Augusztus 7-én ismét megnyitja kapuit a Sziget Fesztivál, Európa egyik legnagyobb szabású zenei és kulturális rendezvénye. A mára kialakult infrastruktúrával, kiforrott arculattal rendelkező monstre fesztiválon végigsétálva nehéz elhinni, honnan is startolt annak idején Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi rendezvénye, éppen ezért mindenképpen érdemes feleleveníteni a kezdeteket és azt, miből is lett a Sziget.
Hosszú út a csúcsra
„Kell egy hét együttlét – ez volt az eredeti üzenet, direkt nem bonyolítottuk túl. Ma is sokféle ember bír ott együtt lenni, sőt, több. Eredetileg Sziámi-nyaralásnak terveztük, és azt sem tudtuk, lesz-e belőle következő. Nagyjából most is az, ami, de kétségtelenül megnőtt egy kicsit.”Müller Péter Sziámi Nem lett igazuk: a szervezők, habár még mindig nyögték az első két év horribilis veszteségeit, 1995-ben csakazértis nekivágtak újra. A fesztivál neve ekkor már csak szimplán Sziget volt – a diák előtag nélkül – , itt volt a Clawfinger, Jeff Healey, a Stranglers és John Cale, no meg mintegy 173 ezer ember, de a mérleg alapján egyértelmű volt, hogy hiába a létrehozók által egyébként mindig is kevesellt, átlagosan 8-10 százalék körül mozgó állami támogatás, hiába az egyre csalogatóbb márkanév, a fesztivál nem fog megállni a lábán tőkeerős főtámogató nélkül. Ez a következő évben meg is érkezett a Pepsi képében, amivel számos ős-szigetelő ellenszenvét sikerült kiváltani (kérdés persze, hogy jobban örültek volna-e annak, ha egyáltalán nem kerül megrendezésre a jamboree).
Az innentől Pepsi Sziget néven futó fesztiválon ebben az évben már ugrásszerű fejlődést lehetett tapasztalni és a méretek is egyre csak nőttek. A külföldi fellépők közé bekerült egy igazi elsőligás sztár is a Prodigy képében, akik ekkoriban éppen útban voltak karrierjük csúcsa felé, de itt volt az akkor még néhány hónapig a Guns N’ Roses kötelékébe tartozó Slash is (ő viszont egyöntetű vélemények szerint csak egy igazi nagybetűs haknival ajándékozta meg a fesztivál közönségét). Eredetileg még az Offspringet is meghirdették ebben az évben, ám a kaliforniai rágógumipunk legnagyobb mesterei végül mégsem voltak itt, ellentétben Iggy Poppal, a Therapy?-val, a The Levellersszel, a Sonic Youth-tal és a The Batesszel. A mérleg a végén még mindig veszteséges volt a 206 ezer néző ellenére is, ám a mutatókat alaposan megvizsgálva látszott, hogy korántsem lesz ez mindig így: minden téren látszott az egyértelmű emelkedés.
1997 minden addigi évnél csalogatóbb felhozatallal kecsegtetett: 20 helyszínen 600 programmal, közöttük 14 külföldi fellépővel. A fő húzónév egyértelműen David Bowie volt, aki ugyan annyi pénzt kért, amennyit csak nem szégyellt – több mint 100 ezer dollárt – , ami miatt az aznapi napi belépők árát meg is kellett emelni, de eljövetele kétségkívül még nagyobb rangot adott a Pepsi Szigetnek (más kérdés, hogy a közönség annyira azért nem érdeklődött iránta, hogy gondolkodás nélkül kicsengesse a borsos jegyárat, legalábbis ez tükröződött vissza az aznapi nézőszámból). A kaméleon mellett itt volt még az örökifjú Motörhead, a már agonizáló és meglehetősen lagymatag koncertet adó Faith No More, nevelt a Rollins Band, bemozogta a színpadot a Foo Fighters – amit akkortájt még mindenki csak egy ex-Nirvana zenész csapataként volt képes beazonosítani – , de tiszteletét tette a dEUS, a Toy Dolls, a Chumbawamba és a Cardigans is. A csúcsra felért Prodigy alig több mint egy héttel a lekötött fellépés előtt lemondta a koncertet, mivel ugyanaznap egy másik helyszínen a U2 nyitózenekaraként többet tudtak kaszálni.
A Sziget szervezői nem voltak ilyen szerencsések: az eredmény ezúttal is bukta lett, ám egyértelműen látszott, hogy innentől már nincs visszaút, Közép-Európa legnagyobb fesztiválja túlnőtt önmagán: a látogatók száma csaknem negyedével nőtt az előző évihez képest, de ezen belül a külföldi vendégek aránya is szignifikánsan gyarapodott. Egy napijegy ekkoriban 800 forintba került.
Hazajáró lelkek
Az előző évi 260 ezres látogatószám 1998-ban nem változott jelentősen – nyolcezerrel voltak többen – , ami lehetett akár annak is köszönhető, hogy ebben az évben nem szerepeltettek igazi külföldi húzóneveket a szervezők, de ekkorra már általánosságban is elmondható, hogy a látogatók legtöbbje nem egy vagy több konkrét előadó, hanem kimondottan a “szigetérzés” miatt látogatott ki a Hajógyári Szigetre. Az ekkor még leginkább csak hazájában közkedvelt Rammstein és a Green Day mellett ismét itt volt a Therapy? és a Chumbawamba, a fesztiválon megfordult kultuszelőadók körét Patti Smith és a Popes élén fellépő Shane McGowan gyarapították – utóbbi erősen rogyadozó egészségi állapotban – , a meghirdetett Pantera és Paradise Lost elmaradt, azt viszont aligha tudja bárki is, hogy mit keresett a Nagyszínpadon Coolio. Az éjszakai koncertek első ízben zajlottak hangszigetelt sátrakban az óbudai városvezetés és a helyi lakók tiltakozása miatt.1999-ben a nézőszám 297 ezerre hízott, az előző évben 290 millió forintos büdzsé hirtelen felugrott 420 millióra, egy napijegyet pedig 1500 forintért vesztegettek. A percembereket a Guano Apes képviselte, de igazi mélypontnak számított az érdektelen, eseménytelen koncertet adó Paradise Lost is. Az ezek által ejtett sebeket a Faithless, az Apocalyptica, a Liquido és az Asian Dub Foundation volt hivatott gyógyítani – megoszlanak a vélemények, milyen sikerrel.
Év | Látogatók száma összesen | Elővételes hetijegyek között a külföldiek %-os aránya | Összköltségvetés (millió Ft) | Hetijegyek elővételes ára (Ft) | Napijegyek Ára (Ft) |
---|---|---|---|---|---|
1993 | 43.000 | 0% | 26 | 1.800 | 300 |
1994 | 143.000 | 15% | 120 | 1800 | 300 |
1995 | 173.000 | 15% | 145 | 2.500 | 500 |
1996 | 206.000 | 30% | 180 | 2.800 | 700 |
1997 | 260.000 | 35% | 200 | 5.000 | 800 |
1998 | 266.000 | 50% | 290 | 6.000 | 1.200/800 |
1999 | 297.000 | 55% | 420 | 7.000 | 1.500 |
2000 | 324.000 | 60% | 580 | 8.000 | 2.000 |
2001 | 361.000 | 60% | 900 | 10.000 | 2.500 |
2002 | 355.000 | 60% | 1005 | 12.000 | 3.000 |
2003 | 351.000 | 60% | 1200 | 14.000 | 3.500 |
2004 | 369.000 | 60% | 1450 | 16.000 | 4.000 |
2005 | 385.000 | 50% | 1850 | 20.000 | 5.000 |
2006 | 385.000 | 40% | 2.225 | 20.000/24.000 | 6.000 |
2000-ben új, rengeteg érdeklődőt vonzó színpaddal bővült a felhozatal, ahol a világzene kiválóságai kaptak önálló deszkákat. Kisebb, de hasonlóan kultikus fellépőhelynek örülhettek a retrománia – és a tréfákra fogékony fiatal közönség – révén a ’60-as, ’70-es évek nagy táncdalénekesei is. A Chumbawamba, a Guano Apes és a Therapy? természetesen ebben az évben sem maradhatott ki a programból, de azért itt volt egy igazi világsztár is az Oasis képében: Bowie óta alighanem ők voltak az elsők a Sziget történetében, akiket egy hasonló jellegű átfogó külföldi fesztiválon is headlinerként léptettek volna fel a helyi szervezők, még ha már erősen leszállóágban is látogattak el Magyarországra. Lou Reed személyében zenélt egy újabb legenda is, de Suzanne Vegának, a Bad Religionnek és a csapnivaló koncertbandának bizonyuló HIM-nek is sokan örültek. A programra összesen 324 ezren voltak kíváncsiak: a fesztivál nullszaldó környékén zárt.
„Magyarországon egy Sziget méretű fesztivált csak úgy lehet megszervezni, ha az ember jó kapcsolatban van a különböző politikai oldalakkal.”
Gerendai KárolyA következő évben 30 millió forint nyereség termelődött a Hajógyári Szigeten: ez az év abból a szempontból is fordulópont volt, hogy a Pepsi ekkor adta utoljára nevét és pénzét az eseményhez. A kólacég persze aligha azért szállt ki, mert a szigetesek ismét nem bírták nem meghívni a Guano Apest és a HIM-et. A leginkább a Faithless, a Placebo és a Morcheeba nevével fémjelzett Nagyszínpad mellett ebben az évben jelent meg először a kemény zenéknek otthont adó Hammer(world) Színpad, mely azóta is stabilan a harmadik leglátogatottabb koncerthelyszín a fesztiválon. Ezzel gyakorlatilag az utolsó jelentősebb nagy simítás is megtörtént a Sziget arculatán, a legnagyobb nyilvánosságot azonban nem a zenei felhozatal kapta, hanem az ekkortájt kialakult politikai vita arról, lehet-e melegsátor egy hasonló rendezvényen vagy sem.
Habár 2002-ben ismét nyereségre számítottak a rendezők, a kellemetlen időjárás keresztülhúzta számításaikat: az előző évi 361 ezerhez képest elhanyagolható mértékben – ötezerrel – csökkent a nézőszám, így kénytelenek voltak ismét beérni a nullszaldóval. Ebben az évben többek között a The Cure, Iggy Pop, a Pulp, a Stereo MCs és a gonosz kísértetként visszajáró HIM volt hivatott becsalogatni a nem “szigetes” nézőket a fesztiválra. 2003-ban ismét csökkent néhány ezerrel a jegyvásárlók száma, ám ez volt az első év, amikor nemhogy egy, hanem egyenesen két napon is megtelt a Sziget: a Slayer nevével ékesített szombat és a Massive Attackkel csábító vasárnap egyaránt 60-60 ezer ember látogatott ki a fesztiválra. Nagy sikert aratott még a Morcheeba és a Fun Lovin’ Criminals is, Shaggy meghívásának miértjét azonban azóta is sűrű homály fedi.
Halálbiztos befektetés
2004-ben jött a Pet Shop Boys, a Sugababes, a Rasmus és az Anthrax, 2005-ben pedig hiába figyelte őket annyi ember, mint más nagyszínpados zenekart azelőtt soha, a Kornt ez nem hatotta meg és a fesztivál történetének egyik leghatalmasabb csalódását produkálta. Ekkor már érezhető volt a szervezők törekvése, hogy igyekezzenek minél több olyan nevet hozni a fesztiválra, akik ugyan Magyarországon rétegzenének számítanak, külföldön azonban tömegeket vonzanak: ez nem utolsósorban a Nyugat-Európából érkező vendégek számára lehet kecsegtető. Ennek jegyében került a programba az utolsó két fesztiválon a Franz Ferdinand, a Scissor Sisters, a The Killers vagy a The Hives. 2006-ban már több mint 60 programhelyszínen 44 országból érkezett 250 külföldi előadó, 500 hazai koncert és további számos kulturális és szabadidős program várta a látogatókat. A tavalyi nagy dobás Radiohead után a 2007-es Sziget is legalább két hasonlóan biztos húzással operál: a Nine Inch Nails és a Tool a világon mindenütt biztos nézőmágnesnek számít amellett, hogy szakmai respektjük is óriási.
Az utóbbi években tehát nagy változások már nem történtek: a Sziget véglegesen megtalálta helyét, a nyári Magyarország egyik fő vendégcsalogatójává, központi témává és nem utolsósorban biztos befektetéssé vált, ahol mindennek megvan a maga helye. Tulajdonképpen olyan, mint egy gyorsétterem: különösebben nagy csalódást nem tud okozni, mert mindenki tudja, mire számíthat, ha kilátogat, legfeljebb az arányok terén érezni néha ilyen-olyan különbségeket.