Július 30. és augusztus 10. között kerül sor a tizenharmadik Minimum Party alkotótáborra, amelynek címe Téridény és amelynek keretében idén is lesz szakmai fórum A tér a művészetekben címmel.
A tábor kezdetén, július 31-én este 9 órától a zene műhely vezetője, a franciaországi okcitán muzsikus, Miquèu Montanaro, híres dob-furulyás tart tábornyitó koncertet.Az emberi észlelés helyhez kötött, és rendkívül behatárolt. Nem láthatjuk magunkat kívülről és belülről, csak korlátozottan. Keressük a helyünket, azt a helyet, amit megjelölhetünk a magunk számára. E keresés eredménye egyfajta tér nyerése. Idő és tér, ilymódon reménykedésünk formája lehet.
A természettudományos gondolkodást több pontban megkérdőjelező Erdély Miklós tériesített időről és idősített észlelésről beszél. Talán a véletlen hatalma, hogy eltérő időkben, eltérő indíttatások által vezérelve, ugyanahhoz a fogalomhoz jutottunk, mint Erdély Miklós.
Téridény tehát mondatja Erdély, a Dirac a mozipénztár előtt egyik férfihangjával.
Téridény tehát alapmotívumunk, idei alkotó kísérletezéseinket vezérlő tényező. Kézzelfogható és elvont egyszerre. Tér az, amit magunkévá teszünk, azáltal, hogy alakítjuk, bár dimenziói földrajziak, történelmiek, tehát átfoghatatlanok. Minőségére nézve szakrális vagy profán, nyilvános vagy személyes, jellemzésében mindig benne rejlik a megfigyelő helyzete: a kívül vagy belül kérdése.
A Minimum Party alkotótáborban a vizuális művészetek, fotó, film, zene, tánc, filozófia és kézműves műhelyekbe várjuk azokat az alkotni vágyókat, akik valamilyen formában játszani szeretnének a térrel.
A tábor műhelyei:
Vizuális művészet műhely
Vezeti: Szacsvay Pál (Budapest, Magyarország)
A vizuális művészet műhely teljesen nyitott és bővíthető műfaji és mediális alapokon működő alkotói közösségnek ad teret (és időt) egy kísérleti alkotói munkához. Hozzatok magatokkal minden olyan hagyományos és újkeletű technikai eszközt, amivel úgy gondoljátok, hogy a teret meg tudjátok jeleníteni, szegmenseit ki tudjátok jelölni, fel tudjátok szabdalni, és össze tudjátok rakni másképpen.
Zeneműhely
Vezeti: Miquèu Montanaro (Franciaország)
Montanaro az etnikai ihletésű szabadzenélés európai vándora. Zenei világa nem ismer határokat, gyökerei a provanszáli muzsikához kötik, de otthonosan mozog Kelet-Európa zenei hagyományaiban is. A zeneműhelyben együttzenélésre hív minden kísérletezésre fogékony zenészt, együtt muzsikálnak a tájjal, a patakkal, a fákkal, mindennel, ami a helyszínen található. A műhelyben résztvevő zenészek munkáját az erdő inspirálja.
Muzsikájukból egy válogatást a közös munka végén CD-re rögzítenek.
A műhelyben improvizáció, népzene és kortárs zene ötvözetével kísérleteznek hangszeres és énekelt anyaggal. Ezen kívül nagy jelentősége lesz egymás játékának meghallgatásának és a közös lélegzésnek.
Fotóműhely
Vezeti: Mosberger Róbert (Mór, Magyarország)
A digitális fotózás korában a szinte már-már feledett képvilágot elevenítenek fel a résztvevők, akik saját készítésű, egyszerű fényképező eszközzel fedezik fel újra a fényképezés művészetét. A műhely keretében nézőkamerákat, különböző lyukkamerákat készítenek, továbbá elsajátítják a fotógramm, illetve a cianotípia már-már elfeledett technikáit. Felállítják Mosberger Róbert utazó laboratóriumát is, azt a sátor-laboratóriumot, amely sok fesztiválon szerepelt már nagy sikerrel. A Camera Obscura laboratórium egy izgalmas megfigyelő-, szemléltető eszköz, de akár óriási fényképezőgép és fotólabor is lehet.
Film-téridény 13
Vezeti: Szabó Károly (Székelyudvarhely)
Az einsteini relativitáselmélettől a különböző tér-idő elméleteken keresztül eljutunk a filmbeli tér idő egységhez, amelyet a montázs segítségével tudunk megteremteni. Jelen esetben a negyedik dimenziót egy avantgárd drámán keresztül szeretnénk feldolgozni, nevezetesen Alfred Jarry: Übü Király című „szaharr”-vígjátéka. Az abszurd-logika, a jelképes díszlet, az akasztófahumor, a realista igényekről való lemondás, igazán alkalmassá teszi a kászoni helyszínen való munkára. Erre a közös munkára várok minél több alkotót, rendezői, operatőri, vágói, színészi, díszlet és jelmezkészítői és mindenféle kapcsolódó faladatra.
Mozgásszínház műhely
Vezeti: Ishii Junya (Tokió, Japán)
Fák, talaj, növények, rovarok, állatok és patakvíz léteznek együtt az erdőben. Nem tartoznak senkihez, nemzet, vallás vagy filozófia nem ura, vezetője ennek a világnak. Kezdetben az ember is ehhez a rendszerhez tartozott, félt a természettől, de tisztelte is azt. Adtak és vettek, merítettek ebből a világból. A táncos a térnek táncolt és tér tánolt neki. Csak test légy, és általa gondolkodj – ez lesz a műhelyünk célja. Ebben a műhelyben a testedet a tér fogja tanítani.
Előadják: Mariko Muramatsu Buday Enikő, Oszvald Viktor, Ishii Junya, Th Gergő, Vostenák György, Higany, Papp Zsolt; Rendzete: Buday Enikő
Kérdések merülnek fel majd benned. Ezek a kérdések lesznek a kincsed. Párok és csoportok dolgoznak majd együtt, így megoszthatod majd másokkal is a kincseket, amit magadban találtál. És ez a műhely nemcsak a Táncosnak vagy a Színésznek szól, hanem mindenkinek, aki meg szeretné tapasztalni saját testét – az erdőben.
Élboly
Szabó Attila, Molnár István és Vranyecz Artúr örömszínháza.
Az idén sitcom-ot (szituációs komédiát) helyezetek kilátásba, öt-hat epizóddal, amit közönség előtt forgatnának, és amelyet utóbb – zárónapon – egyvégtében meg lehet majd nézni.
Filozófia műhely
Vezeti: Pálfalusi Zsolt (Budapest)
A filozófiai műhelyben két alapszöveget veszünk elő:
1/ M. Heidegger: A művészet és a tér
2/ G. Deleuze: A sima és a barázdált
Mindkét szöveg kitűnő alkalom arra, hogy elmélyedjünk a tábor mottójául választott szlogen értelmében. A szeminárium a filozófusok által feszegetett tér problémájába enged betekintést, melyhez nem a makro fizika által ismert tér gondolatát veszi alapul, hanem a művészet által ismert teret, melynek számot kell vetnie a „lélek”, az „egzisztencia”, a „szellem” helyével, illetve azok művészi tériesülésének problémájával.
Kézműves műhely
Vezeti: Csergő Melinda (Gyergyószárhegy)
Hogyan lehet a teret kisajátítani? Mennyire lehet szimbolikussá tenni? Hogyan lehetséges teret tárgyakra vetíteni és különböző variációkat létrehozni, mindezt olyan alapanyagok segítségével, mint a gyapjú, a fonal, a fa és a fém? Ezekkel a technikákkal kísérletezhetünk, mivel a tábor többek között arra ad lehetőséget, hogy valóban az önmagunk elképzelései szerint alkossunk, és olyan tárgyakkal díszítsük környezetünket, melyek méltán alkotóelemei a térhez való viszonyunknak.
A TÉR a művészetekben – Szakmai forum