Geszti Péter a díjátadó ünnepség elején leszögezte: az ARC nincs hatással a magyar reklámra, és soha nem is lesz, ezt tudomásul kell venni. Mindemellett mégis bizakodóak és, ahogy mondta, nagyon erős volt a mostani mezőny is.
Az idei ARC plakát pályázaton 62 óriásplakát, 3 gyűjtőplakát a legnépszerűbb “boldogság-kereső” megoldásokkal, 36 db A0-ás formátumú pályázói plakát, 39 kulturális plakát, 72 Coke 40 év fotó, 6 db Blikk képregény, 7 Nokia Zene-tánc-fotó plakát és 5 db Vágy plakát szerepel. Ezeken kívül egy olyan plakát is részét képezi a kiállításnak, amely korhatáros mivolta miatt csak a virtuális térben lesz látható, ő a bizonyos Dilemma-díjas alkotás.
Több kategória is szerepel a pályázaton, mint a társadalmú célú plakát, a "nőkszava", és 16 egyperces film is, köztük a Kultúrparton is nemrégiben megjelent MOME-diák Hajdú Sound című kisfilmje, vagy Molnár Mátyás: I LOVE YOU c. egypercese:
Jelentős pina-sorozat
Teljesen új, kíséreltező alkotásokkal találkozhattunk a díjátadón. Babarczy Eszter zsűritag szerint "sok irónikus és fanyar művet láttak" és ennek ők nagyon örültek. "Van egy jelentős pina-sorozat”, tette hozzá, majd bemutatták a Dilemma-díj győztesét, mely ezzel a kedves kis képpel okozott nagy fejtörést a zsűrinek:
Meg kell említenünk a Greetings from Budapest című alkotást is, melyet Damacsek Alexandra könyvesbolti eladó készített:
A legvagányabb képek régi, fekete-fehér, apuról anyuról, nagyiról és nagyapáról készültek, kazettás magnóval és sok-sok sörrel, megmosolyogtató nosztalgikus képsorokkal. A fődíjat egy megevett lúdláb torta érdemelte ki.
Fődíj Csokitorta Barta Árpád, Szabo Ádám
2. Helyezett: bolcslav Márkus András
3. Helyezett Peti szíve, Magdi szíve Becze Lászlo+Vizuálisművek Kft.: Czupi Kála, Heckler Krisztina
Társadalmi célú: Greetings from Budapest in 2059 Damacsek Alexandra
Nőkszava: Minden más… X-meditor Kft.
Borz díj: családrajz_II Tolonics István
Dilemma díj: Boldogság gyere haza Malatinszky Vivien
Egypercesek
Legjobb film díja: last minute Turai Balázs
Legeredetibb ötlet: I LOVE YOU Molnár Mátyás
Művészi érték díja: Hajdu Sound Szöllősi Dániel
Művészi érték díja: Vízfelett bemenni Heullat Ijar
Kultplakát: mindless és szívcirkusz A38, Tóth Andrej, Vasák Benedek
Nokia: csepptánc Kovács Lehel
Coca-cola:
Legboldogabb: Dunakanyar 1972 Kiss Viktoria
Legvagányabb: … Pásztor Ivett
fater laza Molnár Tamás János
Legmeglepőbb: … Mátrai István
Levagyányabb film: szerintem legvagányabb Rottenbacher Anita
A beérkezett, összesen 230 plakátból 39-et tartott annyira jónak a zsűri, hogy az idei kiállításon bemutassa. A versenynek abszolút győztese is született. A két legjobbnak ítélt plakátot beküldő intézmény, valamint az azokat tervező grafikus 300-300 ezer forint jutalomban részesül. A zsűri tagjai Bakos Gábor (ARC, ügyvezető igazgató), Bakos Katalin (művészettörténész), Bolgár Eszter (ARC, művészettörténész), Pohárnok Mihály (Design Terminál ügyvezetője), Sántha András (grafikusművész az Art Directors Club Hungary (ADCH) elnökségének tagja) voltak.
