Hétvégén a Föld napja alkalmából több tízezren demonstrálnak két keréken vagy két lábon a tiszta levegőért és a klímaváltozás ellen. A BKV sztrájk idején pedig szintén egyetlen válsztásod van: bringára pattanni. Szóval demonstrációra fel, induljon a menet gyalog, biciklivel, zöldben, már csak azért is, mert pénteken más lehetőség nemigen lesz.
A nemrégiben elfogadott Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia (NÉS) egyértelműen kimondja, hogy az ember „természet átalakító, sokszor káros tevékenysége” a Föld klimatikus rendszerét is elérte.A 2025-ig összeállított stratégiából kiderül, Magyarországot igen érzékenyen érinti a globális felmelegedés problematikája. Amíg a Föld átlaghőmérséklete egy fokot emelkedik, addig nálunk ez a szám 1,5-2 fok.
Az általános tudományos álláspont szerint már az „utolsó pillanatban” vagyunk a veszélyes éghajlat elkerüléséhez, és ahhoz, hogy ezt akár csak 50 százalék eséllyel elérjük, a globális üvegházhatású gáz kibocsátásokat kell csökkenteni.
A környezetvédelem nemzetgazdasági szintű befolyásolására persze a civil társadalomnak nincs lehetősége, de arra igen, hogy saját példával élen járva segítse a folyamatok előremozdulását.
Szóval demonstrációra fel, induljon a menet gyalog, biciklivel, zöldben, már csak azért is, mert pénteken más lehetőség nemigen lesz.
No BKV, óriás dugó= bringa!
A Critical Mass kezdetben egy alkalmi kerékpáros találkozónak indult. A legnagyobb ilyen találkozó a 2001-es budapesti biciklisfutár világbajnokság volt, körül-belül 5-600 fővel. 2004 -ben szervezték meg az első, és addigi legnagyobb kerékpáros demonstrációt szeptember 22-én, az Autómentes napon, nagyjából 4000 résztvevővel. A kiváltó ok a főpolgármester azon döntése volt, hogy az Autómentes Nap rendezvényeit az autóközlekedés zavartalanságára hivatkozva hétvégére tolta.
2005 áprilisában, a Föld Napján már 10 ezer felvonulóval jött létre a demonstráció, ebben az évben pedig először tárgyalt Tiba Zsolt föjegyző a Hajtás Pajtás képviselőivel.
Egy hónap múlva a főjegyző ismertette a város kerékpáros csomagját: Ennek eredménye 2005-ben 3 km kerékpárút, iskolákban terjesztett népszerűsítő/oktató DVD, 10 millió forint kerékpárút-burkolati jelek felújítására, hosszú távú tervek kerékpárbarát építési szabványokra, intermodális fejlesztésekre. A legnagyobb eredmény, hogy 2006-ra, minden útfelújítás esetén kötelező a kerékpárút/sáv építés lehetőségének vizsgálata. Még ennél is fontosabb, hogy a festékcsík-korszak alkonyát jelentette a kerékpáros civilek bevonása a tervezési munkákba.
Budapest többszáz város közül elnyeri az EU Mobiltási Hét Díját (3. helyezés). Az indoklásban szerepel az autómentes napi Critical Mass is. 2007-ben második helyezést ér el, hasonló indoklással.
2006-ban a Közlekedési Minisztérium kiírja 1+1 milliárd költségvetésű kerékpárútépítési pályázatát, és ebben az évben az eddigi 1-2 kmes utak helyett 25 km épül.
2007-ben a Közlekedési Minisztérium 2 milliárd forintra emeli a kerékpáros költségvetési pénzeket és 2013-ig 42 milliárd forintos EU-s pályázati keret megynitását ígéri. A Környezetvédelmi Minisztérium 2013-ig 6 milliárd forinttal csatlakozik az ígéretek szerint. Ebben az évben kísérleti jelleggel alakítják ki a Margit - híd külső sávját biciklissávnak. Szeptemberben közel 1000 cég csatlakozik a „Biciklivel a munkába” programhoz, akik közül akkor először tekertek a munkába.
Ez most a biciklisták szerint kezd beérni:
„Épp egy olyan vasárnap előtt állunk, ami után még több fal dőlhet le, és sokkal többen tekerünk majd az utcákon. Erre épp most, épp ezen a héten, ugyanazon a hétvégén az ölünkbe pottyan egy ilyen lehetőség arra, hogy szemléltessük: a bringa a városban egy csodaszer.
Mi, bringások, ha keveset is használjuk, teljesen tudatában vagyunk a tömegközlekedés fontosságával. A kerékpározás lehet segítség a városi közlekedésben, de a megoldás mindig a tömegközlekedés lesz! Drukkolunk, hogy a BKV járatritkítások és leépítés nélkül működjön tovább. Ugyanakkor ez a nap nekünk óriási ziccer. Minden eszközzel el kell érni azokat, akik bringázhatnak pénteken, és ha hagyják, rá kell beszélni őket. A sokszoros méretű bringás forgalomnak már a látványa is olyan gondolatokat indíthat az emberekben, aminek a végén akár a felismerés is megszülethet. Próbáljunk mindent megtenni, amit csak tudunk, hogy ez a pár nap megtöltse bringásokkal a várost. Ami most csak néhány e-mail, levél, telefon, blogbejegyzés, újságcikk, vagy beszélgetés, az máskor egy évnyi kőkemény munka. Ezt a ziccert be kell rúgnunk. 24 óránk van!”, írja a Criticalmass.hu.
A szervezők szerint sajnálatos, hogy budapesti tömegközlekedés épp akkor került ilyen finanszírozási válságba, mikor a város az autós közlekedés lehetőségeinek határához érkezett.
Budapesten az utóbbi években egyer többen választották az autót közlekedési eszköznek, ami nemcsak közvetlen károkat okoz például a város környezeti állapotában, hanem egyre több elszalasztott lehetőséget egy lakóinak élhető, külföldi látogatóinak vonzó város megteremtésére.
Egyre több bicikliút
Kürti Gábor, alias Kükü a Critical Mass szervezője az eddigi demonstrációk eredményeiről igen pozitívan számolt be a Kultúrpartnak: „Vidéken érezhető egy nagyon erős hatás és fejlődés. Budapesten inkább az állóharc a jellemző, házra házra kell bevenni a várost. Például a Kiskörút nagyon sokáig huza-vona alatt állt, a bürokráciával nagyon hosszú ideig vívtuk a harcunkat, ám végül sikerült elérnünk, hogy a mienk legyen. Ilyen a Margit - híd kerékpársávja is, amelyre rábólintott a vezetőség.”
A Hajtás Pajtás ügyvezető igazgatója annak örül a legjobban, hogy a biciklisták száma egyre csak nő: „Egyre többen vagyunk, ezáltal a közlekedés is sokkal veszélytelenebb, hiszen minél többen vagyunk, annál toleránsabbak az autósok is. A jövő évi 5-600 millió forintos beruházás pedig lehetővé teszi majd a bringások akadálymentes közlekedését is.”
Bodrogi talk-show és piknik a Millenáris kerékpályán
Vasárnap reggel tíztől a Millenáris Veladrom ad otthont egy óriási, össznépi bringás pikniknek, melynek műsorvezetője Hajós András, Sinya, Buppa és Voxa lesznek. A rendezvény sztárvendége a tavalyi országúti kerékpáros világbajnokság időfutamának ezüstérmese, Bodrogi László lesz, aki egy egyórás talk-show alatt mesél pályafutásáról, olimpiáról, terveiről.
A Millenáris Velodrom az egyetlen hazai kerékpárpálya és egyben egész Európa legrégebbi ilyen létesítménye. 1897-ben itt rendezték az első nyilvános hazai futballmérkőzést, 1928-ban pedig a kerékpáros világbajnokságot. A 112 éves, Hajós Alfréd tervei alapján a húszas években átépített pálya szerdán 16 és 21, szombaton 10 és 13 óra között nyitva áll bárki előtt, a belépés ingyenes. Bár az épület kerületi védettséget élvez, a Nemzeti Sporthivatal elbonthatóként, területét magánbefektetőknek átadhatóként, hasznosíthatóként jelölte meg. Ez a magyar sport bölcsőjének pusztulásával fenyeget.
Cím: Budapest, XIV. Szabó József u. 3. (a Récsei Center mögött)
Az odaérkezőket a szervezők finom reggelivel várják- mondta el a Kultúrpartnak László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke.
Különböző versenyeken mérhetik majd össze tudásukat és ügyeségüket a biciklisták: lesz stéher (motorvezetéses) verseny, pontverseny, és a fiataloknak rókaverseny.
Ki lehet próbálni a kanyarokban erősen döntött pályát, és versenyezhetnek az amatőr repülőrajtos negyedmérföldes üldözőfutamban.
A gyerekeknek bringasuli lesz, a legyügyesebbek kerékpárt is nyerhetnek, valamint kerékpárszerviz is várja a rászorulókat.
Lesz freestyle-, triál-, akrobatikus kerékpározás és bringapóló-bemutató, ami nem a kerékpározás közben használatos öltözetre utal, hanem biciklis pólóra, mint sporta, amit a kíváncsibbak ki is próbálhatnak. A zenét DJ Tonya biztosítja.
A pályáról délután háromkor indul a csillagtúra a Critical Mass kerékpáros felvonulás Deák téri kezdőpontjához.
Részletes program:
• 8:00-9:00 Amatőr edzés
• 9:00-10:00 Profi edzés
• 10:00-14:00 Bringasuli, kerékpárszerviz
• 10:00-14:00 Játszósarok a kicsiknek: gyurmázás, színezés, aszfaltrajz
• 10:00-12:30 Futamok:
• gyerek-serdülő rókaverseny
• ifi és felnőtt selejtező
• triál bemutató
• stéher
• bringás akrobatika (teremfixi)
• ifi és felnőtt pontverseny
• 10:00-12:00 Talkshow Bodrogi László olimpikonnal, vázdedikálás
• 12:30-13:00 Bringapóló-bemutató
• 12:30-13:30 Egykörös amatőr időfutam, pályakipróbálás
• 13:00-13:40 Bringapóló-mérkőzés: Bécs - Budapest
• 14:00-14:30 Freestyle bemutató
• 14:00-14:25 Díjkiosztó
• 14:25-14:30 Bringasuli sorsolás (3 kerékpár, fejvédők)
• 14:45 Bringaemelés, csillagtúra indul
A Millenárisról a British Council zöld pólós megmozdulására tekernek a bringások, és parkosítják a körutat: 15 órától a Deák tér és a Városház Parknál zöld Park! pólót kapnak az arra tévedők. Jason Hawkes légifotós pedig mindezt egy helikopterről fogja lefényképezni.
A sztárfotós eredetileg divatfotósnak tanult, de még főiskolás évei alatt belekóstolt a repülésbe.
„Egyik hétvégén néhány évfolyamtársammal befizettünk egy sárkányrepülő-túrára.
Annyira lenyűgözött minket az élmény, hogy nem sokkal később egy sárkányrepülőre is befizettünk. Ennek lassan két évtizede. Azóta sincs egy divatfotóm se”- vallja a fotós.
A magát csak sky-junkie-ként aposztrofáló, már a nevében is repülésre pedesztrinált Hawkes, azóta már végigfotózta Skandináviát, Angliát, az Egyesült Államokat és Észak-Afrikát, túl van soktucatnyi szenzációs kiállításon, és bezsebelte a legrangosabb fotós díjakat (D&AD).
„A légifotózásban a legszebb a kiszámíthatatlanság. Itt nincs lehetőséged szépen befényelni a teret, hosszasan bíbelődni a beállításokkal, az ideális szögekkel, ugyanis egy rázkolódó helikopteren ülsz. Ez a szakma fokozott lélekjelenlétet, koncentrációt igényel, igen költséges mulatság, ugyanakkor soha nem látott élménnyel ajándékoz meg: a megelevenedő térkép látványával.”
Április 20-án Jason Hawkes helikoptere Budapesten száll majd fel, és 300 méter magasból örökíti meg a Károly körutat zölddé varázsoló, Park pólós, kritikus tömeget.
A Critical Mass 16:30- kor elindul a Deák térről, 18:30-ra pedig bringaemelést terveznek a városligeti Király- dombon. A szervezők ígéretei szerint lesz még sok meglepetés is.
Az útvonal: Károly körút - Astoria - Erzsébet híd - Attila út - Alagút - Lánchíd - Akadémia utca - Kossuth tér - Alkotmány utca - Bajcsy Zs. út - Andrássy út - Olof Palme sétány - Városliget Király-domb.
A felvonulás résztvevői a közlekedési célú, mindennapos kerékpározás népszerűsítéséért, a várost érő forgalmi terhelés, és szmog csökkenéséért demonstrálnak.
Bringás fotók a városban
A vasárnapi demonstráció előtt a Ráday utcában, a Fecske Presszóban fotókiállítás nyílik. Kortárs fotósok bringás képeit tekinthetjük meg, másnap pedig a Kodályon szintén biciklisták fotóiból készül kiállítás. A tárlat érdekessége, hogy a szervezők a megnyitó időpontját előre nem tudták megmondani, hiszen az pontosan akkor lesz, amikor a bringások odaérnek.
A Kodály köröndön látható kiállításon a következő alkotók művei tekinthetők meg május 11-ig: Barakonyi Szabolcs, Benkő Imre, Dóka Béla, Fabricius Anna, Gulyás Miklós, Hajdu Gábor, Kapolka Gábor, Kárpáti János Iván, Kéri Gáspár, Kiszely Krisztián, Kudász Gábor Arion, Martincsák István, Molnár Zoltán, Pecsics Mária, Szalontai Ábel, Szilágyi Lenke, Szirtes János, Tóth Márton, Újvári László, Urbán Ádám, Vancsó Zoltán, Vass Tamás.
És a végén egy jó tanács a közlekedés túléléséhez: