Mivel Heath Ledger tragikus halála miatt eleve adott volt az extra reklám az új Batman mozinak, könnyű lenne annyival elintézni A sötét lovagot, hogy az elképesztő bevételek csak ennek köszönhetőek. A helyzet azonban nem ez, az év legsikeresebb filmje ugyanis aligha lehetett volna ennél jobb.
a törvényt tiporva oszt igazságot
A Batman és Robin bukása után felmerültek még ötletek a folytatásra, és ezek között voltak igazán reményteljesek is – például egy Batman: Trinity című igen beteges és félelmetes sztori, melynek rendezését David Fincher elvi szinten el is vállalta, és még Jack Nicholson is rábólintott egy rövid cameóra a főhős álmában visszatérő Jokerként – , de a Warner végül áthúzta a terveket.
Batman majdnem egy évtizeden át pihent, aztán jött Christopher Nolan, és a 2005-ös Batman Beginsszel új fejezetet nyitott: az elejétől kezdte el felépíteni minden idők egyik legsikeresebb képregényhősének sztoriját, méghozzá a Sin Cityt is jegyző Frank Miller vonatkozó sorozata alapján, ami a '80-as években tulajdonképpen újradefiniálta a denevérruhás polgárőr figuráját. A végeredmény annyira meggyőző volt, hogy a szakma és a közönség is ujjongva fogadta, Burton klasszikus első mozijának színvonalát emlegetve összehasonlításként.
Most itt a folytatás – felesleges belemenni, mennyit számít A sötét lovag tényleg elképesztő és minden várakozást felülmúló sikerében Heath Ledger tragikus halála, valamennyit nyilván igen, de semmiféle tragédia nem adna el ilyen szinten egy gyenge mozit. És az új Batman-széria második darabja minden, csak nem gyenge. Lehet, hogy kicsit talán hosszúra nyúlik a maga 152 perces játékidejével, de hogy Nolan meghálálta a finanszírozók belé fektetett bizalmát, az egészen biztos.
államügyészből válik tébolyodott gyilkossá
Először is természetesen se híre, se hamva a Schumacher-féle falusi búcsú-hangulatnak, flittereknek, Robinoknak és Batgirlöknek: kifejezetten nyomasztó, sötét és rossz érzéseket keltő a film, ráadásul nem a Burton-féle groteszk módon, az Albert Speer-módra megdizájnolt Gotham vízköpős díszletei között, hanem sokkal realisztikusabb formában. A film tehát a Batman Beginshez hasonlóan egyszerre tökéletes képregény-adaptáció és kőkemény akciókrimi több szálon futó sztorival és felpörgetett, perfekt módra elkészített akciójelenetekkel.
A sötét lovag (The Dark Knight)
Warner Bros., 2008, 152 percForgalmazza: Intercom
Rendezte: Christopher Nolan
Főszereplők: Christian Bale (Bruce Wayne/Batman), Michael Caine (Alfred), Heath Ledger (Joker), Aaron Eckhart (Harvey Dent), Gary Oldman (Gordon), Maggie Gyllenhaal (Rachel Dawes), Morgan Freeman (Lucius Fox)
Zene: Hans Zimmer és James Newton Howard
Gyártási költség: 180 millió dollár
Magyarországi bemutató: 2008. augusztus 7.
Igazából A sötét lovagot nézve tudatosul csak az emberben, mitől is voltak annyira rosszak Schumacher Batman-filmjei: nem elsősorban a csiricsáré körítéstől, hanem mert a karakterek a vásznon is megmaradtak egydimenziós képregényfiguráknak. Burton annak idején direkt figyelt arra, hogy ez ne így legyen, Nolannél pedig minden korábbinál alaposabban megrajzolt arcok mondják el a szövegfelhők sorait. Ennek köszönhetően az összes színész számára adott az a maximális méretű játéktér, ami csak egy ilyen típusú popcorn-moziban elképzelhető. Christian Bale vitán felül az eddigi legjobb Bruce Wayne és Batman, de ez már az előző részből is egyértelműen lejött, azonban – mint tudjuk – minden film annyira jó, amennyire a főgonosza.
Heath Ledgert állítólag Jack Nicholson előzőleg óva intette Joker szerepétől, mondván, hogy a figura megszemélyesítése annak idején számára is megterhelő volt pszichikailag – már sosem tudjuk meg, hogyan hatott a fiatal ausztrál színészre az az egy hónap, melynek során egy hotelszobába zárkózva kidolgozta a karaktert, de a végeredmény tökéletes. Ledger Jokere sokkal inkább hajaz az eredeti képregényfigurára, mint Nicholson ficsúrosabb, előkelő gengszterpojáca gonosztevője: itt nyoma sincs tréfálkozásnak, komikus megnyilatkozásoknak, Joker kegyetlen és vérszomjas pszichopata gyilkos, aki kiszámíthatatlanságával végig uralja azokat a jeleneteket, melyekben felbukkan, ahogy pedig forgatja a szemeit és közben nyalogatja sebhelyekben végződő száját, egyenesen hátborzongató. Más Joker, mint Nicholsoné volt, de legalább annyira jó és emlékezetes, ez pedig nagy szó. Az eddig inkább szépfiús szerepekben domborító Aaron Eckhart is remekel a meghasadó személyiségű Dent szerepében, az olyan figurákat pedig még kisebb szerepekben is mindig üdítő látni, mint Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman vagy a maffiafőnökként megjelenő Eric Roberts.
A sötét lovag klasszikus hollywoodi mozi, méghozzá a szó legjobb értelmében: szórakoztató, tökéletesen kivitelezett hi-tech akciófilm zseniálisan jó és valósághű trükkökkel, remekül megírt forgatókönyvvel, és csak annyira szájbarágós, amennyire az egy képregény esetében kiküszöbölhetetlen. Talán lehetett volna 15-20 perccel rövidebb, és bizonyára elbírt volna még ennél is több Heath Ledgert, de Nolan összességében még annál is szebben mondta fel a leckét, mint az a Batman Begins alapján várható volt. Már most garantáltan milliók várják az új részt – és erre tényleg nehéz lesz gombot varrni.
Denevérek és ellenfeleik
A főleg komikusként elhíresült Keaton előtt olyan színészek aspiráltak a denevérmaszkos igazságosztó szerepére, mint Kevin Costner, Dennis Quaid, Mel Gibson vagy Pierce Brosnan, végül mégis ő kapta meg a lehetőséget. Pont olyan simulékonyan alakított, ahogyan azt a kettős életű multimilliárdos figurája megkívánta, így ellenfelei mellett civilben néha jóformán észrevétlen maradt. Talán éppen ennek köszönhető, hogy nem sikerült megkapaszkodnia az élvonalban – pedig pont azért volt tökéletes, ami miatt sokan lehúzták alakítását.
Nicholsonnak előzetesen is nagy gyakorlata volt az őrültek megszemélyesítésében, Joker szerepében pedig feltette a pontot az i-re: Burton morbid víziója aligha durrant volna nélküle ekkorát. Az első mozi Jokere ugyanakkor nagyban elütött a képregények bizonytalan hátterű gyilkosától, amit számos keményvonalas comics-hívő a rendező szemére vetett. Jack Nicholson lilaöltönyös brillírozását ugyanakkor még ők is elismerték.
Danny DeVito (Batman visszatér – 1992)
Ugyan ki más is játszhatta volna el Oswald Cobblepot, a Pingvin szerepét, mint Hollywood 154 centiméteres törpéje? Bár DeVito is komikusként szerzett respektet, a csatornából előmásztó torzszülött mészárosként Nicholson méltó utódja volt főgonoszként. A hírek szerint az új széria harmadik részének fő Pingvin-jelöltje Philip Seymour Hoffman.
Michelle Pfeiffer (Batman visszatér – 1992)
A Macskanő a képregényrajongók körében is megosztó karakternek számított, és a második Batman-moziban is ő volt a gyengébb láncszem, jónéhány nehezen értelmezhető vonással és elvarratlan szállal. Erről azonban nem a castingok során a nyeregből Annette Beninget és Madonnát kiütő Michelle Pfeiffer tehetett. A figura később egy Batmantől független önálló filmet is kapott, de a Halle Berry nevével fémjelzett rettenetesen gyenge „alkotás” szerencsére gyorsan eltűnt a süllyesztőben. A következő új részben állítólag felbukkan majd, méghozzá Angelina Jolie alakításában.
