Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A csodálatos láncfűrész

A csodálatos láncfűrész

Varga Julis a szerző friss bejegyzései 2020. 06. 06.
Tüzijáték helyett
2022-08-20 13:44:40

Ugyan most elmarad a szokásos nagy augusztus 20-i látványosság, de itt a remek alkalom arra, hogy egy kicsit a

Vedd fel a fonalat!
2021-06-09 13:22:38

Kultúrtörténeti sétánk a kötés és a horgolás művészetét járja körül. Nem túlzás azt állítani

Bálnazsír és nyírfakéreg: a rágógumi kultúrtörténete
2021-05-07 11:50:28

Elképesztő alapanyagokból és különös receptek alapján készítettük a rágót az elmúlt 6000 évben. 

Kis nőnapi virágtörténelem
2021-03-07 17:18:23

Március 8. a nyitott virágüzletek napja lett, mivel a virágárusokat a nőnap miatt csak március 9-től érintik

további bejegyzések a szerzőtől »

Sokáig azt hittem, hogy a rendes neve stílfűrész, mint a stílbútornak. Hogy arra jó, hogy stílbe vágjunk vele mindent. De sehol sem vagyok anyámtól, aki azt hitte, hogy azért laptop, mert lapos.

Kétszemélyes láncfűrész az USA-ban, a '40-es években – Forrás: U.S. Forest Service

Eszemben sincs magyarázkodni, hogy miért épp a láncfűrész jutott eszembe, mint a tökéletes kulturális téma – de ha már (látszólag) ilyen messzire megyek, akkor azért csak felvezetem valahogy.

Először is: a kényszerű otthonlét miatt a házi barkácsolások nagy reneszánszát éljük, és bár a láncfűrész nem feltétlenül a barkácskészlet leginkább hobbibarát darabja, de abban biztos, hogy egyetértünk, hogy a szerszámkészletünk mindenkori koronázatlan királya – egyrészt üzemeltetése nagy gondot igényel, másrészt önmagában is egy csodálatos gép. Hogy miért, arról majd később.

Másodszor: egy-egy tárgy kultúrtörténete remek lehetőséget ad arra, hogy kicsit más összefüggéseiben vizsgáljuk néhány, számunkra már ismeretes tényt, és a láncfűrész kifejezetten érdekes egy darab. Ahhoz, hogy mai formáját elnyerje, számtalan kisebb-nagyobb leleményes mérnöki ötletre és megvalósításra volt szükség, illetve egy-egy nagyobbra nőtt márka nem csak a szerszámaival, hanem egyéb programjaival is jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a világ olyan legyen, amilyen (előjel nélkül!).

Induljunk onnan, hogy én sokáig azt hittem, hogy a láncfűrész rendes neve a stílfűrész, mint mondjuk a stílbútornak. Hogy arra jó, hogy stílbe vágjunk vele mindent, mondjuk a sövényt, és akkor az stílusos (de sehol sem vagyok anyámtól, aki azt hitte, hogy a laptop azért laptop, mert lapos). Aztán persze rá kellett jönnöm, hogy a dolog nem ennyire bonyolult, csak a német Stihl cég neve annyira beette magát a köztudatba, hogy legsikeresebb és legismertebb terméküket gyárótól függetlenül velük azonosítják.

Ami nem is csoda: A Stihl volt az első cég, amely sikeresen dobta piacra az első elektromos láncfűrészt, vagyis a mai napig családi kézben lévő vállalat a világ legrégebb óta működő láncfűrész-gyártója. Nem mellesleg az egyetlen, akik saját maguk készítik a fűrészekhez használt láncokat.

Andreas Stihl, a cég alapítója és névadója 1926-ban készítette el első, elektromos árammal működő gépét, ám az még messze állt a ma ismert formától: 2,2 kw teljesítményéhez 48 kilogrammot nyomott, és két ember kellett a működtetéséhez – a tervező elsősorban ipari, tehát fatelepi használatra szántak az eszközt. Az első benzinmotoros gép három évvel később érkezett Typ A néven, és ugyan motorja miatt hordozható volt, még ezt is csak ketten tudták üzemeltetni és használni.

Az, első, klasszikus szerkezetek később hatalmas és máig folyamatosan tartó átalakuláson mennek keresztül, mert egyrészt a gyártó egyre erősebb motort, egyre könnyebb szerkezetet, egyre több biztonsági megoldást és technikai újítást emel be a láncfűrészek terveibe, amelyek mind a munka gyorsaságát és kényelmi fokát hivatottak növeli – hiszen lássuk be: a favágás kemény meló, ami közben minden segítség jól jön. Egyrészt fontos a gép teljesítménye, másrészt a súlya, harmadrészt a tény, hogy mennyire kényelmes, illetve ma már nem ildomos olyan gépeket tervezni és gyártani, amelyeknél nem figyelnek oda a környezetszennyezés minimálisra csökkentésére, még ha ez egy a fák tömeges kivágásra használt szerkezet is.

A láncfűrész-gyártásban a Stihl elég korán kapott komoly versenytársakat: ilyen a svéd Husqvarna és számos amerikai gyártó is, de egyik sem tudta érdemben lenyomni a Stihl múltját és szaktekintélyét. Andreas Stihl már a harmincas években felismerte, hogy jelentős sikert csak akkor tud elérni, ha terjeszkedik az amerikai piacra is, így 1937-ben már az Egyesült Államokba és Kanadába is szállított fűrészeket, és ezzel ő lett az ipari globalizáció egyik jelentős úttörője.

Andreas Stihl

A folyamatot csak megakasztotta, de megállítani nem tudta a második világháború, amikor is gépeit a német hadsereg főleg a keleti és az orosz fronton használta a keményebb terepeken. Ugyan a Ban Cannstattban lévő gyára 1944-ben teljesen megsemmisült egy szövetséges légicsapásban, őt pedig egy darabig egy bajorországi munkatáborban tartották fogva, a háború után nem kérték számon vagy ítélték el háborús bűnök miatt, így tovább folytathatta cége építését.

A második világháborút követő időszak számított a láncfűrészek fejlődéstörténetében az igazi fellendülés korszakának: 1950-ben elkészült a Stihlnél az első egyemberes, robbanómotoros gép, majd a cégek egymásra licitálva készítették el egyre könnyebben használható gépeiket – legalábbis Nyugaton. Ám az igény Keleten is megvolt a használható gépi fűrészekre, így a szovjet blokk is előrukkolt a saját gyártású láncfűrészekkel: ilyen volt az ukrán Druzsba (Barátság, a 300 éves orosz-ukrán egyesülés örömére), az Ural, az orosz Taiga, a lengyel Dolpima, a román Rezerat – és a magyar Kismotor és Gépgyár által készített fűrész is. A legutóbbiból elég kevés maradt fent az utókor számára, így a gyűjtők hajlandóak magas árat fizetni egy-egy darabért.

Mert igen, létezik olyan hobbi, hogy láncfűrész-gyűjtés, és a legtekintélyesebb gyűjtők szerint egy egyre dráguló szektorról van szó, ugyanis a nagypapa fészerében talált ősrégi, rozsdás, a hozzánem értők számára ócskavasnak tűnő darabok között igen sok ritkaság van, ám ezeknek a száma véges. A gyűjtők ráadásul nem csak a gépeket, hanem az alkatrészeket is megszállottan keresik: egy tökéletes láncfűrészhez ugyanis, akárcsak egy oldtimer gépkocsihoz, eredeti alkatrészek dukálnak. A gyűjtők piacán pedig messze a legfontosabb kritérium az, hogy a megvásárolt darab működőképes legyen, hiszen így lehet vele igazán nagyot villantani a haverok előtt, hogy Ez bizony még működik.

