Több, mint fél évszázada dobogtatja meg minden igazi autós szívét e szó: Porsche... A Ferrari mellett a legnépszerűbb sportautó, amely hírnevét elsősorban konzervativizmusával érdemelte ki.
Ferdinand Porsche úr egy Liberec melletti kisvárosban született, amely köztudottan Csehországban található... Szakmáját tekintve lakatos volt, de nem elégítette ki a családi műhely: elektrotechnikát kezdett tanulni a libereci ipari iskolában. 1893-ban már nem csak a városkát, de az országot is kicsinek érezte: Bécsbe ment szerencsét próbálni... Kiemelkedő tehetsége révén egyre magasabb beosztásokat kapott, 1897-ben pedig már mint az elektromobil feltalálóját ünnepelték - ez a találmánya az 1900-ban megrendezett Párizsi Világkiállításon világszerte ismertté teszi! A korai járgányt két elektromotor hajtotta, és elérte az 50 km/h sebességet is. Még hat évet dolgozott az Österreichische-Daimler-Motorengesellschaft bécsi üzemében technikai igazgatóként, 1913-ban azonban a gyár a Skoda cég tulajdonába került. Mint nemsokára látni fogjuk, a Skoda és a Porsche márkanevek között nem ez volt az egyetlen kapcsolódás...1923-ban a stuttgarti Daimler-Benzhez hívják, ahol öt év alatt szép karriert fut be. 1930-ban tehetséges tervezőből üzletember lesz, tervezői irodát nyit. Olyan márkák kérik fel munkára, mint a Daimler, az NSU vagy az Auto-Union, de részt vesz a Szovjetunióban megrendelt traktorok tervezésében is. Ekkor kezd arról beszélni, hogy egy népautó a vágya, amely Európa, sőt a világ összes útján elterjedhetne...
1938-ban megalapítja a VW-gyárat. Ki tudja, vajon szakmai szűklátókörűségből vagy egyéb okok miatt, de tény, hogy akkoriban Németországban más szelek fújtak: egy Adolf Hitler nevű úr készülődött a világ meghódítására, de nem autókkal, hanem fegyverekkel. Hitler sohasem tagadta vonzódását a technikához, és a luxusautók, sőt a tankok szerelmese volt. Nagyon is sokat hallott már Ferdinand Porsche nevéről, mi több, háborús ambícióinak egyik fő reményeként tartotta számon. Hitler mint tankok és egyéb háborús járművek udvari tervezőjét alkalmazta Porschét, aki a II. világháború beköszöntével kénytelen volt végleg búcsút mondani népautós terveinek. A VW-gyárból fegyvergyár lett, amely tökéletesen kiszolgálta Hitlerék igényeit... Többek között itt készültek a Tigris tankok, ugyancsak Porsche úr tervei alapján.
Tevékenységéért a háborút követően két évre ítélték Franciaországban, ami szerepvállalásához képest igazán semmiség - ám a reá szabott büntetés ideje alatt sem ült tétlenül, részt vett a Renault 4 CV fejlesztésében! Most már közeledünk a „bogár“ megszületéséhez, és a történet tovább bonyolódik.
1932 októberében a Skoda cég bemutatott egy prototípust, 932-es jelzéssel. Az autó igen hasonlított a későbbi bogárra mind tervezésében, mind technológiailag és árkategóriában - éppen csak jónéhány évvel megelőzte későbbi társát. (Ne feledjük, hogy a Skoda akkoriban a világ vezető autógyárai közé tartozott!) Amikor négy évvel később, 1936-ban Ferdinand Porsche bemutatta autóját, a Skoda gyár vezetői sokkolva nézték az „új“ automobilt. Korabeli levelek tanúsága szerint egyértelmű volt, hogy a modellt „ellopták“ - a hasonlóság ugyanis hihetetlen volt. A Skoda 932-es modellben léghűtéses, négyhengeres, 1500 köbcentis motor volt, 30 lóerős teljesítménnyel - még paraméterei is megfeleltek a „bogárénak“. Karel Hrdlièka úr, a Skoda vezető tervezője, akinek asztalán megszületett a prototípus terve, egy barátjának ezeket írta: „Látod, ilyenek a németek: mi kigondoljuk a prototípust, ők meg valahogyan hozzájutnak és elkezdik a sorozatgyártást...“
Végül a Porsche autóról néhány szót: az első modell 1948-ban jelent meg Stuttgartban, Porsche 356-os elnevezéssel. Tervezését Erwin Komenda végezte, aki régebben a Skodánál dolgozott - sajnos, ebben az időben a kommunista fordulat következtében a Skoda cégnek már esélye sem lehetett arra, hogy folytassa a háborút megelőző korszak sikereit. Ennek ellenére pl. a legendás Skoda Felicia tervezésekor a Porsche-cég is ott bábáskodott. A Porsche 356-os modelljét 1952-ben követte a Carrera RS, ezt azonban már nem élhette meg a konszern alapítója, aki 1951-ben elhunyt...