Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Isten káposztái

Isten káposztái

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 06. 12.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

A szombathelyi Czukor Show ott található a VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) versenyprogramjában. Az idei válogató, Kukorelly Endre már jó előre többször elmondta: két, hasonló színvonalú előadás láttán nála mindenképpen az lesz a nyerő, amelyik kortárs magyar drámát-szöveget vesz alapul.

„Semmi sincs egészen úgy.”
Füst Milán


A Kamara Savaria előadása ebből a szempontból is érdekes képződmény. Ha innen nézzük, a szerzője Füst Milán - lehet persze, hogy kortársunk ő is -, ha onnan nézzük, a szerző az eleven társulat. És ez még nem minden. Ha innen nézzük, a Czukor Show színház; ha onnan nézzük, tévéműsor, pontosabban élő tévéfelvétel - a tévéfelvételek pontos koreográfiájával és összes kellékével. (A kameráktól és monitoroktól a ki-bejárkáló sminkesen át a káposztafej-közönséget folyamatosan molesztáló tapsoltatóemberig.) Most már csak az a kérdés, hogy honnan nézzük.


Mindenekelőtt vessünk egy pillantást arra a drámára, amelyet az (adás)rendező, Dömötör Tamás ugródeszkának használt. Ma már közhely, hogy a dráma (a szöveg) és a színház sorsa-fogalma egyáltalán nem, vagy csak részben fedi egymást. Bár a Boldogtalanokat 1914-es megjelenése után többen méltatták, színházi terepen évtizedekig nem volt sikeres. Somlyó György egyébként is a legsikertelenebb magyar drámaírónak aposztrofálja Füst Milánt. Persze ez sem ilyen egyszerű. A Boldogtalanok felfedezése-megértése valószínűleg pont azért váratott magára olyan sokat, mert a dráma többet tud, mint amennyit akár a szerzője feltételezett róla.

Somlyó György szerint „Füst Milán maga is - nemcsak a darab megírása idején - hanem az arra való kései emlékezések idején is - a darab naturalizmusában látta a Boldogtalanok sikertelenségét. Holott: épp ellenkezőleg: a darab sikertelenségének igazi forrása éppen abban volt (abban lehetett), hogy a naturalista dráma és színjátszás korában túlment a naturalizmuson. Kibillenni látszott mintegy önmaga láthatatlan súlypontjából. Egy szabályos naturalista dráma környezetének ismert koordinátái között más, rejtettebb, ismeretlenebb emberi kapcsolatok komplex függvényeit teremtette meg. Olyan volt, mint egy naturalista színpadi életkép a társadalom alsó világából, ezt hitette el a cselekménye is, amely szinte változtatás nélkül átvett egy különös, de voltaképpen mindennapi gyilkosságról szóló, néhány mondatos újsághírt. Csakhogy: ebből a mindennapos történésből új, feltáratlan szenvedélyek törtek föl, új, kipróbálatlan színpadi nyelven”. (A Boldogtalanok képei mellé, 1984) Az egzisztencialista idegenség és a világot átfogni képtelen, kiszolgáltatott abszurditás didereg itt koszlott naturalista köntösben.

Schein Gábor az ezredfordulón másképpen fogalmaz: „... a drámát a korabeli közönség és maga Füst Milán is a naturalizmus poétikája felől közelítette meg, vagyis egy olyan irányzat elvárásaival, amely a 10-es években már mindenképpen korszerűtlennek mondható. Újrafelfedezésére ötven évet kellett várni, majd a 70-es évek végén, s a 80-as évek elején következtek az első olyan bemutatók, amelyek kimozdították a Boldogtalanokat a naturalizmus képzetköréből, és az akkoriban oly nagy hatású abszurd színház felé tolták el a darab értelmezését. A Boldogtalanok azonban az abszurd színművekkel ellentétben megőrzi a lineáris, történetszerű cselekmény vázát, sőt a valószerűség eszményét is. (...) Mindez meghatározza a nyelv működését (...) A Boldogtalanok esetében a színpadi cselekvés nyelvi természetű. Olyan nyelvi játszmákról van szó, amelyek az elbeszélő kijelentéseket is a küzdelem részévé teszik. E küzdelem, amely a dráma minden jelenetében módosítja és újraalkotja a szereplők egymáshoz viszonyított pozícióját, a szituatív fölény megszerzéséért folyik, egészen addig, amíg az egyik szereplő nyelvi mozgástere teljesen be nem szűkül, ahonnan már csak egy más jellegű tettel, a gyilkossággal vagy az öngyilkossággal lehet kitörni”.


A színpadi cselekvés nyelvi természetű. Erre tapintott rá csalhatatlan biztonsággal Dömötör Tamás, amikor az öt kulcsszereplőre koncentrálva, a szöveget erősen meghúzva-átalakítva, a dramaturgiát szinte érintetlenül hagyva a népszerű bulvártelevíziós műfaj, a kibeszélő show keretei közé helyezte a (mostanában megint többek által felfedezett) Füst Milán-tragédiát. A szereplők sorban bejönnek, és nem tesznek mást, csak beszélnek. A csoportkép középpontjában természetesen a nyomdász - itt Bertalan Gyula - foglal helyet. Ennek a kis univerzumnak ő a központi bolygója.

De a rendező nem szakadt el a darab - akkor most már mondjuk így - naturalizmusától sem. Hiszen manapság mi hasonlíthat jobban „egy naturalista színpadi életképhez a társadalom alsó világából”, mint egy televíziós kibeszélő-show, amelyben ráadásul nem nehéz meglátni az ember totális pőreségének, kiszolgáltatottságának esszenciáját. A Boldogtalanok szereplői pedig mindannyian kiszolgáltatottak: önmaguknak, a másiknak, a szenvedélyeiknek. Itt ismét muszáj egy mondatot idézni Somlyó Györgytől, aki 1984-ben azt találta írni - még mindig a Boldogtalanokról -, hogy „Szellemi életünk lassú felnőtté válását, saját korához való felnövését mutatja, ha nekünk már nem túl sok, ha még a televízió milliós közönségének se lesz túl sok, mikor megszokott kellemességeket vagy éppoly megszokott borzalmakat kínáló képernyőjén váratlanul találkozik vele”.

Dömötör Tamás egyfelől azt állítja, hogy de: a Boldogtalanok - a drámából előkavargó megnevezhetetlen szenvedély - nekünk ma is túl sok; másfelől meg csak azért is el akarja juttatni a közönséghez. Ezért aztán közérthető formát és nyelvet választ: a kibeszélő show-k kódrendszerét, koreográfiáját mindenki ismeri - vagy ismerni véli -; azok is, akik se Balázst, se Mónikát nem nézik. (Bár egy Czukor Show-típusú előadás mégis csak inkább azokhoz jut el, akiknek nem a bulvártévé a mindennapi betevőjük.)

Ha viszont a korabeli naturalista értelmezés elfedte értékeit és mélységeit, fönnáll a veszély, hogy a Boldogtalanok a látványos, itt-ott talán a figyelmet is elterelő tévé-show-kulisszákkal se jár sokkal jobban. Csak itt nem a „Szegényes lakás. Ágy jobbról-balról. Középen asztal, baloldalt jobbfajta pohárszék, két szekrény” típusú - tegyük föl, hogy a szerzői instrukciónak megfelelő - díszlet tévesztheti meg a közönséget, hanem a bekamerázott, harsány színekben pompázó stúdió, ahova irányított taps kíséretében érkeznek a szereplők: „a társadalom alsó világából”, erős szociológiai meghatározottságokkal.

Pedig Isten káposztái mindannyian, akkor is, ha ez a fordulat hiányzik az előadásból - tényleg nem illene a bulvártévés közegbe. „Dehogy gondoskodik... pedig olyan vagyok én már, mint az Isten káposztája”, hárítja Húberné dr. Becket a Boldogtalanokban. Ifjabb Húber erre Füst Milán instrukciója szerint hangosan, keserűen nevet: „Isten káposztája?” Dr. Beck nem érti: „Mi az?” Húber: „Semmi értelme. Mindig szerette a hasonlatokat, meg a szép kifejezéseket.” Isten káposztája. Mintha valahonnan a távolból Peer Gynt integetne a hagymával, amelynek megszámlálhatatlanul sok rétege alatt - vajon mi van? Viszont sírni kell tőle.


De hát ez itt a Czukor Show 50., jubileumi adásának felvétele. A Czukor Balázst játszó Czukor Balázsnak nem csak a nevével van szerencséje, hanem halk és bizalomkeltő derűt sugárzó személyiségével is: „A mai téma: rendet teszek a családomban. Elsőként érkezik egy hölgy, aki hat évvel ezelőtt elveszítette a fivérét, de most ismételten visszaolvasztaná családjába. Vajon képes-e egy család újra családdá válni sok elvesztegetett év után, illetve felnőtt emberek meghozzák-e a szükséges döntéseket, ha a helyzet úgy kívánja? Akkor jöjjön Erzsébet, aki egykor szoros kapcsolatban állt a testvérével, de immáron hat éve nem találkoztak. Erzsébet!” (Taps, ováció, hangos zene. „Most élsz, most vigyázz, hogy jól csináld...”)

A Boldogtalanok Húber Rózsija Bertalan Erzsébet néven, Péter Kata testében reinkarnálódik: miniszoknyájában, fehér csizmájában pont annyira közönséges, amennyire kell. A tévéműsor kedvéért érzékelhetően igyekszik takarosan megfogalmazni az (ő nyakán maradt) anyjához, a bátyjához, a világhoz fűződő viszonyát, de egy-egy mondata árulkodóan megbicsaklik. Szép, ahogy a megformált mondatok mögül, egyre nyersebben elő-előtör, hogy én ezt nem bírom tovább.

A Czukor Show társulatának egyébként is nagy érdeme, hogy a szereplők megtalálták és uralják azt a nyelvi közeget, amelyben az említett emberi játszmák világosan lejátszhatók. A szövegváltoztatás logikáját pontosan megmutatják a szereplőknek választott új nevek. Özv. Húber Evermódné például ma már inkább csak poros kabarétréfákban jelenhetne meg hitelesen - igaz, a Czukor Show-ban a nyomdász szerencsétlen, alkoholista és érzelemzsarnok anyjának mindössze egy hatásos telefonos bejelentkezés jut. (Aztán még egy telefon: halálának hírével.)

Nemesváraljai Gyarmaky Rózát 2008-ban Bay Nórának hívják. Az az ipszilon a végén talán leheletfinom, ironikus utalás a hajdani nemesváraljaiságra, ráadásul Gyula élettársának dramaturgiai pozícióját is szépen meghatározza: ő keveri a bajt, a felszínen legalábbis. Ő az, aki a gyereklány Móni bizalmába férkőzik, ő az, aki a közös lakásba költözteti: éljenek akkor hárman, úgy legalább a férfi és az új szerető is szem előtt van. (És persze ő az, aki Gyula kiiktatását tervezi.) Az erős reflektorfényben bizonytalanul, szinte megrettent vadként hunyorgó - aztán a kellő pillanatokban bekeményítő - Vasvári Emese játéka teljes sorsszimfóniával ér föl: ahogy a negyediknek színre lépő Gyula után kap, ahogy szinte a testébe temetkezik, értelmetlenné teszi a kérdést, hogy „de hát ha annyira rossz, akkor miért él vele”. Tényleg múlt század eleji kabarétréfákból szalasztott, egy lépéssel mindig a többiek mögött járó nevetséges színfoltnak és baleknak ott van a Sirma-változat Imre Béla, a mondatokat-ragokat is folyton összekaszaboló hentes és háztulajdonos: Szabados Mihály, akiből most valószínűleg tudatosan hiányzik Sirma állatias, Húberrel a nőkön osztozkodó mohósága. (A Czukor Show-ban különben ő a colour locale: Szombathelyen van két híres hentes, az egyiket Imrének, a másikat Bélának hívják. Testvérek.)

A Füst Milán által nyilván nem véletlenül jelentéktelennek mondott, félresiklott életű nyomdász szerepében Anger Zsolt titkokat hordó, súlyos személyiségnek látszik, aki mégis hagyja sodortatni magát a nőkkel meg az árral, meg a tehetetlenség erejével. Egészen a szakadékig.

Telitalálat a madárcsontú Csonka Szilvia, aki Víg Vilmából Vígh Mónivá változik (ez utóbbi szintén beszélő név Szombathelyen). A nyomdászlányt ártatlansága, vergődése - mondhatni áttetsző jósága - és zsigeri, magányos kiszolgáltatottsága több értelemben is az előadás főszereplőjévé teszi. A fotelkarfát tépdeső keze - a kéz totális tanácstalansága - mint valami finom szeizmográf jelzi a közelgő tragédiát. Egyébként is túlságosan komolyan veszi a Czukor Show-t: szót kér, amikor már senki se kíváncsi rá, és a műsoridőt túllépve bejelenti, hogy gyereket vár (a Gyuláét, ő is).

Aztán kirohan, és szinte abban a pillanatban - görögösen, a színfalak mögött - eldördül egy pisztoly, mire az ötletes és jelentéses puzzle-díszlet mintázatát összemaszatolja a vér: a patronrobbantó piros festék. (A díszlettervező Szili Péter.) A pisztoly nyilván a látszat szerint Nórának „ajándékba” hozott – a kamera kedvéért megismételtetett pusziváltással néhány a műsort is megakasztó - fekete dobozból kerül elő: a csomagot Nóra az első adandó alkalommal, észrevétlenül visszacsúsztatja Móni kezébe.

A láthatatlanul mindvégig jelen lévő adásrendező - mint Az ember tragédiájában az Úr – a dörrenéssel szinte egy időben arra utasítja a munkatársait, hogy gyorsan vessenek véget az egésznek. A közönség ezen a ponton úgy dönt, hogy mégis inkább színházban volt: végre önszántából is tapsolni szeretne, de azt most nem lehet. A tapsoltatóember - Simicz Sándor tényleg az, de ennek itt nincs túl nagy jelentősége - azt kiabálja, hogy a felvételnek vége, a stúdiót minél gyorsabban hagyjuk el. Úgyhogy megyünk isten hírével.

Ez volt a Czukor Show 50., jubileumi adásának tévéfelvétele. Az ötvenegyedik „a lánya szerveit orvul elajándékozni készülő apa” sztoriját ígéri. (A helyes megfejtések beküldői között kétszemélyes görögországi álomutazást sorsolunk ki.)

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház POSZT

Ajánlott bejegyzések:

  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr237829234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard