Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Filozófia a napozóteraszon

Filozófia a napozóteraszon

pzl a szerző friss bejegyzései 2008. 07. 17.
Más hangok, más szobák
2021-06-11 09:19:19

Minda Endre és Pogár László zenekarának slágerérzékenysége finoman szólva is kivételes.  A pop

Őrizzük a lángot
2020-11-30 21:38:34

Mivel a Mastodon a kortárs metál egyik legkreatívabb, legizgalmasabb formációja, a Medium Rarities című

Olvadozó balladák
2020-11-06 13:20:58

Hogy lehet ennyi üresjárat 2020-ban egy sorlemezen? A Pearl Jam új albuma, a Gigaton egy 2020-ban készült

Tégy egy sétát New Yorkban!
2020-09-27 15:38:27

Harminc éve jelent meg Lou Reed New York című albuma, ami egy afféle tematikus séta, a város underground

további bejegyzések a szerzőtől »

A nyár különösen alkalmas arra, hogy a strandon, napolajos kézzel, dinnyefoltos törölközőn filozófiai könyveket lapozgassunk. És miért ne lehetne egyszerre két könyvet felváltva olvasni, körülbelül abban a ritmusban, ahogy sörért és jégkrémért megyünk…

Javalljuk a liberális konzervativizmus alfájának és ómegájának tartott Edmund Burke Filozófiai vizsgálódás című alapművét, melyből a nyelvelmélet, a politika tudomány, a hermeneutika, a pszichológia is szüretelt. Nietzsche Voltaire halálának 100. évfordulójára jelentette meg az Emberi, nagyon is emberi című művét, mely aforizmákba csomagolva bírálja a nyugati civilizációt, a történelmet, a vallást, házasságot, mindent és mindenkit.

Burke (1729-1797) a brit konzervatív gondolkodás kulcsfigurája, aki elsők között kritizálta a francia forradalmat, és figyelmeztetett az ész nevében elkövetett tomboló erőszakra, mely törvényszerűen diktatúrához vezet. Burke több mint száz évvel a bolsevista hatalomátvétel előtt a Töprengések a francia forradalomról című művében modellezte azt a helyzetet, amikor a társadalom egy csoportja felmondja a status quot, és bevezeti az ész zsarnokságát.

Figyelmeztet arra, hogy a politikai, vallási és kulturális intézmények évszázadok alatt formálódtak, alakultak ki, és nem szerencsés a társadalom ökoszisztémáját teljesen megváltoztatni. Az állam működőképessége bizonyos közmegegyezéseken alapul, nem pedig egy-egy országra erőszakolt absztrakt elméletek mentén. Burke szerint a társadalmi hierarchia szükségszerűen kialakul, hiszen az emberek sem fizikai, sem szellemi képességeikben nem azonosak. A jog horizontján viszont mindenki egyenlő. Burke tehát felmutatja, hogy a konzervativizmus alapja sokkal inkább a józan ész, a mindennapi tapasztalat, nem pedig az eszmék konstrukciója. Burke érdeklődése azonban sokrétűbb annál, mintsem hogy csak a politológiai hivatkozás legyen a jogász - és történészhallgatók jegyzeteiben. A nyelvkritikai szólamokra érzékeny Burke A filozófiai vizsgálódásban behatóan vizsgálja a politika és a kultúra nyelvi szövetét, a csúnyaság, a fenséges és a szép kategóriáját, a szépség és az erény kölcsönhatásait, a látható és a láthatatlan esztétikáját. Burke bizonyos szempontból idealistának tűnhet, hiszen a társadalmi együttélést megpróbálta közös nevezőre hozni a szépséggel és az illúzióval. Az ír származású filozófus nagy újítása azonban a 250 évvel ezelőtt megjelent könyvének ötödik részében kifejtett gondolat, mely az esztétikai gondolkodás két alapfogalmát, a szépségest és a fenségest szétválasztja. Szerinte a fenséges forrása a fájdalom és a rettegés, ezért a fenséges a „legerősebb emóció, amelyet a lélek érezni képes”.


Akik a korai Nietzsche felől értelmezik a XIX. század e gigászi életművet, azok számára világos: Nietzsche az Emberi – nagyon is emberi idején (1878-1880-ban) érett filozófussá. Az annak idején két kötetben megjelent könyv a klasszikus filozófiai kérdéseket veszi számba, majd jórészt elveti azokat. Ha a metafizikával foglalkozik, ha az etika kérdéskörét vizsgálja, ha az antropológiát járja körbe, arra a következtetésre jut, hogy az eddigi rendszerekben, az eddig alkalmazott módszerekkel a modern kor embere nem megy semmire. A könyv részben kantiánus kritika, melynek szerinte túlságosan is emberi az etikája. Aki nem tartja még kész műnek a kötetet, jórészt arra hivatkozik, hogy Nietzschének még nincsenek frappáns válaszai a maga által feltett problémákra, hogy csak a kérdések radikálisak, a válaszok nem. Hol van ekkor még az hatalom akarását kérlelhetetlenül és cinikus módon óhajtó filozófus? Pedig Nietzsche műve sokat markol, és sokat is fog. A mélypszichológia számára is érdekes észrevételeket tesz, olyan fogalmakkal áll elő, mint a „fölöttes állat”, foglalkozik a részvét, a hála és a bosszú összefüggéseivel, a jóság ökonómiájával, de nem egyszer a jog területére is téved, és már 1878-ban kétségbe vonja a kivégzésnek, mint büntetésnek a hatékonyságát.

Nietzsche remekműve tele van szellemes aforizmákkal. Ott van például az a felvetés, mely szerint az utazó valószínűleg nem talál rondább tájat az emberi ábrázatnál, és azon is eltöprenghetünk, hogy a hiúság vajon a lélek hártyája-e. E könyvben már teljes teológiai fegyverzettel ront neki a kereszténységnek, az elsők között teszi nevetségessé a romantika által felmagasztosult ún. ihletet, az alkotás szent pillanatait. Ugyanakkor a privát szférát érintő megnyilatkozásai, az Asszony és gyerek fejezet aforizmái azok számára is szórakoztató lehet, akik az érettségi tablók tanulmányozása óta nem találkoztak bölcselettel.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Irodalom Poós Zoltán

Ajánlott bejegyzések:

  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi
  • Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki
  • Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr957830956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard