Peron és Javert baritonjára hangolva! A Barbican Hall színpadán a Véres vasárnap és az 1984 című filmek zeneszerzője, brit kortárs író versére komponált dalokkal, musicalszínésszel a főszerepben. Pénteken mutatták be Londonban a Cunami dalai (Songs of the Tsunami) című operát a BBC Szimfonikus Zenekar előadásában. A darab szövegét James Fenton kortárs angol költő, zenéjét Dominic Muldowney szerezte, a főszereplő Philip Quast.
A kínai éjszakában kivilágított biciklivel suhan, Vietnamban tankot intett le magának megrögzött autóstoposként, miközben odahaza nagy íróasztalán hihetetlen rend van egyetlen magányos írótömbbel.
Korunk egyik legjobb brit költője azt vallja, hogy a költészet célja lényegében a lelkiismeret ébrentartása. Évtizedekkel ezelőtt hittérítő trockista volt, aki azzal töltötte szombatjait, hogy a Socialist Workert árulta a londoni szegénynegyedek főutcáin.
Ehhez képest tavaly májusban a Buckingham palotában vette át Aranymedálját (Queen's Gold Medal for Poetry).
Ő James Fenton újságíró, kritikus, esszéista és mindenekelőtt költő. „A cunami 2004 karácsonyának másnapjára esett, pont akkorra, mikor elhagytam az otthonomat, hogy befejezzek egy könyvet, de a pusztítás mindenhol jelen volt: A televízióban folyamatosan mutatták a rettentes képeket”, mondta James Fenton a darab több mint három évvel ezelőtti születéséről a pénteki londoni világpremier előtt. (Barbican Hall, London,május 9.)
"Ez ugyanakkor egy különleges egybecsengés volt számomra. Annyit tudtam addig arról a területről, amennyit kellett: tengerparti falucskák, halászok, farmerek. Tudtam a hurrikánok pusztításáról, a kimosott partokról, de a cunamiról nem rendelkeztem sok ismerettel.”
James Fenton szerint a dalok szövegeinek jó része a szerelemről vagy annak elvesztéséről szól. "Pár hónappal ezelőtt régi barátom, Dominic Muldowney zeneszerző meghívott magához. Elkezdtünk beszélgetni a világzenéről, színházról, operáról, dalokról. Dominic ösztöndíjat kapott a Királyi Filharmóniai Társaságtól és éppen szöveget keresett készülő művéhez."
James Fenton: Semmi
A pultról egy gyűrűt fölemelek,
Bár volna szerelmem, hogy nekiadjam.
Bármit választok, nem hoz közelebb,
Bármit adok, nem fogsz szeretni jobban.
Tudom, hogy túl soká zaklattalak,
És ajtódnál, szégyellem, várakoztam.
Bármit kezdek, félúton elakad,
Bármit teszek, nem fogsz szeretni jobban.
Nem bírok dolgozni, olvasni sem. Levelet írnék, nem jő szó sehonnan.
A szép: hazug. Igaz: kong üresen.
Bármit mondok, nem fogsz szeretni jobban.
Hát a gyűrűt a pultra helyezem,
Vidáman színlelem, hogy nyomoromban.
Bármit adok, teszek, mondok: igen,
Bármi legyek, nem fogsz szeretni jobban.
/Ford.: Ferencz Győző/
A Songs of the Tsunami története nagyon egyszerű: egy férfi válása során mindent elveszít. Elköltözik egy idegen városba, ahol végül legyőzi sérelmeit. A történet ideje pedig a cunami ideje, karácsony másnapja.
A főszerepet Philip Quast, a csodálatos hangjáról ismert musicalsztár kapta, Peron az Evitából, Javert a Nyomorultakból. Gyönyörű hang, szomorú szemek. Annyira szomorúak, hogy épp nem lehet haragudni Javertre. A Les Miserables (Nyomorultak) koncertváltozatát a londoni Royal Albert Hallból tessék csak előkapni, vagy kikölcsönözni. Igen, ő az. Meg ő Peron is az Evitából. Orwelli filmzenéjével, Óceánia Nemzeti Himnuszával elhíresült brit komponista a Barbican Hall-i BBC szimfonikus zenekarra és kórusra megálmodott művében, abszolút főszerepet kapott Philip Quast baritonja. A musical színpadról szó szerint a koncertszínpadra vezényelte át a zeneszerző.
Mi, akik nem voltunk ott a világpremieren, addig is, míg nem jelenik meg lemezen vagy legalább a youtube-on, érjük be Javert-tel. A hang és a keser ugyanabból a torokból jön.