Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Relatív (át)hallások

Relatív (át)hallások

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 05. 22.
Összemuzsikálni a nemzetet – A Halmos Béla-díjak 2025-ös átadója
2025-06-06 08:14:56

A nemzeti összetartozás napján, Halmos Béla születésnapján tizedik alkalommal adták át a Hagyományok Háza

Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
2025-06-05 17:22:00

A 70-es évek Magyarországán játszódó Kémfaladatok kezdőknek című komédia egy nagyravágyó balatoni

David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
2025-06-05 10:01:36

A természettudós látványos dokumentumfilmje az óceánok varázslatos világába kalauzol, miközben sürgető

Világzenei Kavalkád Óbudán: Hetedszerre is Kobuci Kert
2025-06-04 08:12:41

Június 23-29. között igazi zenei csemegék kerülnek színpadra: különböző stílusok, zenei gyökerek és

további bejegyzések a szerzőtől »

A május 30-31. között megrendezésre kerülő Relatív (át)hallások kortárs zenei találkozó célja, hogy a hazai publikum megismerkedhessen korunk elmúlt bő négy évtizedének, az európai és a tengerentúli zenekultúrát nagymértékben meghatározó, Magyarországon mégis csaknem teljesen ismeretlen ún. experimentális kortárs zene reprezentatív alkotóival és előadóival, legfontosabb műveivel.

A sorozat kiemelten fontosnak tartja, hogy bemutatkozási lehetőséget és
műhelymunkát biztosítson a fiatal magyar kísérletező zeneszerzők és
előadók számára.

A Relatív (át)hallások kortárs zenei találkozó közvetlen előzményének
tekinthető a kilenc alkalommal (1995-2002 között) előbb az Egyetemi
Színpadon, majd pedig a MU Színházban nagy sikerrel megrendezett
Szünetjel Nemzetközi Experimentális Zenei Fesztivál.

"Az akkori anyagi és szellemi lehetőségeinket maximálisan figyelembe véve egy olyan fesztivállétrehozására törekedtünk,
Sőrés Zsolt
melynek elsődleges feladata az volt, hogy a kortárs magyar zene széles palettáját megjelenítse, valamint a fiatal és tehetséges, kezdő hazai muzsikusok számára is alkalmat biztosítson arra,
hogy nagyobb nyilvánosság előtt is bemutatkozhassanak"- írta Sőrés Zsolt, a rendezvény művészeti vezetője sajtóközleményében.

A rendezvény zenei tematikájának fókuszában már akkor is a kísérletező kedvű, kortárs és improvizatív zene állt. Az évek folyamán az európai kortárs zene
(Angliától Svájcon, Dánián, Ausztrián és Svédországon keresztül
Németországig) több meghatározó személyisége is résztvevője volt a
fesztiválnak.

A találkozón fellép május 30-án a konceptualista JOZEF CSERES (Csehország), a szlovák improvizatív zene apostola, JÚLIUS FUJAK (Szlovákia), a pszichedelikus improvizatív zene kiemelkedő együttese, Eric Cordier (Franciaország), Seijiro Murayama (Japán) duója, a SUTURE, a médiaművész JENS BRAND (Németország), valamint az S16 (Én a.k.a. Tóth Pál és Kovács Zsolt együttese).

május 31-én a képzőművész-animátor és underground rockzenész HEIMO WALLNER (Ausztria), és a zenész-mozgásművész VARGA ZSOLT (Magyarország) duója, a régi és kiselejtezett számítógépek virtuóza, HANS W. KOCH (Németország), a walesi hárfás és zajimprovizátor RHODRI DAVIES (Nagy-Britannia) SŐRÉS ZSOLTtal (Magyarország) alkotott duója, valamint a legendás avantgárd amerikai zeneszerző DANIEL GOODE (USA) és magyar művészekből álló együttese, a COLLABORATIVE WORKSHOP: ONE PAGE
PIECES (Bartha Krisztián, Dóra Attila, Jávorka Ádám, Varga Zsolt,
Turcsány Villő zenészek, Oborni Katalin táncos és mások részvételével).

A koncertek után a Desert Chaos játszik az Artus Galériában.

Május 29-én, 30-án, 31-én 10-14 óráig DANIEL GOODE nyitott,
COLLABORATIVE WORKSHOPja várja az érdeklődőket a találkozó helyszínén!
A belépés ingyenes!

Az experimentális kortárs zene működése és alkotói attitűdje
rendhagyónak tekinthető több szempontból is. Egyrészt túlmutat a
kelet-európai kulturális gondolkodás számára paradigmatikusnak tekintett
Berg-Webern-Schönberg-Stockhausen-tengely által meghatározott kortárs
zenei folyamatokon. Másrészt az az évtizedek alatt kialakult
infrastrukturális környezet (lemezkiadók, folyóiratok, koncerttermek),
amely adekvát megnyilvánulási lehetőséget biztosítottak az új zenei
gondolatok számára, ebben a régióban ismeretlenek voltak a
rendszerváltásig. Mindemellett az experimentális kortárs zene lényegileg
változtatott az európai zenekultúra kompozíciós és előadói
beidegződésein. Végigtekintve a huszadik század zenetörténetén, ezen új
zenei gyakorlat egyik legfontosabb állomásának az ötvenes évek végén az
Egyesült Államokban megjelenő „új virtuozitás" tekinthető.

A szalagmanipulációs zenei kísérletek ellentételezéseként létrejövő
előadói attitűd középponti eleme a hangszeres játékos megváltozott
viszonya a hangszeréhez és a kompozícióhoz. A muzsikusok intenzíven
kezdtek eddig nem ismert játékmódokat kialakítani instrumentumaikon,
szélesítették azok felhasználási spektrumát, virágzott a grafikus
notáció, az előadóművészekre egyre nagyobb rész hárult a kompozíciók
megszólaltatásakor. Szintén az ötvenes évek végén alapította meg Lukas
Foss az Improvisational Chamber Ensemble-t Los Angelesben.

Ez volt az első olyan „nem dzsessz improvizációt" játszó zenekar, mely a rögtönzést tekintette működése meghatározó elemének, stilisztikailag azonban nem a szórakoztató zenéhez kötődött, hanem a kortárs zene addigi kísérleteinek
eredményeit (új hangszínek és játéktechnikák, valamint külső hangforrások és zörejegyüttesek alkalmazása stb.) használta fel.

Ennek a zenei folyamatnak fontos állomása a Fluxus-mozgalom is (itt elsősorban
John Cage és az amerikai minimalisták, így La Monte Young munkássága), amely lényegesen átformálta a művész-közönség viszonyt. Angliában a hatvanas évek óta működő AMM kamarazenekar, amely egyaránt kapcsolatot tartott fenn a Fluxussal és Stockhausennel, de Christian Wolff-fal is, koncertjei után rendszeresen szervezett beszélgetéseket a közönséggel, ahol a szoros kapcsolat
hatásának köszönhetően formálódott egy, az addigiaktól eltérő művészet-
és zeneesztétikai attitűd, mind az alkotói, mind a befogadói oldalon.

„A kulcsszó: lehetséges. A cél az, hogy a lehető legkomplexebb médiumon
dolgozzunk az erős akaratúak intuitív válaszaival." – írta Edwin Prévost
egy, az AMM kamarazenekar történetével foglalkozó, 1996-ban publikált
tanulmányában. Az akusztikus és az elektroakusztikus zenével egyszerre
formálódott az ún. hangzásművészet (sound art) is, amely nagymértékben
támaszkodott a szeriális zenében használt permutációs- és a
komputerzenében alkalmazott paraméter-technikára, valamint a
hanggenerátorok alkalmazására, amelyeket mára a samplerek, a komplex
osszcillátorok és a notebookok váltottak fel. Ezekenek a folyamatoknak
köszönhetően hihetetlen virágzásnak indult a musique concrète és az
ambient-minimalizmus. Ma már Európában, Amerikában és a Távol-Keleten (a
London Musicians' Collective, a francia Mètamkine, a New York-i Experimental Intermedia, a frankfurti Selektion, a Kawasaki City Museum stb.) is új zenei központok működnek, amelyek a koncertzenével, a hangmanipulációval, a hang alapú interaktív multimédiával, az ún. hanginstallációval és hangi intermédiával
foglakozó művészeket és alkotói csoportokat tömörítik.

A Relatív (át)hallások találkozón ezeket a független magyar és külföldi
alkotói csoportokat, az új utakat kereső művészeket kívánjuk bemutatni,
hogy az Artus Stúdió különleges, atmoszferikus adottságait sokoldalúan kihasználva mutassák be műveiket a magyar közönségnek.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Experimentális zene

Ajánlott bejegyzések:

  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
  • Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr837828034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard