Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Erdély elmúlt száz éve amatőrfilmeken

Erdély elmúlt száz éve amatőrfilmeken

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2020. 01. 05.
Izgalmas kalandokkal folytatódik a népszerű sorozat
2023-02-07 13:59:03

Éveken át követhettük nyomon a Classicus Quartet kromatikus skálán átívelő expedícióját. A fantasztikus

Ketrecharcra hív a Láthatáron Csoport
2023-02-06 23:27:52

A részvételi színházzal foglalkozó alkotói társulat most egy filmmel  segíti az iskolai agresszió

A kitörés története a mérhetetlen emberi szenvedés története
2023-02-04 15:31:17

A magyar tisztek személyi okmánygyűjtőiből megdöbbentő sorstörténetek rajzolódnak ki. Ungváry Krisztiánnal

Hová menjünk színházba?
2023-02-03 16:14:19

Oláh Zsolt színházi elemző a Staatsoper, a Pintér Béla Társulat és az Új Színház előadásáról mesélt

további bejegyzések a szerzőtől »

Min nevetett Tamási Áron és kivel beszélgetett Kós Károly? Milyen volt a hetvenes években kolozsvári gyereknek lenni? Megelevenednek Erdély nagy alakjai és helyszínei, premier a Kultúrparton.

Az amatőrfilm egy olyan műfaj, hogy idővel egyre erősebb dokumentumértéke van, még akkor is, ha nem feltétlenül annak volt szánva. Ez a dokumentumérték még inkább felértékelődik olyan helyeken és korszakokban, ahol és amikor nem mindenki fért hozzá képet vagy hangot rögzítő eszközökhöz, sőt, a hivatalos történet- és újságírás  a politika és a társadalmi elnyomás eszköze volt. Erdély amatőrfilmesei - legyenek azok arisztokraták, polgárok, vagy csak sima értelmiségi fiatalok – éppen ezért fontos részei lehetnek a régió mozgóképes történelmének: olyan szemszögekből láthatjuk utólag kedvenc városunkat vagy évtizedünket, ahogy csak ők, akkor és ott tudták láttatni.


A Filmtett portál háromrészes sorozatát azoknak a nézőknek szánjuk, akik kíváncsiak Erdély elmúlt száz évének történelmére úgy, ahogyan azt az akkori amatőrfilmesek látták és láttatták. Báró Kemény János író, színházigazgató tekercsei megörökítik a helikonisták híres marosvécsi találkozóit, valamint számos életképet az erdélyi arisztokrácia hétköznapjaiból. Orbán Lajos hagyatéka a két világháború közötti kolozsvári társaságok életébe nyújt bepillantást, az akkor induló cserkészet, Tessar Teke Társaság tevékenységeibe. Hasonló módon elevenednek meg a marosvásárhelyi Schnedarek-féle filmklub/önképzőkör, valamint a Nagy Gábor-Márton Jenő-féle kísérleti filmes csoport alkotásain a ’70-es és ’80-as évek marosvásárhelyi és kolozsvári helyszínei-eseményei nehezen beszerzett, sokszor gerillamódon leforgatott Super8-as tekercseken.

Ebben a részben három gyűjteményt mutatunk be: báró Kemény János író, színházigazgató által az 1930-as években készített felvételeket – melyek többek között a marosvécsi írótalálkozókat is megörökítik – Orbán Lajos fényképész, vállalkozó Kolozsváron készített filmjeit, melyek a két világháborű közötti társasági életbe nyújtanak bepillantást, illetve Birnfeld Emil aradi fényképész fennmaradt tekercseit, melyeken keresztül számos aradi közteret láhatunk, városi korzósásoknak lehetünk tanúi.

A Schnedarek Ervin által az 1980-as években Marosvásárhelyen vezetett amatőr filmklub az egyik legszínvonalasabb filmes műhely volt Romániában. A sorozat második részében ezt a műhelyt, kiemelkedőbb alkotásait és az alkotásokon keresztül az 1980-as évek Marosvásárhelyét mutatjuk be a filmklub egykori tagjainak, Miholcsa Gyulának és Haáz Sándornak segítségével.

A 70-es évek végén, 80-as évek elején volt egy baráti társaság Kolozsvárott, amely filmkészítéssel kísérletezett. Kalandos módon beszerzett, Super8-as felvevőgéppel és tekercsekkel vágtak neki a városnak, és el is készült pár rövidfilm, amely mára nemcsak esztétikai, hanem dokumentumértékkel is büszkélkedhet. Hosszú évek fiókban porosodása után előszedtük a kissé kilazult perforációjú, remegő hangsávú tekercseket (Senki földje, 1979; Melléklet, 1981), és megmutatjuk őket annak a generációnak, amelynek már mindegyik zsebében lapul egy-egy kamera. A filmekről Nagy Gábor rendező-operatőrrel, valamint Kiss-Budai Tibor főszereplővel beszélgettünk.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Történelem Erdély Kós Károly Tamási Áron Dsida Jenő

Ajánlott bejegyzések:

  • Nőnek lenni Ceaușescu Romániájában Nőnek lenni Ceaușescu Romániájában
  • Játékok a diktatúra árnyékában Játékok a diktatúra árnyékában
  • Nyerj színházjegyet a Pesti Vigadóba! Nyerj színházjegyet a Pesti Vigadóba!
  • Pokoljárás Erdélyben Pokoljárás Erdélyben
  • Tamási Áron titokzatos világa Tamási Áron titokzatos világa

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr215393160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard