Február 18-21. között négy estén át ünneplik a világhírű magyar zeneszerzőt 95. születésnapja alkalmából a Budapest Music Centerben.
A kétszeres Kossuth-díjas Kurtágot korunk legnagyobb kortárs zeneszerzői között tartják számon, aki félreismerhetetlen tömörségű remekműveiben alig néhány hanggal képes megragadni a végtelent. A Kurtág műveit és életét több nézőpontból bemutató fesztivál koncertjeit négy estén át, ingyenes online közvetítés formájában láthatja a közönség a BMC és a fesztivál együttműködő partnerei, a Zeneakadémia és a Müpa weboldalain.
Az első koncerten, február 18-án a BMC Koncerttermében rendezett kamaraesten két ritkán hallható mű, a Pas à pas-ciklus és az Ahmatova-dalok hangzik el Kurtágtól, Ligeti György két darabja és két kortárs szerző műve mellett. Kurtágot és Ligetit mély barátság fűzte össze, melynek Ligeti 2006-ban bekövetkezett halála csak fizikailag vetett véget. Kurtág visszaemlékezéseiben, írásaiban azóta is folyamatosan tanújelét adja e síron túl is tartó lelki, szellemi kapcsolatnak. Ez a koncert az Eötvös Alapítvány részvételével zajlik: a mentorált karmesterek, valamint Eötvös Péter és Vajda Gergely vezényelnek majd.
Február 19-én, Kurtág György születésnapján a Zeneakadémiáról látható koncertközvetítés az Óbudai Danubia Zenekarral, Keller András vezényletével, ahol Kurtág nagyzenekari művei mellett elhangzik Ligeti Csellóversenye és egy Szőllősy András-mű is – mindketten nagyon fontos viszonyítási pontok Kurtág számára. Kurtág maga évtizedeken át volt a Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének kivételes becsben álló tanára, közel harminc éven át látogatták iskoláját növendékek és végzett művészek.
A Kurtág 95 sorozat február 20-i estje Kurtág feleségére, Kurtág Mártára és kettejük ihlető kapcsolatára emlékezik. A Müpa Home Live sorozatban közvetített előadáson tizenöt rövidfilmet láthatunk a Kurtág házaspár unokája, Kurtág Judit videoművész felvételeiből. A javarészt még sosem publikált, privát felvételek Kurtág Mártát és Kurtág Györgyöt mutatják be legszemélyesebb alkotói környezetükben. Ezek a videók semmihez sem hasonlítható dokumentumai Kurtágék életének, hiszen az unokának olyan perspektívából is betekintést engedtek, amilyenből egy egyszerű halandó nem láthatott be az életükbe. A koncerten ezek a filmjelenetek kötik össze a Jelek, Játékok, Üzenetek című ciklusból élőben felhangzó zenei miniatúrákat. A BMC és a Müpa együttműködésében megvalósuló koncerten a Vajda Gergely vezényelte UMZE Kamarazenekar mellett olyan zenészgenerációk tagjai lépnek színpadra, akik végigkísérték a Kurtág házaspár életművét.
Február 21-én a Zeneakadémián fejeződik be a koncertsorozat: a 95 éves Kurtág György művei a 100 éve született Szőllősy András darabjaival lépnek párbeszédre a Zeneakadémia Kortárs Ensemble koncertjén. Szőllősy a „nagy generáció” rangidős mestere, Ligeti György és Kurtág György pályatársa, s miként két világhírű kollégája, ő is sokat tett azért, hogy a magyar zene Bartókék után is fennmaradt a világtérképen.
Születésnapja alkalmából új lemezmegjelenéssel köszönti a BMC Records a 95 éves Kurtág Györgyöt: február 19-én jelenik meg a szerző egyik legjelentősebb művének, a Bornemisza Péter mondásainak új felvétele. A mű befogadására a lemezen Kurtág hangja készíti fel a hallgatót: előadásában a protestáns prédikátor hitről szóló veretes sorai különösen erős érvényt nyernek. A Bornemisza Péter mondásai nemcsak a kimondás erejéről szól – felismerhetjük benne egy énekhanggal eljegyzett zeneszerzői gondolkodás genezisét is. A technikai nehézségek miatt oly ritkán hallható darabot Tony Arnold amerikai szopránénekes és Csalog Gábor zongoraművész tolmácsolja.
Kurtág György a mai Romániához tartozó Lugoson született 1926-ban, a II. világháború után – Budapestre áttelepülve –, 1945 őszén vették fel a Zeneakadémiára. Kadosa Pálnál tanult zongorát, zeneszerzést pedig Veress Sándortól és Farkas Ferenctől, Weiner Leónál pedig kamarazenét. A negyvenes évek végének pezsgő zeneakadémiai légkörében más fontos hatások is érték: Kodály Zoltán népzenei előadásai, az Ádám Jenő vezette kórusban való részvétel, s különösen Szabolcsi Bence zenetörténet-órái.
1957-től egy évet Párizsban töltött, ahol látogatta Olivier Messiaen és Darius Milhaud óráit is. 1967-ben lett a Zeneakadémia tanára. Előbb Kadosa asszisztenseként zongorát tanított, később a Kamarazene Tanszéken folytatta a munkát, ahol Mihály András és Rados Ferenc mellett ő is egyéni módon képviselte a magyar kamarazene-tanítás hagyományait. 1986-ban kérte nyugdíjazását, de 1993-ig még foglalkozott növendékekkel. Tanítványai között volt Kocsis Zoltán, Schiff András, Szenthelyi Miklós.
Tagjává avatta a müncheni Bajor Szépművészeti Akadémia és a Berlini Művészeti Akadémia is, valamint tiszteletbeli tagjává az Amerikai Művészeti és Irodalmi Akadémia. A kilencvenes évektől rendszeresen dolgozott hosszabb ideig Bécsben, Hágában, Berlinben, Amszterdamban, Párizsban, 2002-től 2015-ig feleségével Franciaországban élt, majd hazaköltöztek Budapestre. Elismerései között van két Kossuth-díj, a Magyar Köztársasági Érdemrend közép- és nagykeresztje, a Hölderlin- és a Herder-díj, a berlini Tudományért és Művészetért Érdemérem, a francia Művészetek és Irodalom Érdemrendjének tiszti fokozata, valamint a MIDEM-életműdíj.
A jelenkor magyar zenei értékeinek együttes és összehangolt felmutatása – 1996-os alapítása óta ez a Budapest Music Center fő célkitűzése. A Gőz László által létrehozott BMC aktívan vállal részt a magyar zene méltó nemzetközi helyének kialakításában koncertszervezőként, lemezkiadóként és információs központként. Ezt szolgálja a Budapest Music Center 2013-ban megnyílt, 4000 négyzetméteres zenei központja a Mátyás utcában, ahol a 300 fős koncertterem mellett helyet kapott a jazz hazai és nemzetközi nagyjait felléptető Opus Jazz Club, a 100 ezer tételes zenei gyűjteménnyel rendelkező Magyar Zenei Információs Központ és Könyvtár, valamint a mára közel 300 klasszikus, kortárs és jazz albummal büszkélkedő BMC Records. Ugyanitt lelt otthonra az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány, amely világhírű művészek bevonásával fiatal karmesterek és zeneszerzők továbbképzésével foglalkozik.
A BMC évi mintegy 700 rendezvényének felét a klasszikus, kortárs és jazz zenei koncertek, zenei ismeretterjesztő előadások, közönségtalálkozók, zenei kurzusok és továbbképzések teszik ki. Mindezen felül a BMC rendezvényszervezői portfoliójában konferencia, zártkörű műsoros partnertalálkozó és nagyszabású szabadtéri rendezvény is megtalálható.