Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Gustav Klimt: A három életkor

Gustav Klimt: A három életkor

Kocsis Péter a szerző friss bejegyzései 2008. 02. 05.
125 éve született Hamvas Béla
2022-03-22 22:45:40

Az író, filozófus, műfordító és esztéta művei csak a rendszerváltás után jelenhettek meg.  „Ebben

Kirándulások kisasszonyokkal
2011-12-31 13:49:00

A puszta hódítás nem éri meg, hiszen az ember ott, éppen a csúcson, oly keveset tehet: kitűzi zászlaját vagy

Kocsmatöltelékek karakterológiája
2011-07-14 10:56:00

A nemzeti sajátosságok meghatározásakor elkerülhetetlen, hogy megvizsgáljuk a kocsmai törzsvendégek

Ökumenikus sörtisztelet
2011-04-01 10:38:00

Theus úr, ahogyan kocsmabéli hívei szólítják, már a cím láttán azonnal intene és hosszas fejtegetésbe

további bejegyzések a szerzőtől »

A folyamatok egyidejűségben látása – mivel mi magunk nem, vagy legalábbis csak csekély mértékben rendelkezünk eme képességgel – legtöbbször zavarba ejt. Minden bennünk élő érzés, remény és félelem, amit az idő múlása okoz, egyidőben korbácsolódik fel, és ha a látványtól gyorsan félrefordulunk, a zavar akkor sem múlik el egyhamar.

Egyidőben látni és láttatni az emberi élet metamorfózisát, ez az egyik legnagyobb csoda, amire a művészet képes – és a látvány inkább szokatlan, semmint fenyegető. A világi madonna, mint az anyaság, a gyermek, mint a születés szimbóluma, merenghetnénk is felettük zavartalan békességben, ha az az öregasszony ott nem állna, elfordulva már mindentől és mindenkitől, előző életeitől, tőlünk, el az egész világtól... Aligha lehet kétséges, hogy a Halálra figyelmezteti önmagát, a világot és a mindenkori szemlélőt – a Halálra, melyben mindenki egyenlővé válik...

És ha már összeolvad a három alak képzeletünkben, lassan eszünkbe jut két fogalom, bűn és ártatlanság, a szereposztás kezdetben nyilvánvaló, de aztán az is el-elmosódik, hiszen miért lenne feltétlenül ellentéte a gyermeki ártatlanságnak az öregasszony bűnössége, s vajon a kettő közül melyik jellemzi inkább az anyát, aki életet ad a halálnak?

Gustav Klimt - A három életkor

Nem, a dolgok semmiképpen sem ilyen egy-értelműek, ez most már bizonyos, és arra gondolunk, hogy a kisgyermek csügghetne ugyanilyen odaadással az öregasszonyon is, azazhogy a Nagymamán, hiszen lám, őt nem riasztja még a test öregsége, az idő ráncai a bőrön, és őáltala mi is másképpen tekinthetünk már rá, az idő múlására... A mégnemtelenség és a már-nemtelenség találkozása az, amikor a kisgyermek oly boldogan ül meg nagyanyja vagy dédanyja karján, hiszen mégiscsak ő a gyermek, a világ közepe, kezdete és vége, anyaság, nagymamaság és dédanyaság csakis őérte van és a gyermek azzal, hogy nem tesz különbséget fiatal és öreg, szép és rút között, elveszi a mi vétkeinket is és értelmet ad a földi lét örök körforgásának...

Most már a test mulandőságát látva is el tudunk mosolyodni, hiszen valójában egyszemélyben voltunk, vagyunk és leszünk gyermekek, apák és anyák, nagypapák és nagymamák, hiszen a test, mely megfárad és összetörik az időben, mégiscsak hordozója valaminek, ami túl van téren és időn, valaminek, ami többek között éppen a művészet tükrében lesz előttünk is láthatóvá. A művészet pedig végülis nem más, mint az emberiség talán legöregebb, legifjabb, legkedvesebb és legátkozottabb, téren és időn kivüli, androgyn gyermeke...

Ha nem létezne a művészet különös tükre, ha nem lenne emlékezet, amely valójában a művészet legfőbb forrása, akkor talán tudomásunk sem lenne arról, miben is áll test és idő összefüggése... Ha nem láthatnánk a művészet tükrében a földi lét változásait, talán kevéssé rémitene minket az Idő hatalma. Ám amikor már-már elborzadunk már-már elborzadunk egy ilyen időn-kivüli tükörbe pillantva, amikor már legszivesebben szaladnánk ember-tükreink elé, hogy lám, mi azért még nem vagyunk ilyenek, akkor tekintetünk megnyugszik a gyermeken...

És rájövünk, hogy az az öregasszony valójában nagymama is, és a kisgyermek nem félne és nem viszolyogna tőle, mert ő még tudja, hogy egyszerre voltunk, vagyunk és leszünk gyermekek, anyák és nagymamák, újszülöttek, érett felnőttek és öregemberek, hogy születés, élet és halál egyazon létnek három állomása csupán, hogy a test vonzó fiatalsága és rémisztő öregsége csupán a felszin... Hogy ott van mögötte a Lélek, vagy bárminek nevezzük is, valami, ami értelmet ad ennek az egésznek, és akkor elmosolyodunk végre, hiszen a lényeg másutt van, a Szeretetben, amely nem függ a test időbeli változásaitól, amely túl van jón és rosszon...

Igen, amíg a képen, a térben – és önmagunkban – képesek vagyunk felfedezni és középpontba állítani a szeretetet, addig nincs is semmi baj, bárhol is vagyunk az időben...

Gustav Klimt

A szecesszió egyik legismertebb képviselője Bécs környékén született 1862. július 14-én egy aranyműves családjában. Az Osztrák Császári és Királyi Iparművészeti Iskola befejezése után - Ernst testvérével és Franz Matsch-csal közösen - elvállalta a bécsi Szépművészeti Múzeum belső udvarának díszítését, s 1890-ben elkészítették a lépcsőház dekorációját is. Hármójukat kérték fel többek között a Karlovy Vary-i Kurhaus, a rijekai városi színház, a bukaresti nemzeti színház és a román királyi palota belsejének megtervezésére. Nevükhöz fűződnek az Erzsébet császárnő nyári rezidenciáját, az úgynevezett Hermes villát díszítő festmények is.

Klimtet mélyen megrázta apja és öccse 1892-ben bekövetkezett halála, depresszióba zuhant. A következő évben Budapestre hívták professzornak, de a kultuszminiszter elutasította kinevezését. 1894-ben megbízást kapott a bécsi egyetem dísztermének falfestményeire; az ún. Fakultás-képek (Jogtudomány, Filozófia, Orvostudomány) óriási botrányt kavartak, így azokat a művész és barátai visszavásárolták.

1897-ben megalapította a Szecesszió nevű csoportot, amelynek elnöke lett. A társulás 1898-ban megrendezte az első Szecesszió-kiállítást, majd létrehozta a Ver Sacrum (Szent Tavasz) című folyóiratot, amely rendszeresen közölte Klimt rajzait. 1902-ben megfestette a Beethoven-frízt, amely az ember boldogságkeresését ábrázolja. 1903-tól Toulouse-Lautrec, Munch, Van Gogh és Matisse művészetét tanulmányozta, ekkor kezdődött "arany korszaka". 1905-ben szakított a Szecesszióval, de továbbra is a bécsi Jugendstil képviselője maradt. A bécsi polgárok portréfestője lett, előkelő hölgyeket ábrázoló alakjai az állat- és növényvilágra emlékeztetnek.

1912-ben az Osztrák Képzőművész Szövetség elnöke lett, 1910-ben a Velencei Biennálén, majd 1913-ban Münchenben, Budapesten és Mannheimben állította ki műveit. 1917-ben rendes tanárrá való kinevezését - bár a Bécsi Képzőművészeti Akadémia tiszteletbeli tagjává választotta -, négyszer is elutasította a miniszter. Szinte az utolsó pillanatig dolgozott, 1918-ban agyvérzés érte, majd elkapta a spanyolnáthát és február 6-án - számos befejezetlen művet hagyva maga után - tüdőgyulladásban elhunyt.

Klimt korai, történelmi eseményeket bemutató jelenetei, majd erotikus-szimbolikus témákat megörökítő, a realizmust a dekorativitással párosító művei ma is népszerűek, nem egy alkotása dollármilliókért kel el az árveréseken. Sajátos színvilágú falfestményei, akárcsak táblaképei (Igazság, A három életkor, A csók) bölcselkedő, morális vagy szexuális tartalmúak. Kiváló portrékészítő, reklámgrafikus és iparművész volt, ruhaterveket és mozaikokat is készített. A Szépművészeti Múzeum a 2008 szeptemberében nyíló Klimt és a bécsi szecesszió kezdetei című kiállítással emlékezik meg róla.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Cseh Lászlóval úszhat, aki elindul a MOL Campus Öbölúszáson Cseh Lászlóval úszhat, aki elindul a MOL Campus Öbölúszáson
  • Erdélyi örökség: letöltve – Néprajz és digitalizáció egy térben Erdélyi örökség: letöltve – Néprajz és digitalizáció egy térben
  • Amíg élek – A Chalga új albuma személyesebb, poposabb és népibb egyszerre Amíg élek – A Chalga új albuma személyesebb, poposabb és népibb egyszerre
  • Összemuzsikálni a nemzetet – A Halmos Béla-díjak 2025-ös átadója Összemuzsikálni a nemzetet – A Halmos Béla-díjak 2025-ös átadója
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr627824236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard