Magyarországon 4-5 százalék körül van a lemondott, vagy elhalasztott koncertek aránya. A nemzetközi gyakorlatban ez 5-10 százalék - mondta a Live Nation Hungary koncertszervező iroda vezetője, Hegedűs László.
Hegedűs Lászlót, a Live Nation Hungary ügyvezetőjét, Brády Mártont, a Showtime Budapest ügyvezető igazgatóját és Sebők János rockzenei szakírót annak kapcsán kereste meg a távirati iroda, hogy kedden lépett volna színpadra Budapesten az amerikai Smashing Pumpkins együttes, de nemrégiben lemondta koncertjét.Mint arra Hegedűs László rámutatott, a koncertet - a belgrádival együtt - azért mondta le az együttes, mert felszerelése nem érkezett meg idejében Amerikából. Ilyenkor az együttesnek kell fizetnie a szerződés arányos költségeit, amit meg is tesznek, de büntetésről nincs szó.
Arra a kérdésre, hogy az elmúlt évek lemondásaiból lehet-e bármiféle általános következtetést levonni, Hegedűs László kijelentette: sem a mostani esetből, sem a korábbi lemondásokból nem szabad összeesküvés-elméletet gyártani, véletlenekről van szó. Főleg betegség, közlekedési probléma a lemondások oka, néha ezek egybeesése.
Hozzátette: Magyarországon 4-5 százalék körül van a lemondott, vagy elhalasztott koncertek aránya. A nemzetközi gyakorlatban ez 5-10 százalék. Hegedűs László szerint 20 közepes és nagy nemzetközi koncert fér el a hazai piacon. Ezen kívül rengeteg a kisebb koncert és a nemzetközi szereplőket felvonultató fesztivál, főként az állami támogatással működő, ezért olcsóbb jegyekkel dolgozó Művészetek Palotájában, a Millenárison és az A38 Hajón. Minden évben van 2-3 nagyobb ingyenes, tömegeket vonzó, propaganda rendezvény nemzetközi szereplőkkel. Mindent egybe véve a magyar piac eléggé telített a vásárlóképes kereslethez képest - vélekedett a koncertszervező.
A Live Nation Hungary ügyvezetője szerint Magyarországon a koncerteknek legalább a fele veszteséges. "A kulturális fogyasztás depressziós időszakát éljük , az érdeklődés hiánya a politikai légkör és a gazdasági pesszimizmus eredménye" - vélekedett, hozzátéve: a drágább jegyek kelnek el először, az olcsóbb jegyeket nem veszik, ebből látszik, melyik réteg nem jár koncertre.
Mint mondta, az iroda nagyon szoros költségvetéssel dolgozik, a 20 százalékos áfa mellett szinte lehetetlen csökkenteniük a jegyárakat.
Hasonlóan vélekedett a másik vezető koncertügynökség, a Showtime Budapest ügyvezető igazgatója is. Brády Márton szerint a gazdasági helyzet romlása, a régióban szinte példátlan, 20 százalékos áfa miatt érezhető a keresletcsökkenés, kevesebb ember engedheti meg magának, hogy tízezer forint feletti koncertjegyet vásároljon, miközben a rendezés ugyanannyiba kerül, mint Nyugat-Európában. Az árkategóriákat ezért próbálják széthúzni, vannak nagyon drága és viszonylag olcsó jegyek.
Brády Márton kiemelte, hogy az elmúlt 20 évben általuk szervezett 350-400 nemzetközi koncertből egy sem maradt el, legfeljebb későbbre halasztódott. A Beastie Boys 1995-ös fellépését 1 hónapos csúszással tartották meg a dobos kéztörése miatt, és az énekesnő torokgyulladása miatt a koncert napján lemondott Siouxsie and the Banshees-koncertet is pótolták.
Sebők János rockzenei szakíró szerint a fizetőképes kereslethez képest a koncertek száma kielégítő. Egyes koncerthelyek, például a Művészetek Palotája, az A38 Hajó és a Petőfi Csarnok a rétegigényeket is kielégítik. A szélesebb közönségrétegeknek szánt produkciók között azonban kevés az újdonságnak számító koncert, sok a "diszkontsztár", akiket turnécsomagokból válogatnak szervezők. A középrétegek anyagi lecsúszásával a nagy koncertek közönsége ugyanakkor jelentősen megcsappant. Ennek ellenére sok produkció ugyanazt a réteget célozza meg, ezért van nagy neveknél is harmad- vagy félház, rangosabb szereplők mondják le koncertjeiket - mutatott rá Sebők János.
A szakíró úgy vélte: sokszor a koncertek reklámozása sem kielégítő. A vezető médiumokban drága a reklám, ezért maradnak az újságíró- és rádiós barátok, az utcai plakátok, az ingyenes műsorújságok. A rock nálunk ma is a kultúra perifériájára szorul - hangsúlyozta Sebők János, hozzátéve, hogy a jegyárak sokszor "teljesen elszállnak", a világpiaci árakhoz képest alacsonyak ugyan, de az itteni jövedelmekhez mérve nagyon magasak. A fesztivál-típusú rendezvényekre van igény, ahol a jegyvásárló többet kap a pénzéért - jegyezte meg a rockzenei szakíró.
Forrás: MTI