Hogy miért pont az örökös majdnem-szupersztárok közé tartozó Val Kilmer kapta meg az unalmast bemondó Keaton után Batman szerepét, annak Joel Schumacher a megmondhatója, a túlpörgetett, enyhén debilre vett filmben ugyanakkor – és ez előnyére válik – még ő volt a legtűrhetőbb, pláne, hogy ebben a részben bukkant fel először a Denevérember segédje, a Chris O’Donnell megszemélyesítette Robin.
Tökéletes választás egy kelleténél jóval idiótábbra fazonírozott Riddlerhez – Carrey hozta azt a grimaszolós, hülyén mozgó énjét, amiről akkoriban még mindenki azt hitte, hogy az egyetlen énje, és kész, semmi több.
Tommy Lee Jones (Mindörökké Batman – 1995)
A Kétarccá váló Harvey Dentet az 1989-es eredetiben Billy Dee Williams alakította, akinek előszerződése volt egy jövőbeli folytatásra is, de a producerek kiadták Tim Burton útját, Joel Schumacher pedig inkább bánatpénzt fizetett a színésznek, és behozta a helyére a karrierje csúcsán lévő Tommy Lee Jonest. Jones – mint mindig – itt is meggyőző volt, a forgatókönyv és a rendező azonban elnagyolta a figurát.
Ironikus, hogy habár a Batman és Robin volt Clooney első blockbustere, mégsem hozta be gyártási költségeit az Egyesült Államokban - de mindez nem miatta történt. Egy más filmben, egy más időben bizonyára az ő Batmanjére is emlékezne a világ, de a dolgok nem így alakultak.
A mindent ész nélkül lefagyasztó Mr. Freeze a képregényben és a tévésorozatban is Batman másodvonalas ellenfelei közé tartozott, ami a moziban is üvöltött róla. Nézzünk szembe a tényekkel: az éppen leszállóágban lévő Arnold Schwarzenegger inkább volt megveszekedetten röhejes tarkopaszra maszkírozva és kékre festve, mint jól eltalált gonosz.
Már gyerekkorában is komoly alakítást nyújtott Steven Spielberg kezei alatt, Hollywood egyik egyre feljebb törekvő fiatal színészeként pedig a legjobbkor találta meg Christopher Nolan. Tökéletes Batman, méghozzá a kritikusok és a közönség egyöntetű véleménye szerint.
Az ökoterrorista R’as Al Ghul a ’70-es évek elején jelent meg a Batman képregényekben, Nolan egyik érdekes húzása volt, hogy pont ő adta meg a kezdőlökést a sötét igazságosztónak. Neeson saját bevallása szerint is tudja, hogy Oskar Schindler ide vagy oda, öregkorában szupermarketek parkolóiban fog autogramokat osztogatni Jedinek öltözve – de ebben a filmben is jól hozta a jéghideg, érzelemmentes fanatikus alakját.
Cillian Murphy (Batman: Kezdődik! – 2005, A sötét lovag – 2007)
Cillian Murphyt már irritálóan sima arcberendezése is a Madárijesztő szerepére predesztinálta – megfelelő ember a megfelelő poszton. A sötét lovagban mindössze pár perc erejéig tűnik fel, de gyaníthatóan legközelebb ismét nagyobb részt kap a tortából.
Heath Ledger (A sötét lovag - 2007)
Ki léphet Jack Nicholson örökébe? A jelentkezők között ott volt Adrien Brody, Robin Williams és Jim Carrey is, a végén azonban mégis a 28 éves ausztrál színész kapta meg a szerepet. A végeredmény alapján ő volt a létező legjobb döntés. Egy tragikusan rövid pálya méltó befejezése.
Aaron Eckhart (A sötét lovag - 2007)
Billy Dee Williams és Tommy Lee Jones után a harmadik Harvey Dent, és az első, aki végre kibontakozhat Kétarc szerepében. Christopher Nolan nem a nyilvánvaló döntések híve, de van érzéke hozzájuk: Eckhart hasadt személyiségű államügyészéről a nézőnek eszébe sem jut, hogy ez az ember tavaly még bonviván olasz szakácsként főzőcskézett Catherine Zeta-Jonesszal egy több mint felejthető romantikus komédiában.