Szombaton kezdődik az idei Salzburgi Fesztivál, amelynek számos hírességet felvonultató ambíciózus műsorában - idén először - Bartók Kékszakállújának operaelőadása is szerepel.
Augusztus 31-ig számos opera, koncert és színházi esemény vonzza a kultúra szerelmeseit Mozart városába, amely ezúttal is számos zenei eseménnyel tiszteleg nagy szülötte előtt, de megemlékezik a 100 éve született Herbert von Karajanról is, aki több mint 30 éven át, 1956-tól 1989-ig irányította a híres fesztivált.A Salzburger Festpiele számai tiszteletet parancsolnak: 50 millió eurós (11,6 milliárd forint) költségvetés, 200 ezer várható néző és akár 370 eurós jegyárak.
A német Jürgen Flimm, aki tavaly óta művészeti igazgatója a fesztiválnak, három koncertre hívta meg a Bécsi Szimfonikusokat, a Karajan által naggyá tett zenekar többek között Brahms Német Requiemjével lép fel.
Ugyancsak a nagy dirigens előtti főhajtás, hogy műsorra tűzték Verdi Otellóját, amelyet a múlt század hetvenes éveiben Karajan vezényelt és rendezett Salzburgban. Ezúttal a brit Stephen Langridge állítja színpadra, a Flimm által iden választott mottó jegyében: "A szerelem legyen olyan erős, mint a halál". Ehhez a jelmondathoz illik Charles Gounod Rómeó és Júliája is, amelyet még soha nem játszottak a salzburgi zeneünnepen. Az orosz-osztrák Anna Netrebko, az előző salzburgi fesztiválok szenzációja idén távol marad, mert kisbabát vár, így kedvelt partnerének, a francia-mexikói Rolando Villazónnak helyette a fiatal grúz Nino Machaidze lesz a színpadi párja.
A nem koncertszerű, hanem operaelőadásban Salzburgban először színre kerülő Bartók-operának, A kékszakállú herceg várának rendezője Johan Simons, a holland színházi élet fenegyereke lesz. Ugyancsak premier a salzburgi színpadon Antonín Dvorak Ruszalkája, amelyet ebben a városban még nem játszottak.
Mozart két operája is szerepel az idei műsoron. A két évvel ezelőtt Anna Netrebkóval nagy sikert aratott Figaro házassága rendezője, Claus Guth állítja színpadra a Don Giovannit, és a tavalyi Varázsfuvola is folytatja pályafutását.
Mindez nem jelenti, hogy Salzburg csak a múlt felé fordul: a kortárs zenét tavaly Giacinto Scelsi képviselte, idén Salvatore Sciarrino olasz komponista. A művészeti igazgató ezzel is rá akar cáfolni azokra, akik Salzburgban csak egy jómódú elit találkozóhelyét látják, és kiemeli elkötelezettségét a fiatalság és a jövő mellett.