Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Valaki Amerika

Valaki Amerika

Kenéz László a szerző friss bejegyzései 2008. 06. 04.
Hagymaszag a mennyországban
2011-03-16 10:09:00

Bent valaki feszült figyelemmel tekergette a mobil kamera irányítókarját. A képernyőn egymás után jelentek

Halálugrás a szakadékba
2009-03-01 07:12:00

Mindenki csak egy lépésre áll az akusztikus szeretők, borok, szivarok és egyéb tudatmódosítók kiegészítő

A hárem fura ura
2009-02-22 07:11:00

Hogyan is festhet egy hárem őre? Legalább egyszerre két nézőpontból kell látnunk: egyrészt a hárem női

Eltűnt mesterek
2009-02-13 07:01:00

A szemünk és a fülünk között anatómiailag néhány centi a távolság, érzéki értelemben a látást és a

további bejegyzések a szerzőtől »

Van néhány zenemű, amit már az első hangokból felismerünk. Ilyen a Kék rapszódia is: a mélyből a magasba kúszó szólóklarinét olyan mint egy hangzó névjegy. Sokan megpróbálkoztak már azzal, hogy konkrét értelmet adjanak e markáns kezdetnek, ám a valódi megoldáshoz egyik értelmező sem jutott el.

George Gershwin
Ahogy állítólag odaát mondják, Amerikának két Függetlenségi Nyilatkozata van: az egyik a politikai, a másikat meg Gershwin írta. Az előbbiben kapja meg természettől fogva őt megillető jogait a nép, az utóbbiban pedig a dzsessz. A darab jelentősége tehát nem csekély. Erényeit felsorolni ehelyütt azonban felesleges lenne, gyengéit piszkálgatni nem ildomos, így inkább maradunk a különleges vonásoknál. Márpedig a kezdő hangok ilyenek.

Mesélik, hogy Gershwin egy robogó vonaton vázolta fel először a művet, így néhányak szerint a darabhoz a kerekek csattogása szolgáltatta az ihletet. Vagyis a klarinét a vonat indulását jelzi, s utána már jöhet a foxtrott, ahogy csak a vagonok bírják. Mások Gershwin jövőbelátói képességeit emlegetik, hiszen tizenöt évvel később Európában így bőgnek majd fel a szirénák a légitámadások kezdetén.

Ennél azonban sokkal hétköznapibb indok áll a háttérben, mint alább megmutatjuk. Egy kis csavar azért akad: a kezdőhangok megfejtésének kulcsa nem a mű elején, hanem a darab második zongorakadenciájának végén lelhető fel.

E részben, a bravúros zongoraszóló vége felé egy igazán zavarba ejtő utasítást találunk: Agitato e Misterioso, egyre gyorsulva. Élénken és rejtelmesen. Hm. Elsőre nehéz elképzelni Gershwin mire is gondolhatott, de még azután se jutunk semmire, ha a részletet meghallgatjuk.

Tény, hogy a pattogó ritmus, a virtuóz hangsorozat valóban az élénk beszéd hatását keltik, ám misztériumnak nehéz bármi nyomát is felfedezni. Nem Adagio vagy Lento misterioso áll a kottában, márpedig a misztérium nem kedveli a rohanást: ilyenkor elpárolog vagy végletesen vulgarizálódik.

Hogyan jön tehát össze az agitáció a rejtelemmel? A heveskedés a minden hevességtől mentes, szinte földbe gyökerezett, lebilincselt, a lét mélységes mély titkának rejtelme felett borzongó lélek attitűdjével? S különben is, egyáltalán létezik az emberi szellemnek olyan megnyilvánulása, ahol az élénkség és a misztérium valóban találkozik?

Nehéz kérdések ezek, de csak azért ráncoljuk a homlokunk, mert rossz helyen keresgélünk. Nyugat felé kell csak nézni, egy kicsit vissza is az időben, amíg meg nem látjuk és halljuk a húszas évek Amerikáját. Hopp, máris világos lesz minden. A terület ugyanis, ahol agitáció és misztérium egyesül: a marketing.

Nézzünk csak oda: egy ügynök beszél, szinte hadarva, s egy zeneszerző, aki gyanútlanul ajtót nyitott, ámultan hallgatja. Az ügynök félretolta és benyomult a lakásba, majd se szó, se beszéd, a szőnyegre ürítette a hamutartó és a papírkosár tartalmát, sőt, még a zsebéből is kiszórta a dohányszemcséket, a táskájából pedig kirázta a reggeli maradék morzsáit. Közben pedig be nem állt a szája.

El tud Ön, Uram képzelni egy olyan szerkezetet, amely ezt a szemetet három másodperc alatt maradéktalanul eltünteti? Hohó, zongora, imádom a zenét, lelkem legmélyebb húrjait érinti meg, esküszöm, de higgye el, nemcsak a zenétől lábad az ember szeme könnybe, vannak a zene titkánál mélyebb titkok is. Látom csupa fül, figyeljen kérem, ne aggódjék, csak figyeljen. Nos, azt gondolná az ember, nagyjából azért tudja mi van a világon és mi nincs. Felnéz az ember a csillagokra, Isten szép egére s mi minden csodát láthat! Körülnéz a Földön, mennyi-mennyi lény, hányféle szín és hang! S ott az ember, aki annyi mindennel gazdagította az univerzumot! Minő csoda, komolyan mondom. De olyan szerkezetet, ami egy ekkora kupac piszkot egy szemvillanás alatt képes lenne eltüntetni, nos, ilyet még szem nem látott, ez már emberfeletti teljesítmény lenne, démiurgosz kell hozzá, túlvilági erő, sőt, csitt, csitt, talán maga az ördög.

Hiszen micsoda misztérium is ez! Avatatlan meg ne hallja, mert jaj neki, de látom Ön talárt, a zene avatottjainak talárját viseli. Semmi akadálya tehát, hogy egy olyan szerkentyű boldog birtokosa lehet, amiben olyasvalami létezik, aminek tulajdonképpen nem is szabadna léteznie. S hogy mi ez? Csak súgni merem, míg lábammal pentagrammát rajzolok, nos, ez a valami, a VÁKUUM.

De pszt, pszt, senkinek egy szót sem! Létrehozni olyat, ami nincs, nos, elég, egy hangot se többet erről. Gondolja csak meg, alig húsz dollár s Ön nap mint nap rácsodálkozhat a világmindenség azon csodájára, ami úgy van, hogy tulajdonképpen nincsen! S a misztérium szentélye? Micsoda remek anyag, finom, mint a smaragd, egyetlen éleslátó rubin szemmel. S a hangja, a hangja, minő kerubi muzsika!

Az ügynök ekkor előhúzott egy dobozt, kiemelt belőle egy zöldesen csillogó nem-tudni-micsodát, amelyből egy drót és egy fekete cső lógott ki A drót végét bedugta a konnektorba, a csővel megcélozta a szemétkupacot, majd megnyomott egy gombot a szerkezeten. S a csoda bekövetkezett.

Mintha egy klarinét szólalt volna meg. Először mélyen trillázott, majd egyszerre felpörgött és elindult egy magasabb regiszter felé. Eleinte kromatikusan kapaszkodott, egyre gyorsulva, majd a végén glissandóba csapott át. S amikor elérte a pörgési sebességet, valóban csodaszép muzsika szólalt meg s a döbbent zeneszerző egyszerre megvilágosodott.

Már nem törődött az ügynökkel, kifizette, kituszkolta az ajtón, és gyorsan tollat ragadott. Haladt, haladt mint a gyorsvonat (aha, itt a gyorsvonat), s ha bombázás kezdődik akkor se hagyja abba (aha, itt vannak a szirénák) s már szinte a végén járt a csodamód ihlette műnek, mikor eszébe jutott a porszívó. Rápillantott a misztérium smaragd szentélyére és ahogy felötlött az ügynök alakja, elmosolyodott.

Egy ilyen produkciót nem lehet csak megfizetni, így igazán megérdemel egy tiszteletteljes kört emlékül a kadenciában.

(S hogy a porszívó színe tulajdonképpen zafír lett volna s innen jönne a mű címe, nos, azt a leghatározottabban visszautasítjuk.)

2008. június 6. péntek 19:00
Nádor terem
Hungarian Chamber Brass

Művészeti vezető: Tekla Endre
Közreműködik: Ogata Daisuke (zongora), Tímár Albert (tuba)
Vezényel: Matuz Gergely

Műsor:
Arcangelo Gabrieli: Canzone
Szokolay Sándor: Archaikus szvit
John Stevens: Sziszifusz felszabadítása
Bogár István: Balkáni táncok
George Gershwin: Rhapsody in Blue

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Komolyzene

Ajánlott bejegyzések:

  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal
  • Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek
  • A Pesti Vigadóban léphetnek fel a legtehetségesebb fiatal muzsikusok A Pesti Vigadóban léphetnek fel a legtehetségesebb fiatal muzsikusok

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr387828734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard