősök erőn felül teljesítő hősei inspirálták a legtöbb szavazót, így

Itt csúsznak a legjobb falatok
2021-02-26 16:00:00

Az Eplényi Síaréna lehetőséget biztosít a bajbajutott éttermeknek arra, hogy az ottani „hüttékben”

további bejegyzések a szerzőtől »

Ősbemutatóra készül a Forte Társulat a Szkéné Színházban: május 5-én láthatja először a közönség az Elias Canetti legendás regényéből készült tragikomikus előadást.

A világ legtekintélyesebb sinológusa, a hétköznapi valósággal szinte semmilyen kapcsolatot nem ápoló Dr. Peter Kien tévedésből feleségül veszi csaknem analfabéta házvezetőnőjét, a fékezhetetlenül szerelem- és pénzéhes Therését, majd a lehetetlen kapcsolatból menekülve egy alvilági törpe, Fischerke karmai közé kerül, aki bármire képes, hogy megmérkőzhessen Capablancával a sakkvilágbajnoki címért…

A Káprázat valamennyi hőse monomániás, elvakult fantaszta, aki nem lát ki saját világából; egymást megérteni képtelenek, legfeljebb a félreértésig juthatnak, a szenvedélyes ám reménytelen kommunikációs kísérletek pedig hol burleszkszerűen mulatságos, hol hátborzongatóan abszurd drámai helyzetek sorozatát teremtik.

„Canetti? Nincs is olyan!” – fakadt ki Gabriel García Márquez 1981 őszén az őt álmából feltelefonáló újságírónak, aki azzal a kérdéssel köszöntötte, hogy vajon mit gondol, ki kapta az az évi Nobel-díjat, mire az író gondolkodás nélkül rávágta: „Hát persze, hogy én!”

Több mint hetven éve jelent meg magyarul a Nobel-díjas Elias Canetti első regénye, a Káprázat. A Bulgáriában született, zsidó származású író már fiatalon is igen markánsan – és merész stiláris újításokkal – öntötte formába társadalom-, illetve történelemszemléletét, melynek központi eleme a lét voltaképpeni feleslegessége és a közelgő apokalipszis monumentális víziója. Ezek a gondolatok természetesen nem idegenek az egymást érő háborúk idején, amelyeknek köszönhetően sok más társával együtt Canetti is emigrációra kényszerült. Műveit ugyanakkor – hiába beszélt hibátlanul több európai nyelvet – ezek után is németül írta, így deklarálva sajátos erkölcsi kiállását és szolidaritását a kultúra felé: „Szeretném visszaadni a nyelvüknek azt, amivel tartozom neki. Hozzá akarok járulni ahhoz, hogy az emberek valamiért köszönetet mondjanak nekik.” –  írja a II. világháború éveiben.  Emigráltként – Máraihoz hasonlóan – az örök kívülálló szerepét öltötte magára, miközben rendkívüli éleslátással és precizitással dokumentálta az évtizedekig tartó szellemi és valóságos világégést.

Az érzékeny embernek minden találkozásból van valami haszna vagy kára, mert érzelmeket és emlékeket ébreszt benne. A közönyös ember két lábon járó állapot, nem szív magába semmit, nem csordul túl semmitől, csak él a világban, mint egy befagyott erődítmény.” Elias Canetti

A Káprázat épp abban a korszakban született, amikor a könyvek egyszerre váltak a propaganda és a világjobbító szándékok eszközévé, így nem is csodálkozhatunk azon, hogy a szereplők éppen egy könyvtárban teljesítik be végzetüket. Canettinél ugyanis ebben a nagyon is zárt közegben botladozik a társadalom egésze: Peter Kien önmagát világtól elzáró sinológusként döbben rá, hogy az oly gondosan kinevelt értelmiségnek nincs helye a világ jelenlegi koordináta-rendszerében, tévedésből feleségül vett házvezetőnője, Therese félszeg vénlányból egyre férfiéhesebb asszonnyá vedlik át, de van itt mutyizó házmester, a saját zsenijében végletekig bízó simlis kis törpe, mindig mindent jobban tudó báty, és ha ez még nem volna elég, körülöttük büszkén viselt dilettantizmusukkal egymásra licitálnak az alvilág leggroteszkebb figurái is. Ezeket a nagyon is különböző antihősöket egyetlen dolog köti össze: az elvakult – már-már profetikus – szenvedély saját maguk iránt. És éppen ez a mániákus szűklátókörűség okozza vesztüket a tragikomikus hajszában is, hiszen önnön igazságukba vetett hitük fokozatosan leválasztja őket egymásról: nincs rájuk szabva a közös élet.

A Forte Társulat Horváth Csaba rendező-koreográfus által 2005-ben alapított formáció. A Forte-előadások védjegye a szöveg, a mozdulatok, a képiség, a zeneiség egysége. A Forte egyedi formanyelve a karakterek belső világának, lelki történéseinek fizikális leképeződését mutatja meg a színpadon: a fizikum, a vizualitás megerősíti egy-egy karakter groteszkségét, tragikumát vagy épp humorát.

A Káprázat a hatodik koprodukciós előadásuk a Szkéné Színházzal. A nagy füzet 2013 óta töretlen sikerrel műsoron, a színikritikusok három díjra is jelölték. Az Irtás elnyerte a legjobb független előadás díját, míg Krisztik Csaba a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat kapta, és továbbra is műsoron a Bűn és bűnhődés, illetve a tavaly bemutatott Erdman-darab, Az öngyilkos, és az Ódry Színpad egyik korábbi vizsgaelőadása, a Toldi.

A Káprázatban Horváth Csaba nem csupán állandónak mondható alkotótársaival dolgozik újra együtt: Szilágyi Ágota, a Maladype Színház tagja először próbál a társulattal, a szövegkönyvet és a dalszövegeket Lőrinczy Attila jegyzi, Keresztes Tamás pedig ezúttal zeneszerzőként veszi ki részét a munkából.

Elias Canetti: Káprázat
a Szkéné Színház és a Forte Társulat közös előadása

Helyszín: Szkéné Színház
Bemutató: május 5. 19:00
További előadások: szeptember 13., október 20. 

Szereplők:

Andrássy Máté, Fehér László, Földeáki Nóra, Horkay Barnabás, Kotormán Ábel, Nagy Norbert, Pallag Márton, Szilágyi Ágota, Widder Kristóf
zene: Keresztes Tamás

rendező: Horváth Csaba 

Nagy Norberttel Kalmár András beszélgetett a Kultúrpart Trend Fm-en futó műsorában május 15-én:

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Premier Bemutató Dráma Kortárs Horváth Csaba Szkéné Színház Forte Társulat on-air Kultúrpart live!

Ajánlott bejegyzések:

  • Miben hisznek a méhek? Miben hisznek a méhek?
  • Szabad akarat, szerelem és méz Szabad akarat, szerelem és méz
  • Vágyainkba zárva Vágyainkba zárva
  • Nyerj jegyet Horváth Csaba előadására a Szkénébe! Nyerj jegyet Horváth Csaba előadására a Szkénébe!
  • Lábtörlőgyári capriccio Lábtörlőgyári capriccio

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr9314787214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. Megjöttek a meztelen hősnők
  4. A 10 legütősebb drogos film
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Készülőben a nagy meztelen album
  9. Meztelen fővárosiak
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard