A 2008-as Reneszánsz Év a Budapesti Tavaszi Fesztivált sem hagyja érintetlenül: az érdeklődők a megszokott programfolyam keretében ismét igazi kuriózumoknak örülhetnek majd a szervezők jóvoltából.
Kontinensünk újkori történetének aranybetűs fejezete a reneszánsz, amely a középkor zord aszkézisével szemben eszmevilágának homlokterébe az embert állította, és vele együtt a földi élet szépségét, a szellemi és testi örömök élvezetét, a tudomány és művészet valamennyi ágazatának felvirágoztatását. Ezért tekintünk hódolattal a fényében fürdő távoli évszázadokra, féltett kincsként őrizve szellemiségüket, kulturális világörökségünk integráns részét. Nálunk a korai reneszánsz kibontakozása legendás királyunk, a humanista műveltségű Hunyadi Mátyás nevéhez fűződik, és mivel az ő trónra lépésének 550. évfordulóját idén ünnepeljük, 2008 Magyarországon deklaráltan a Reneszánsz Éve lett.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál kínálatában erre való tekintettel játszanak kiemelt szerepet reneszánsz művek és személyiségek, sőt események és helyszínek is. A szervezők hazai premierként közönség elé viszik Pfitzner Palestrináját Peskó Zoltán vezényletével, Kovalik Balázs rendezésében, nemzetközi énekesgárda és a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar közreműködésével.
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
A Nemzeti Filharmonikusok szólaltatják meg a jeles francia mester, Vincent d’Indy magyar történelmi témájú lovagi szimfóniáját, a Jean Hunyade című nagyszabású opuszt, ami Hunyadi Jánosnak, a reneszánsz Európa megmentőjének állít „ércnél maradandóbb” emlékművet, mégis nyomtalanul eltűnt hangverseny-repertoárunkból. Sorsszerű, hogy éppen a magyar Reneszánsz Éve hozza meg e szimfonikus költemény újrafelfedezését is. Folytatva a Hunyadiak alakját megidéző fesztiválesteket, a Királyok, szentek, vitézek című műsorban az igazságos uralkodó idolját megtestesítő fiú és a hadvezér apa portréja Duna menti országok népdalaiban és népköltészetében rajzolódik ki, míg Mátyás itáliai felesége, a művészetpártoló Aragóniai Beatrix tiszteletére a nápolyi udvar reneszánsz zenéje csendül fel korabeli hangszereken, a Micrologus együttes előadásában.
Ugyancsak régizenével, továbbá Bach és egy kortárs szerző műveiből szerkesztett orgonaesttel, kamaramuzsikával, és anapjainkban komponált Erdélyi passió premierjével vendégeskedik a fesztiválon Kolozsvár, a nagy uralkodó szülővárosa, kiállítási katalógusunkban pedig a négy helyszínre tervezett Mátyás király és a magyarországi reneszánsz örökség elnevezésű grandiózus ciklus reprezentálja XV. századi könyvkultúránk, palotaépítészetünk, kárpit- és ötvösművészetünk csodálatra méltó színvonalát.
Világok Találkozása
Kent Nagano
A fesztivál másik fővonulata az immár tradícióvá kristályosodott Világok Találkozása – azaz hazai és külföldi művészcsillagok randevúja a Föld különféle tájain honos kultúrák képviseletében. A nyitókoncerten a Bajor Állami Zenekart Kent Nagano dirigálja, a Budapesti Fesztiválzenekar egyik programjában Leonidas Kavakos és Perényi Miklós lép fel Pinchas Steinberg vezényletével, a másik műsor karmestere Fischer Iván, szólistája Radu Lupu lesz. Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikusok Bartók-estjén a Hegedűverseny szólóját Kelemen Barnabás, A kékszakállú herceg várának szerepeit Wiedemann Bernadett és Fried Péter tolmácsolja a Művészetek Palotájában, ahol pár nappal korábban Fischer Ádám a Bambergi Szimfokusok élén Haydn-, Mozart-, Dvorák-művekhez, Sir John Eliot Gardiner saját együtteseivel, az Angol Barokk Szólistákkal és a Monteverdi Kórussal Bach János-passiójához invitálja a publikumot.
A fesztivál kiemelkedő eseményét ígéri Eötvös Péter új versenyművének budapesti bemutatója a szerző vezényletével, a Göteborgi Szimfonikusok és Akiko Suwanai hegedűművésznő közreműködésével; de fénypont lesz az énekes fenomén Anne Sofie von Otter vendégszereplése is kiváló partnerei, Marc Minkowski és a Les Musiciens du Louvre – Grenoble társaságában.
Roberto Alagna
Operabarátoknak szánt meglepetés a jubileumi Puccini-ciklus: fesztiválunk a zseniális alkotó születésének 150. évfordulóját választékos zenedráma-sorozattal ünnepli, melyben az alig ismert fiatalkori Edgar éppúgy helyet kap, mint a népszerű remekművek sorába tartozó Manon Lescaut, Gianni Schicchi vagy az örökzöld Bohémélet. Mindezen felül még hangversenycsemegével is szolgál a Puccini-művekből összeállított menü, nevezetesen a szépséges Messa di Gloria előadásával, valamint a várva várt sztártenor, Roberto Alagna áriaestjével. A különleges ajánlatok közül nem maradhat ki Tihanyi László Anyaisten című alkotása sem, a Bordeaux-i Operaház produkciójában – elvégre nem minden nap fordul elő, hogy magyar kortárs szerző első operájának hazai premierjén a mű franciaországi ősbemutatójának közreműködői lépjenek fel.
És még…
Fesztiválesemény továbbá a zenés színpadok két újdonsága is: a kulturális hungarikumnak aposztrofált pesti operettélet képviseletében Lehár klasszikus Víg özvegyének friss inszcenálása, a musical-műfaj berkeiből pedig a világsikert aratott Szabó Magda-regény nyomán született Abigél premierje. Pazar élményekben lesz részük a kamaraestekre érkezőknek is: Maxim Vengerov varázslatos hegedűhangja, a több mint 50 éve együtt muzsikáló Bartók Vonósnégyes érett művészete, a Flash Trió nagy várakozást kiváltó debütálása nem kevésbé lényeges eleme a fesztivál aurájának, mint a rangos nemzetközi versenyeken díjazott fiatal talentumok, így az orgonista Fassang László, a kürtös Zempléni Szabolcs vagy a pianista Elmar Gaszanov bemutatkozása.
Blind Boys of Alabama
Bizonyára megkülönböztetett érdeklődés kíséri majd azt az eseménysorozatot is, mely az esélyegyenlőség elvét érvényesítve fogyatékkal élő művészek tehetségét állítja reflektorfénybe. A fesztiválközönség ezúttal megtapasztalhatja, hogy a huszonéves vak Érdi Tamás zongoráján Chopin világa milyen szuggesztív erővel tárul fel, s hogy a hetvenes fekete urakból álló, négy Grammy-díjjal is elismert Blind Boys of Alabama gospeljein miként süt át Isten közelsége. Továbbá hogy a tíz éve működő Baltazár Színház sérült fiatalokból alakult társulata, és a Gördülő Tánccsoport – melynek kerekes székben ülő tagjai ép balett-táncosok közreműködésével Bozsik Yvette számukra készített koreográfiáját valósítják meg – hogyan késztetik a másság elfogadására, szeretetteljes kezelésére a nézőt.
Philadelphia Dance Company
Végezetül álljon itt két mágikus név a táncművészet VIP-vendégeinek listájáról: először jön hozzánk Joan Myers Brown társulata, a virtuozitás magasiskoláját prezentáló Philadelphia Dance Company, s tíz év elmúltával ismét visszatér Budapestre a Limón Táncegyüttes, hogy négy estén háromféle műsorfüzérrel, benne a mester Shakespeareihletésből fogant Othello-parafrázisával
kápráztasson el bennünket.