A ma készülő legjobb motoros láncfűrészek mind-mind a mérnöki lelemény alkotásai: annak idején membrános porlasztó tette például lehetővé, hogy a gépet bármilyen állásban lehet használni, a magnéziumötvözetből készült alkatrészek jelentősen könnyítettek a súlyon, a legendás svéd tervező, Sixten Sason pedig a motorkerékpárok kipufogójának technikáját építette bele a Husqvarna egyik modelljébe, hogy jelentősen lecsökkentse a gép zaját – és a sort még a végtelenségig folytathatnánk a markolatfűtéstől az önmagát kenő láncon át a láncfeszesség-állító egységig és a biztonsági fékkarokig, illetve az egyre kisebb fogyasztást és károsanyag-kibocsájtást eredményező megoldásokig, amelyre mind-mind hosszú évek nehézkes és/vagy fájdalmas tapasztalatai (meg a verseny) vezették rá a cégeket.

Az első Husqvarna modell 1959-ből

Ma már a láncfűrészek nem csak a faipar legfontosabb szerszámai, hanem a szabadidő eltöltésére is tökéletesen alkalmas ezközök (ld. fönt, például ódon darabokra vadászni vidéken). A Stihl 1985 óta rendezi meg fakitermelő versenyeinek sorozatát világszerte (Stihl Timbersport Series) – bár idén elmaradnak a területi válogatók -, amelyeken ügyességi és gyorsasági műfajban is összemérhetik magukat a világ legjobb fakitermelői. Az eseménysorozat nem összetévesztendő a Lumberjack World Championshippel, ahol láncfűrészek mellett baltás és sima fűrészlapos számok is vannak.

És ha már szabadidő – akkor természetesen művészet is. A láncfűrészes fafaragás komoly múltra tekint vissza: már az ötvenes években is kísérleteztek vele a széplelkű favágók, a Trees of Myytery nevű kaliforniai élményparkban például 1961 óta 50, láncfűrésszel faragott szobor meséli el a legendás favágó, Paul Bunyan életét. Akkoriban az alkotók a teherautójuk hátuljára rakták fel a munkáikat, az autókat így mozgó galériaként használván.

A műfaj számára igazi ismertséget az 1980-as évek közepe, illetve a már emlegetett Lumberjack  World Championship hozott: a láncfűrészes fafaragás ugyanis egy borzasztó látványos és közönségbarát műfaj, hiszen olyan gépek segítségével, amelyek 1 mp alatt gyorsítják nulláról 100 km/órás sebességre a fűrészfogakat, relatíve rövid idő alatt lehet összehozni egy kész szobrot, akár egy két méteres farönkből is.

Ám a technikának komoly veszélye is van: a láncfűrész-faragók hosszú évekig tanulják a mesterséget, hogy a gépeket biztonságosan és balesetmentesen tudják kezelni, hiszen még a művészek számára módosított, kisebb láncfogak is halálos sebeket tudnak ejteni az óvatlan alkotón. De ha mindenképpen ezzel szeretnénk foglalkozni, akkor a japán Tōei városkában található láncfűrész-faragó iskolában a szakma minden fogását elsajátíthatjuk.

Neves alkotók közé tartozik Cherie Currie is, a Runaways egykori énekesnője is – hiszen mi mással töltené a már drogoktól mentes nyugdíjaskorát egy punk-rock zenész, mint ezzel.

Ugye, milyen sok minden elfér egy látszólag egyszerű és ismert tárgynak tűnő szerszám történetében?

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Amerika Németország Design Svédország Iparművészet

Ajánlott bejegyzések:

  • Bőrből készült mesterművek Bőrből készült mesterművek
  • Közös térben a magyar design színe-java Közös térben a magyar design színe-java
  • Magyar folklór és kortárs dizájn Zugligetben Magyar folklór és kortárs dizájn Zugligetben
  • Stimuláló dizájn a Duna-parton Stimuláló dizájn a Duna-parton
  • Esztétikával kitöltött terek Esztétikával kitöltött terek

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr1215744586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard