Változnak az idők: 1991 tájékán a Queensryche alighanem még Magyarországon is könnyűszerrel hozott volna be 6-7 ezer nézőt egy koncertre, most azonban meg kellett elégedniük egy félházas PeCsával. A távol maradók azonban csak saját magukkal szúrtak ki.
A seattle-i Queensryche-ot annak idején, a ’80-as évek derekán a gondolkodó ember rockzenekarának, a techno (értsd: technikás) metal pápájának és a progresszív rock messiásának is nevezték többek között az okosok, és ezek a skatulyák természetesen ugyanúgy nem mondtak el semmit róluk, mint ahogyan ma sem írják körül rendesen, mit is kaphatott az, aki ellátogatott a csapat első önálló budapesti koncertjére (először 1991-ben jártak itt a Monsters Of Rock fesztiválon, majd 2004-ben a Summer Rockson). Az azonban nem kérdéses, hogy a hagyományosabb, Iron Maiden- és Judas Priest-vonalú heavy metallal startolt zenekar az 1988-as Operation: Mindcrime konceptalbummal olyan örökérvényű klasszikust tett le az asztalra, ami nemcsak az akkori mezőnyt hagyta állva mindenestül, hanem voltaképpen azóta sem akadt párja. A földalatti terrorszervezet bedrogozott bérgyilkosáról szóló forradalmas-lázadásos sztoriban rockoperai környezetben forrt össze sosem hallott módon organikus egységgé a klasszikus heavy metal, a slágeresebb hard rock és a komplex, technikás progresszív zene, ráadásul mindez kifejezetten dalközpontú formában történt, így aztán nem is csoda, hogy a Queensryche neve onnantól kezdve az igényesség szinonimájaként vonult be a rajongói köztudatba. A lecsiszoltabb 1990-es Empire később MTV-s megasztárrá tette a zenekart - több mint 5 millió példány kelt el belőle -, a ’90-es évek közepén, a rockzene legsötétebb időszakában azonban ők is veszítettek fényükből.Az erős félház még jobb is volt a vártnál, hiszen mint a fentiekből is látszik, a csapat valamikor úgy 16-18 éve volt a csúcson, utolsó általánosan elismert és respektált albumukat 1994-ben adták ki, azóta a finnyás tábor nem nagyon akaródzott megszeretni próbálkozásaikat, beleértve ebbe az Operation: Mindcrime két évvel ezelőtti második részét is. Mivel Geoff Tate és társaik ezen az estén a két konceptlemezre épülő monstre koncertet adtak, méltán nevezhető speciálisnak a műsor, Európában csupán egy-két állomáson nyomták le teljes egészében a két lemezt. A különleges bukét még az sem tudta megkeseríteni, hogy a román határon közbejött kötözködősdi miatt csak 22.10-kor, a tervezettnél másfél órával később indulhatott a show. Látványos, de nem túlspirázott színpadkép, néhány vendégszereplő és statiszta, illetve öt zenész a fronton – valójában rockszínház volt ez inkább, mint hagyományos koncert, méghozzá távolról sem valami sufniból feltuningolt cikiség, hanem világligás élvonal. Rockszínházi előadásban persze nincs nagy tere a spontaneitásnak, így aki ilyesmire áhítozott, annak óhatatlanul is csalódnia kellett.
Mivel az Operation: Mindcrime valóságos rajongói bibliának számít, nem igényel különösebb részletezést, hogy milyen reakciókat váltott ki a közönségből a ’88-as dalfüzér felelevenítése. A Queensryche ráadásul sokakkal ellentétben tényleg lemezminőségben játszik, az a feszesség és technika, amivel a színpadon hozzák magukat, egyenesen lenyűgöző, és tegyük hozzá, kell is egy ilyen óraműpontossággal megkomponált performanszhoz. Ami a főszereplőt illeti, az egyébiránt groteszk módon csúnya, ám roppant szimpatikus Geoff Tate hangja fantasztikus, torka semmit sem kopott az évek során: elejétől végéig uralta az egész előadást, a kissé töltött galamb, ám igen jó karban lévő Pamela Moore énekesnő pedig méltó partnere volt ebben. Színészi kvalitásaik persze nem állnak egyenes arányban énekesi tudásukkal, Tate ilyen irányú tevékenysége többnyire kimerült a fennakadt szemű, kiakadt ég felé tekintgetésben és a nagy elesésekben, amiből bőven elég lett volna kevesebb is, de úgysem ez a lényeg.
Kattintson a képre, nézegessen Queensryche koncertet!
A másik, hogy a folyamatos bushozás manapság már bárkitől unalmas, Roger Waterstől is közhelyes és szájbarágós volt tavaly, és Tate-től is az – ismét megbizonyosodhattunk arról, hogy a rockzenekarok alapvetően egyformán alacsony szinten politizálnak, csak az egyik fröcsögve bazmegezik, a másik meg szofisztikáltabban hozza az útépítő munkások kocsmai megfejtéseit. Felesleges, unalmas, megmosolyogtató, a világnak ezen a fertályán pláne az. Ez a sztori aktuálpolitikai kikacsintgatás nélkül is simán megállja a helyét, és a leghülyébbek szintjére levitt konkretizálások nélkül is átjön belőle az üzenet, ami egyébként tényleg aktuálisabb manapság, mint valaha. Mike Stone gitáros gázmaszkos megjelenése szintén sok volt egy kicsit a jóból, ráadásul csak a saját dolgát nehezítette meg, mert így is 50 fok volt a PeCsa nagytermében.
Jól jellemzi a Queensryche tábor megosztottságát, hogy az eufórikus reakciókat kiváltó első rész után sokan egyből hazaindultak, és nem várták meg a második felvonást – senkit sem akarok és nyilván nem is fogok meggyőzni arról, hogy az Operation: Mindcrime II jó, hiszen aki elkönyvelte magában, hogy neki ez nem kell, az tartani is fogja magát ehhez. Az persze már más lapra tartozik, hogy előtte 18 évig mindenki azért sírt, hogy legyen végre második rész… Szóval kicsit Star Wars-effektus forog itt fent, kell az új, de akármilyen is lesz a végeredmény, nem lehet vele a hívek kedvére lenni… A bő félház így szűk félházzá fogyatkozott, de aki maradt, újabb látványos színházi előadásnak lehetett tanúja, kiemelve, hogy a kettes lemezt sokkal inkább az ilyen jellegű fellépések igényeihez passzintották, mint a nagy elődöt – és működött is.
A hazamenők ugyanakkor leginkább a ráadás elmulasztását bánhatták, ahol az Empire három legnagyobb slágere, a Jet City Woman, az Empire és a Silent Lucidity ballada voltak hivatottak oldani a nyomasztó Mindcrime mese feszültségét. Tate itt már rábízta a közönségre a sorok egy részét, de ezzel együtt is olyan libabőrös hangulat kerekedett, ami nagyon ritka. Legközelebb lehet, hogy best of programmal kellene jönniük…
Száz szónak is egy a vége: a Queensryche ma már nem ad el lemezmilliókat, de továbbra is ők a gondolkodó ember rockzenekara, a techno (értsd: technikás) metal pápája és a progresszív rock messiása, akármit is jelentsenek ezek a titulusok. 3 óra megfeszített, verejtékes munka a deszkákon, vérprofi, olajozott gépezet, amiben ugyanakkor ott van minden dögösség és erő, ami csak elvárható egy rockzenekartól – erre ilyen szinten bizony nem nagyon képes más, és ennek hatására az ember még azon is képes felemelkedni, hogy néhány kilométerrel arrébb ugyanerre az időpontra keresztbeszervezve egy másik roppant fontos alakulat, a Helmet zúzta a gitárokat egy klubnak berendezett hajón. Aki pedig nem ismeri az első Operation: Mindcrime-ot, annak fogalma sincs a rockzene sötétebbik feléről, és ez nem sznob kinyilatkoztatósdi, hanem puszta tény.
Még szerencse, hogy az efféle mulasztásokat elég könnyű, és főleg sosem késő bepótolni.