Blues, soul, tudattágítás, szakáll, miniszoknya, diákmozgalmak, új baloldal, feministák, békemenetek, underground, szexuális forradalom, fogyasztói társadalom, pop-art – csak néhány hívószó ’68 kulturális kavalkádjának feltérképezhetetlen sokrétűségéből.

Közép-Európában mindez kicsit mást is jelentett, mégis az első, a Nyugattal egyszerre megélt kulturális-társadalmi változás volt a II. világháború után. Ennek hazai lenyomatait örökítette meg a Centrális Galéria Kiáramlás és Delej című tárlata.
Szobrokból, festményekből, fotókból és reliefekből áll össze az a kép, amely a 60-as évek féllegális vagy illegális kiállításaiból ránk maradt, mint a kor progresszív magyar képzőművészetének keresztmetszete.
A magyar neoavantgárd sosem volt elég erős ahhoz, hogy a nyugati kortárs mozgalmakéhoz hasonló dinamikával söpörjön végig az országon, pusztítva, építve, lemeztelenítve, vagy éppen feldarabolva a felfogott világot. Miközben a ’60-as évekre a kultúrpolitika felfedezte magának a magyar avantgárd első nemzedékének alkotóit, Vasarely-kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban, ismét megjelenhettek Kassák művei, a kortárs avantgárd törekvésekből a politika és az azt kiszolgáló kritika nem kért.
A galériában kiállító művészek:
Altorjai Sándor, Altorjay Gábor, Attalai Gábor, Bak Imre, Balogh István Vilmos, Berczeller Rezső, Birkás Ákos, Csáji Attila, Ducki Krzysztof, ef Zámbó István, Erdély Miklós, Ficzek Ferenc, Frey Krisztián, Galántai György, Gáyor Tibor, Gellér B. István, Gulyás Gyula, Gyémánt László, Halász Károly, Haraszty István, Haris László, Hencze Tamás, Karátson Gábor, Kemény György, Keserű Ilona, Kondor Béla, Konkoly Gyula, Lakner László, Lossonczy Tamás, Maurer Dóra, Nádler István, Paizs László, Pálfalusi Attila, Pauer Gyula, Pinczehelyi Sándor, Sáros András Miklós, Siskov Ludmil, Szentjóby Tamás, Tót Endre, Tóth Gábor, Türk Péter, Veszely Ferenc
Játék, kíméletlen bírálat – happeninggel a rendszer ellen
A kiállítás kurátora, Hajdu István műkritikus a kora hetvenes évek képzőművészeti áramlatait és az itt kiállított műveket is három jellegzetes kategóriára osztotta.
Az egyik fő irányt azok a művészek képviselték, akik nem akarták elkerülni a politikát, hanem folyamatos interakcióban voltak vele. Játékos, ugyanakkor az uralkodó ideológiákat kíméletlenül bíráló, félig spontán, félig megtervezett happeningekkel és akciókkal vonták be a közönséget az alkotás folyamatába.
A második vonulat igyekezett kívülálló maradni, nem reagált direkt módon a politikai eseményekre, hanem távolságtartó iróniával közelített a világhoz. Nem támogatta és nem is támadta az establishmentet, a támadással ugyanis elismerte volna annak létezését. Nem tiltott és nem parancsolt, az underground a privát művészetben hitt.
A harmadik csoport szintén apolitikusnak indult, végül mégsem tudta elkerülni, hogy belefolyjon a politikába. Ők a Bauhaus elveit igyekeztek felhasználni ahhoz, hogy demokratizálják a művészetet.

„Mi van, kommunista vagy, a kurva anyád?!”
„Épp kiástam ezt a csillagot a Duna parton, amikor uszály érkezett a vízen. A fedélzetről egy matróz rám ordított. Mi van, kommunista vagy, a kurva anyád?!” Attalai Gábor élménye és a történetben szereplő, a Margitsziget lépcsőibe karcolt ötágú csillag fogadja a Centrális Galéria látogatóit a bejáratnál.
Később pedig kérdések, színek, repedezett mosolyok, radikalizálódás, sebek, Miki egér és plakátszínek, egy matchbox méretű világból kiemelt nő iskolacsengő-szerű mellel, térdünkig érő rózsafej, meleg kép vakoknak, önreflexió, lehetetlen művészetdefiníció. Mindenki másképp lát, látszólag nincs harmónia. A világ, amelybe belépünk, mégis egységes, s mindent összefog a fejünk fölött lógó felirat: „Semmi sem semmi”.
Performance 2008
Látunk meleg színeket, a képek mégis olykor olyan távoliak jelenünkhöz képest, hogy szürreálisnak tűnnek. A valódi szürreáliát azonban Altorjay Gábor performance-a hozta el. A kép: egy bácsi és egy néni a Centrális Galéria karzatáról próbál egy hangosbemondón keresztül bevonni embereket valamibe, aminek fél óra elteltével sem rajzolódik ki a célja, s totális érdektelenségbe fullad. Unalmas, nem jut el a közönséghez, nem inspirál játékra, hiányzik belőle a töltés. Az emberek nem reagálnak sem szóval, sem tettel, inkább az alkotások felé veszik az irányt, s a végén már az sem számít, hogy Altorjayék néhány forintért akarnak elárverezni egy ötezrest, ki tudja miért. ’68 nem halt meg, de megöregedett.
A kiállítás 2008. szeptember 9. és október 5. között látogatható.