A zsűritagok, saját bevallásuk szerint kellemesen csalódtak a beküldött művek láttán. Egy-egy értéket képviselő műre fel sem figyeltek a város plakátrengetegében.
A legnagyobb fejtörést a két legjobbnak ítélt plakát holtversenye okozta. A stílusában és megközelítésében merőben más plakát beküldője az A38 volt. A dilemma abból született, hogy a nagyon trendi, aktuális, vagy a grafikailag tökéletes megoldású, egyéni stílust képviselő alkotást díjazzák. A zsűri megkönnyebbülésére - mint utóbb kiderült - egy és ugyanazon alkotó két munkája került holtversenybe. Így ami igazán díjazásra került ebben a versenyben, az a nyitottság, a plakát tárgyával való azonosulás és a témához megtalált legmegfelelőbb forma volt.
A díjátadás után Tóth Andrej díjazottat, a Hajó grafikai tervezőjét és Vasák Benedeket, az A38 marketingvezetőjét sikerült diktafonvégre kapnom, hogy meséljenek kicsit a Szívcirkusz és a Mindeless Self Indulgence nevű formáció plakátjairól. "2006 decemberében volt a színitársulat fellépése, Kari Györgyi és Can Togay rendezésében, melyet Halász Péter halálának emlékére készítettek", mondja Tóth Andrej.
"Előtte egyeztettünk Kari Györgyivel, átbeszéltük, milyen kínai mitológiai elemeket vegyünk bele a plakát világába. A jégmadár illetve a disznó és a sárkány motívumok is felkerültek. Fontos a sárga és a kék szín, a sárga a Föld színe a kék pedig az égé. A következő lépés a montázs-kollázsos papírkivágás volt, így kicsit modernizáltuk a mitológiai alakokat. Azóta egyébként egy weboldalt is készítettek a rendezők, és most készül egy klip is ezzel a képi világgal, a Would you walk to China című dalhoz...".
"Ez egy nagyon eltalált plakát", mondja Vasák Benedek, és hozzáteszi, összesen 15 plakáttal pályáztak az ARC-ra. " Ebből 11-et be is válogattak a 39 közé, tehát az Andrej által készített plakátok a válogatás negyedét adják, ami nagy elismerés számunkra. Már egy öt éves együttműködés van a Hajó és Andrej háta mögött. Nagyon fontosnak tartjuk a jó minőségű plakátokat, nemcsak a Hajó miatt, hanem a város miatt is."
"A Mindless Self Indulgence plakát más, mint a Szívcirkusz. Ebben az esetben közvetlenül beszéltem a megrendelővel. A legtöbb munkánál Benedektől kapom az instrukciókat, egy tökéletesen kivitelezett és érthető brief formájában, hozzá mindig megkapom az aktuális fellépő weboldalát, világát. Természetesen figyelembe veszem a kritériumokat, a célcsoportot,figyelek arra, hogy milyen blamázsokat, közhelyeket kerüljünk el. És amit mindig szoktam kérni, az a zenéjük. Így sokkal könnyebb a munka", magyarázza Andrej.
"A plakát egy brutális műfaj. Alkalmazott grafikáról beszélünk, melynek szigorú alapszabályai vannak, amiket sokan előszeretettel hágnak át", folytatja Vasák Benedek. "Andrejjel is sok szakmai vitánk van, de azt tudjuk, a legfontosabb, hogy a plakátnak azonnal hatnia kell. Komoly folyamat volt a plakátok elkészítése, Andrej belső művészi pályája ez. Az átadón Bakos Katalin is kiemelte, hogy a tipográfia szerves része, kulcsfontosságú eleme egy plakátnak és ez a Hajóra is nagyon jellemző. A betűnek ütnie kell. A Mindless plakáton abszolút látszik, hogyan születik meg a betű és a kép összhangjából a plakát."