André Kertész fotóművész negyven legjelentősebb alkotását mutatja be a fővárosi Vintage Galéria az őszi évad első tárlatán szeptember 4-től - közölte a kiállítóhely. A közönség a tárlaton és az ahhoz készült albumban az 1894-ben született fotós három művészeti korszakának jelentős műveit tekintheti meg.
A Budapest, Paris, New York című kiállítás érdekességei a művész korai éveiből származó fényképek. A kis Kertész-fiúk, André és testvére, Jenő 1912-ben közös ajándékként egy fényképezőgépet kaptak édesanyjuktól. A testvéreket elbűvölte a fotográfia, hétvégeken, szünidőben is a géppel kísérleteztek. E korai, a családról, barátokról és vidéki kirándulásokról készített fotók jó része csupán kisméretű kontaktmásolatokban maradt fenn, amelyeket a fivérek nagyítógép nélkül készítettek.Már ezeken a képeken felfedezhető André Kertész érzékenysége és a fotográfia lehetőségeire való fokozatos ráébredése. A kis formátum ugyanis arra kényszerítette, hogy a mértani formák elrendezésére összpontosítva teremtse meg képeinek erejét. Az absztrakció eme korai vizsgálata maradt későbbi karrierje során is a képkészítéshez való egyedi megközelítésének alapja - mutatott rá a galéria.
Az október 12-éig látható tárlaton a magyarországi évekből az Az alvó fiú (1912), A csók (1915), valamint Esztergomban készített Víz alatt úszó (1917) című kép látható. A Párizsban 1928-tól készített felvételek között a Meudon, a Distrtion No40, a Chez Mondrian és a Villa című felvétel szerepel. André Kertész New York-i képei közül az Eltévedt felhő, a Melankolikus tulipán kap helyet a tárlaton, és látható lesz az életmű utolsó korszakának kiemelkedő alkotása, az 1972-es Martinique.
André Kertész, Kertész Andor néven, gazdag budapesti zsidó
családban jött a világra 1894. július 2-án. Tizennyolc évesen kezdett boxgépével fényképezni, az első világháborúban történeti értékű fotókat készített, a hétköznapokat örökítette meg.
Magyarországon nem állíthatott ki, a Horthy-rendszer légköre emigrációba kényszerítette, így 1925-ben Párizsban telepedett le, s főleg az utcán fotózott.
Számos avantgárd művésszel kötött barátságot, a húszas-harmincas években Párizs kulturális életének képi krónikása lett, művei a vezető európai lapokban jelentek meg.
1936-tól New Yorkban egy reklámstúdiónak dolgozott, 14 éven át hírességek otthonait fényképezte. 1948 és 1984 közt ötször járt Magyarországon, utolsó látogatásakor 120 képét a szigetbecsei André Kertész Emlékháznak ajándékozta. Százezer negatívját és levelezését a francia államra hagyta, műveit a kecskeméti Fotográfiai Múzeum, továbbá amerikai közgyűjtemények is őrzik. New Yorkban élt egészen 1985-ben bekövetkezett haláláig, utolsó éveiben már nem mozdult ki lakásából, de az ablakból fotózott.