Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Táncoló Madonna a Szépművészetiben

Táncoló Madonna a Szépművészetiben

Lengyel Péter a szerző friss bejegyzései 2008. 08. 09.
A megtáncoltatott Platón
2009-05-02 08:02:00

Miközben a Tavaszi Fesztivál véget ért, elindult a Táncfórum előadássorozata és elkezdődött a Trafó

Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal
2009-04-29 08:01:00

Egy bohóc esete a Pillangókisasszonnyal… nem hangzik rosszul. Az április 16-30-ig tartó, a Nemzeti

Felkelés a Trafóban
2009-04-16 08:11:00

A Trafó március hatodikán izzította be a 200 % tánc programját. A Nemzeti Táncszínház pedig már korábban

Mozart koncert szenvtelenül
2009-04-09 12:44:00

Skócia kulturális nagykövetének tartott kamara együttes, a Skót Kamarazenekar szinte az egész világot bejárta

további bejegyzések a szerzőtől »

Mit szólnának ahhoz, ha valaki azt mondaná „Van-e kedved megnézni a willendorfi Vénuszt Szabó Réka kiadásban 9. hónapjában állapotosan táncolni a Szépművészetiben?” „Ne hülyéskedj, az a Vénusz nem is állapotos”, „Mindegy ezen vitatkozik a művészettörténet. Nekem az, és kész”. A mai világban már mindent el tudok képzelni, úgyhogy felálló haj nélkül igent mondanék, mert mindig is vonzott a képtelenség, ami lehetetlennek hangzik, de mégis igaz. Megnéztem.

Szabó Réka
Szeretem a különleges tereket. Azokat, amiket megszoktunk s hirtelen egy jó ötlettel megtölthetjük új energiákkal. Régen egy telefonhívás, és már mentünk is valami nem átlagos helyre, mondjuk a Nemzeti Múzeum oszlopai közé improvizálni, vagy egy barátunknak volt kiállításmegnyitója, s csináltunk valami happeninget. Neki. Igen, szerettem, mert minden helynek meg volt a maga genius loci-ja, (a hely szelleme) az a fajta atmoszféra, ami minden levegőrészecskében ott izzik, mikor egy tárgyat vagy valamiféle művészetet teszünk bele azért, hogy az érzékeny itatóspapír-lelkű homo sapiensek átitatódjanak. S ez igaz bármilyen térre, legyen az a kis földalatti megállói, a Vörösmarty tér, vagy a Hősök tere a Műcsarnokkal vagy a Szépművészetivel. Magam is részt vettem olyan előadásban, amit nem igazán lehet próbateremben próbálni. A kihívást kerestük. A Műcsarnokban teremről teremre táncoltunk, magunkkal vittük a nézőket s bejártuk velük a hatalmas termeket. Csodás volt.

A Múzeum+ kezdeményezés a Szépművészetiben hasonlóan rendkívüli, mint a Múzeumok éjszakája. A recept augusztus 7-én: vegyél egy kiállítást, nézd meg, utána menj a nagy hallba igyál valamit, ne rohanj haza, közben finom jazz zene szól, azután várj fél 9-ig s nézz meg két performanszot a földszinti nagytermekben. Két dimenziók néznek rám árgus szemekkel. Az előcsarnok falain függő festmények alakjai ilyenkor elevenek. Körbeforog a fejem, ahogy felnézek, mert be kell fogadnom ennek a hatalmas térnek a térfogatát, át kell alakulnom carrarrai márvánnyá, nekem is néha mozdulatlannak kell lennem, mint a legtöbb szobornak. Csak így tudom befogadni az atmoszféráját. A lélek és test kiállításról nem szólok, itt olvashatnak róla. Egyébként kihagyhatatlan annak, aki szereti a fekete-fehér költészetet fotókba laposítva. Kertésztől Mapplethorpe-ig, a fotográfia legnagyobb mestereinek szemével tematikus rendbe szedve követheti nyomon a fotótörténet esztétikai, illetve technikai változásait: az 1900-as évek legelejétől napjainkig.

Ennyi fotográfiát befogadni és feldolgozni nekem időigényes feladat. Erről szól a befogadás, gyúrjad, gyúrjad, kalapáljon az agyad, rezegjenek lelked húrjai. Mindenki másképp csinálja, valakinek csend kell egy erdő szélén kávét kortyolgatva, kinek más, de a befogadás erről szól - nem marad a helyén semmi sem, mint azelőtt. Most a múzeumi kezdeményezéssel kiolvadhatunk kellemes jazz zenével s átállíthatjuk lelkünk észlelőbimbóit Szabó Réka és Tünet együttesére. Lélek és test folytatódik. Két szóló, két zenész és a Kiégő Izzók vizuális performansza. A Tünet együttes, valóban tünet kezdett lenni már évekkel ezelőtt, a matematikus koreográfus-táncos előadásai, a különleges karakterek gördítősávját nyitja meg bennem. Ráklikkelek. Miközben várakozom, szeretném befogadni a teret. Az oszlopok s a közöttük lévő ívek méltóságán csusszan a szemem, a rendezett függőlegesek komolysága tiszteletet parancsol, s mégis érzem, megmozdulhat minden egy másfajta irányba, s új színek ívódhatnak a festmények megkövült ecsetvonásaiba. Kis színpadtér, vetítővászon, Kelner Krisztián zajzenész, aki gitáron effektekbe kuszálódó hangjaira kibomlik egy női táncos önmagából. (Eredetileg Szabó Réka volt s lett volna, de ő most a másik teremben várt a sorára.) Minimál színpadiassággal előkészített tánc. A vásznon felülről ránk meredő kék-fehér négyzetekkel telehintett piramis. Árnyjáték. Az árnyjáték mindig is hatásos dolog, vigyázni kell, mert könnyen válhat lapossá. De a Kiégő Izzók tehetséges csapat. Nehéz a helyzet. Egy táncos-lélek eltűnik a vászon mögött. Metamorforizál. Érdekesen mozogni, vagy intelligensen effektálva affektálni? Esetleg mindkettő? A prizma-lét szétszedi a világot, az embert darabjaira s azután már nem tudod, mit csinál a bal kezed meg a jobb, egyik lábad itt a másik ott, mert rohannod kell, Henri Matisse képe villan be, azután Vasarely. S hopp! eltűnik a fejed, csak egy hajtincs marad, vonal leszel már nem is csontváz, utána viccesen felpüffedve visszatérsz. Életkör. Szerencsés volt szarkasztikus humorral kezelni az optikai csalódásainkat. Legalább kezelte valaki, mert az van sok kint a Múzeumon kívül. Kár, hogy nem lett ez folytatva, az érdekesség határain túl az izgalmasak földjére is elkirándultam volna.

Annál izgalmasabb és kihívóbb volt Szabó Réka szólója Grencsó István zenéjére. Az, aki egy barokk festményekkel túlzsúfolt teremben, fehér-márvány szobrok kíváncsi szemei közt a saját performansz-dobogó posztamensét, a vészkijáratot jelző zöld-fehér jelzőlámpák közé teszi, azt mondom, van érzéke a humorhoz vagy inkább a szarkazmushoz. Most aztán annyi neked genius loci! Egy profi zenész mennyei érzékenységgel telefújt hangjegyei közt, a szaxofon telt hangjai egyenletesen szeletelik az amúgy is kérdőjelekkel, s kitágult pupillákkal telített ájert. „Ki ez a nő, aki súlyfelesleggel küszködve, kissé vízzel telített lábakkal, gömbölyded hassal mutogatja magát?” - érzem a mellettem állókból. „Minek ez, egy kismama itt? Csak nehogy megszüljön itt nekünk, normális ez?” Ilyen s hasonló atmoszférába ágyazódom. Egy leendő anya látványa régen is a művészet tárgya volt. (Bár nem valami soké, pl. Vermeer: Asszony kékben.) Felduzzadt nagy mellek, kerekded szabályosan gömbölyű forma-has. Az anya gyermekével metódus madonnás változata itt is jelen van, egy készülődő kis világemberkének elkészített vizuális könyvecske láthatatlan lapocskákkal. Nem szóló ez inkább duett, kettejük egymásba fonottsága 9 hónapja, a misztérium az együttélésről. A picike is mozog mindig egy méhben (én is láttam a fiaimat), vajon táncnak is nevezhetnénk már? A fájdalom, a készülődő szülés, az ősanyaság szimbóluma, egy táncba ágyazott anya színes-színtelen ijedsége, egy triptichonra illeszkedő keleti rítus-forma jelbeszédei. A várakozás öröm-motívumai, a tisztelet a természet, vagy inkább az isteni tervezés előtt. Aztán az éteri duduk hangszer (örmény fafúvós) csak olaj volt a tűzre. Én enyhén emelkedtem, bár a mellettem lévők nem engedtek. Átgondolt, felkavaró-megdöbbentő árnyjáték. Nem marad szó nélkül. Sem most, sem a jövőben - rövid idő múlva óááá, óááá hálaéneke.

„Biztosan komolyan gondolja, hogy elmenti?” - kérdezi bennem valami. Én ráklikkelek és a fájlomba rakom. „Frissíti és utána újraindítja a számítógépét?” Oh, igen.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc Kortárs

Ajánlott bejegyzések:

  • Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza
  • Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak
  • Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye! Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr97831892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard