Több száz újságíró volt kíváncsi kedden a magyar versenyfilmre, Mundruczó Kornél Deltájára a 61. Cannes-i Filmfesztiválon annak ellenére, hogy az Client Eastwood legújabb alkotásával - Angelina Jolie-val a főszerepben - és az Emir Kusturica rendezésében Maradonáról készült dokumentumfilmmel egy napon került bemutatásra.
A nemzetközi premier előtt már több száz újságíró előre megtekinthette a magyar versenyfilmet a 61. Cannes-i Filmfesztiválon, miközben a Fesztiválpalota bejáratait a díszbemutatóra jegyet keresők lepték el tábláikkal. A cannes-i filmvásár naponta megjelenő műsorfüzete és a Le film francais elnevezésű francia nyelvű fesztiválújság is címlapján, az angol nyelvű Screen International pedig hátlapján hirdette kedden Mundruczó filmjét.Hosszú percekig tartó álló tapssal jutalmazta a keddi díszbemutatón Mundruczó Kornél Delta című filmjét a 61. Cannes-i Filmfesztivál közönsége; a nézők már a vetítés előtt is állva tapsolva fogadták a magyar versenyfilm alkotóit.
A cannes-i Fesztiválpalota 2300 férőhelyes Lumiere nagytermében telt ház előtt mutatták be a játékfilmjét, amely 21 alkotással együtt a hivatalos versenyprogramban pályázik az Arany Pálmára.
A cannes-i fesztivál hagyományainak megfelelően a nemzetközi premier előtt a Delta alkotói díszőrség sorfala között vonultak fel a vörös szőnyegen, ahol Gilles Jacob fesztiválelnök és Thierry Frémaux művészeti igazgató fogadta őket. Eközben a tengerparti sétányon, a Croisette-en - a film férfi főszereplőjének, a hegedűvirtuóz Lajkó Félixnek filmzenéjét hallgatva - óriás kivetítőkön követhette több száz filmrajongó a bevonulási ünnepséget.
Mundruczó Kornél feleségével, valamint a két főszereplővel, Lajkó Félixszel és Tóth Orsival együtt ment fel a lépcsőn. A színésznő ujjatlan, fekete estélyi ruhakölteményét és ékszereit a spanyol-francia Balenciaga divatház tervezte.
Őket követte a film másik két szereplője, Monori Lili és Gáspár Sándor, valamint a magyar-német koprodukcióban készült film többi alkotója.
A teremben a már helyüket elfoglaló nézők állva köszöntötték a magyar művészeket, s a feszült csendben zajló vetítés végén is hosszú percekig tapsolva állva köszöntötte a cannes-i közönség a Delta alkotógárdáját, amely szintén állva köszönte meg a meleg fogadtatást.
"Nagyon örültem, hogy a vetítés alatt végig csend és figyelem volt a teremben, és utána úgy tűnt, hogy tetszett a film az embereknek. Nagyon jól éreztem magam és egyértelmű sikerként éltem meg. Nagyon nagy öröm volt számomra, hogy a bemutatón kiderült, ez a színészek filmje, a kamerák (amelyek a fogadtatást élőben közvetítették óriáskivetítőkön) is elsősorban őket követték - mondta a bemutatót követően Mundruczó Kornél az MTI-nek.
A Deltának a cannes-i bemutató volt az első nyilvános vetítése a 39. Magyar Filmszemlét követően. Ennek kapcsán a rendező elmondta: "Az az érzésem, hogy a Deltát a közönség jobban szereti, mint a korábbi filmjeimet, érzelmileg jobban tudnak vele azonosulni és ez nagyon nagy öröm nekem".
Az általában lelkesedésüket és nemtetszésüket hangosan kifejező újságírók ezúttal feszült figyelemmel követték a magyar versenyfilmet. A vetítésről csak az első 10 perc után távoztak néhányan, feltehetően az amerikai versenyfilm, Clint Eastwood Changeling című alkotásának sajtótájékoztatójára. Az MTI által megkérdezett francia újságírók többsége "nagyon erősnek" vagy "nagyon szépnek" minősítette a magyar alkotást.
Michel Ciment, a Positif című francia filmes szaklap kritikusa Cannes visszatérő vendégeként mutatta be a sajtótájékoztatón a 33 éves Mundruczó Kornélt, aki viszont harmadik játékfilmjével, a Deltával először kapott meghívást a hivatalos versenyprogramba. A rendezőt a film főszereplői, Tóth Orsi, Lajkó Félkix, Monori Lili és Gáspár Sándor is elkísérték a fesztiválra.
A filmet a Romániában található többnemzetiségű Duna-delta vidéke ihlette, ez volt az a csodálatos, szinte idilli táj, amelyben a tőle megszokott mikrokörnyezetet, ez esetben egy család szűk világát megteremtette- mondta a rendező. A Deltában játszódó archaikus történetet, egy testvérszerelem tragédiáját elsősorban a gesztusok, a képek erejével, a valamikor a némafilmekben használt egyszerű formanyelvvel és nem leterhelt dialógusokkal kívánta megmutatni.
Mundruczó Kornél sosem szerepjátszást kér, hanem azt, hogy a színész legyen jelen, és innentől nem lényeg, hogy mennyit kell beszélni a filmben - mondta Tóth Orsi arra a kérdésre válaszolva, hogy nem volt-e nehéz dialógusok hiányában néhány szóval megformálni a főszerepet. A színésznő nem készült különösebben a szerepre, csak megtanult halat pucolni, evezni, azaz létezni a film közegében.
Lajkó Félix pedig úgy vélte, hogy pont azért ő kapta a férfi főszerepet, mert ő maga szűkszavú ember. A vajdasági hegedűvirtuóz egyben a film zenéjét is jegyzi, amelyet a forgatás alatt, hotelszobájában, szintén a táj ihletésére komponált. A rendező szerint a zenész jelenlétével sokat tett hozzá filmhez, és tulajdonképpen meghatározta, hogy a Bertók Lajos halála miatt eddig befejezetlen változat után a film végül nem a bosszúról, hanem a szerelemről, illetve az életigenlésről szól.
Mundruczó elmondta: a 39. Magyar Filmszemlén bemutatott és ott fődíjat nyert változatból 5-10 perc kivágásra került, s a film még egyszerűbbé vált.
A Delta főcímében feltűnik Tarr Béla neve, aki a tavalyi cannes-i fesztiválra beválogatott A londoni férfi rendezője. Mundruczó szerint ennek egyik oka, hogy Tarr Béla olyan személyes jó barátja, akivel egy filmről az első képtől az utolsóig mindent meg lehet beszélni és vitatni, anélkül, hogy a Kossuth-díjas pályatárs a saját elképzelését kényszerítené rá a rendezőre. Emellett pedig Tarr annak a magyar filmes hagyománynak a képviselője, amelyet Szőts István, Jancsó Miklós neve fémjelez. Magyarországon nagy és komoly filmes tradíció van - hangoztatta a rendező. Mundruczó Kornél ehhez tartozónak érzi magát.