Lemondott a Magyar Táncművészek Szövetségének elnöki posztjáról Juronics Tamás. A Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője Kiss János addigi elnököt váltotta 2007 szeptemberében a Magyar Táncművészek Szövetségének élén.
A Magyar Táncművészek Szövetsége majd' fél évszázada alakult, és a táncművészek, táncművész együttesek, alkotó előadóművészek érdekvédelmét tűzte ki céljául. Juronics Tamás társelnöke Mucsi János, míg tiszteletbeli elnöke Novák Ferenc volt.A Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője kedden az MTI-nek elmondta: távozásának egyik oka, hogy a Szegedi Nemzeti Színház művészeti igazgatójaként nem jut elég ideje az érdekképviseleti munkára, másrészt nem szeretne szakmai pozícióharcban részt venni.
Juronics elmondta, mivel a Szegedi Nemzeti Színház művészeti igazgatója lett, jelentős feladatokat kell ellátnia, ezért inkább ezekre szeretne koncentrálni. A Szegedi Kortárs Balett és a színház mellett már most sem jut elég idő a szakma érdekeinek intenzív képviseletére.
Távozásának másik okaként azt említette, hogy amikor szeptemberben elvállalta az elnöki tisztséget, az volt a célja, hogy a szakmát megpróbálja egyesíteni, egységesíteni, a szövetségből kilépett tagokat visszacsábítani, és elkezdődjön egy szakmai kommunikáció.
Mint mondta, ez nem így történt, a kilépett csapat nem volt hajlandó a beszélgetésre, nagyon elzárkózott, sőt intenzív és erős támadások érték a szövetséget és őt magát is. Juronics Tamás ezekkel a támadásokkal nem tudott mit kezdeni; megjegyezte: nem akar egyik klikkhez sem tartozni, háborúskodásban nem akar részt venni.
"A pozíció okán én nem szeretek háborúzni" - mondta a művész.
A szövetségből kilépett együttesek más társulatokkal februárban alapították meg a Magyar Hivatásos Tánc- és Balettegyüttesek Egyesületét.
Juronics Tamás szerint a két szervezet közötti konfliktus hátterében valószínűleg pozíciónyerés, bizonyos helyzetekben való elsőbbség megszerzése áll. Mint elmondta, a kilépettek azon igyekeznek, hogy a jövőben ők legyenek a minisztériummal való reprezentatív kapcsolattartók. A lemondott elnök szerint ez nem biztos, hogy megvalósulhat, hisz a taglétszámuk meglehetősen kicsi, szemben a Magyar Táncművészek Szövetségével, melynek jelenleg is 27 társulat a tagja.
Juronics szerint ezek nem biztos, hogy jó folyamatok, a közös munka sokkal hasznosabb lenne, ennek hiányában ugyanis megosztottá válik a szakma. Hangsúlyozta: még rosszabb ez most, amikor készül az előadóművészeti törvény, és ebben a helyzetben nagyon egységes lobbytevékenységre lenne szükség a táncművészek részéről.
Juronics Tamás megemlítette: a szervezet elnökségének tagjaként a jövőben is részt vesz az MTSZ munkájában.
Mint ahogy korábban is megírtuk, februárban új táncszakmai szervezet jött létre, a Magyar Hivatásos Tánc- és Balettegyüttesek Egyesülete. Az egyesületet az a tíz társulat alapította, amely kilépett a Magyar Táncművészek Szövetségéből (MTSZ).
A kivált művészekből alakult egyesület elnöke Keveházi Gábor, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója, a tiszteletbeli elnöki posztot Markó Iván, a Magyar Fesztivál Balett igazgatója vállalta. Alelnök lett Pongor Ildikó és Szakály György, a Magyar
Táncművészeti Főiskola rektorhelyettese.
Keveházi Gábor akkor azt mondta: azért léptek ki a hasonló célú MTSZ-ből, mert úgy érezték, "nem azon a módon képviselték őket, ahogy azt szerették volna." Valójában kilenc együttes és egy magánszemély döntött úgy, hogy kilép a szövetségből: a Magyar Nemzeti Balett, a KFKI Kamarabalett, a Madách Színház Tánckara, a Magyar Fesztivál Balett, a Nemzetközi Tánc és Kultúra Alapítvány, a Budapest Balett, a Magyar Balettszínház Gödöllő, a Világsztárok Produkciós Kft., a Magyar Táncművészeti Főiskola és Orosz Adél, Kossuth-díjas érdemes és kiváló művész. A kilépés egyik indokául Keveházi Gábor azt jelölte meg, hogy "a szavazati arányokkal problémák voltak"; a 120 tagú Magyar Nemzeti Balett ugyanúgy egy vokssal bírt, mint egy két tagú alternatív formáció, s ezt igazságtalannak érezték
A Magyar Táncművészeti Főiskola Néptánc tagozatának elvégzése után Juronics Tamás Imre Zoltán hívására szegődött a Szegedi Baletthez. 1991 - től már önálló koreográfiákkal is bemutatkozott, 1993 - tól pedig a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője lett. A magyar koreográfusok közül szinte elsőként használta a kortárs tánc elemeit koreográfiáiban, professzionális, magas technikai tudással bíró táncosok előadásában. Mára Juronics nemzetközileg is elismert alkotóvá nőtte ki magát, akinek nevéhez több mint 40 koreográfia fűződik.
Az MTSZ tisztségviselői az MTI-nek telefonos interjúban akkor azt nyilatkozták, hogy szerintük a kilépők - köztük Keveházi Gábor - jobban érvényesíthették volna az elképzeléseiket, ha az elnökségi és kibővített elnökségi üléseken mindig megjelentek volna. Keveházi Gábor a rendezvényen kiemelte, hogy nagy tervekkel indulnak, nyomatékosan kell jelen lenniük azokban a kuratóriumokban, ahol döntések születnek támogatásokról, állami kitüntetésekről. Feltétlenül együtt kívánnak működni bármilyen szövetséggel, egyesülettel.
A kulturális tárcát Perényiné Losonczi Júlia, a művészeti főosztály munkatársa képviselte, aki megerősítette, a minisztérium nyitott arra, hogy az egyesület részt vegyen különféle döntések előkészítésében. A Harangozó Gyula-díj és a Fülöp Viktor művészeti ösztöndíj kuratóriumába már kértek és elfogadtak az egyesülettől kurátorjelöltet.