Két olyan festő albumát lapozgattuk, akiknek képei mélyen a retinánkba ivódtak, úgy, mint az Iskola a határonban Tulp Tanár Úr anatómiája című Rembrandt-kép a főallén lődörgő Bébének és Medvének. Csontváry és Munkácsy festményeinek reprói ott porosodtak a kisvárosi könyvtárak és kollégiumok falain – tanulás vagy jegyzetelés helyett megigézve bámultuk a Libanoni cédrust, A taorminai görög színház romjait, a Rőzsehordó nőt, vagy éppen a Poros utat.
A két könyv átdolgozás. A Csontváry-album Németh Lajos 1970-es könyvének szemelvényes verziója, míg a Munkácsy képeit tartalmazó munka Székely András szintén korábban írt könyvének kivonatos, új lay-outtal megjelenített anyag. Mindkét munka ún. felhasználóbarát album. Nem akarjuk a diákkönyvtár sorozathoz hasonítani, mert a maguk nemében reprezentatív, lakkozott borítóval megjelenített attraktív válogatásokról van szó, de mivel kizárólag a korpuszok kulcsfontosságú képeire fókuszálnak, így inkább népszerűsítő kategóriába sorolhatjuk őket. És milyen jó ez így - gondoljunk csak arra, hogy a Taschen is rendszeresen jelentet meg a görög művészettől a posztmodernig afféle diákalbumokat.
Ezek a munkák árban is barátságosak, áttekinthetőek, így aki afféle átmozgató edzésként forgatja, gyönyörködik bennük, az is kedvét leli bennük. Definitív, rövid műelemzés szemelvények, jól fókuszált képanyagok, visszafogott, modern lay-out, előszó, életrajzi adatok, képjegyzék, jó minőségű papír…. megvan minden komponens, melyek alapján a két kötetet afféle kézikönyvként határozhatjuk meg. Használhatják tanárok, diákok vagy azok a párok, akik este, kártyázás vagy társasozás helyett egy pohár bor mellett és mondjuk Debussy hallgatása közben albumokat akarnak lapozgatni.