Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
„Mi van, kommunista vagy, a kurva anyád?!”

„Mi van, kommunista vagy, a kurva anyád?!”

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 09. 10.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »

Blues, soul, tudattágítás, szakáll, miniszoknya, diákmozgalmak, új baloldal, feministák, békemenetek, underground, szexuális forradalom, fogyasztói társadalom, pop-art – csak néhány hívószó ’68 kulturális kavalkádjának feltérképezhetetlen sokrétűségéből.


Pinczehelyi Sándor: Csillagok (utcakő)

Közép-Európában mindez kicsit mást is jelentett, mégis az első, a Nyugattal egyszerre megélt kulturális-társadalmi változás volt a II. világháború után. Ennek hazai lenyomatait örökítette meg a Centrális Galéria Kiáramlás és Delej című tárlata.

Szobrokból, festményekből, fotókból és reliefekből áll össze az a kép, amely a 60-as évek féllegális vagy illegális kiállításaiból ránk maradt, mint a kor progresszív magyar képzőművészetének keresztmetszete.

A magyar neoavantgárd sosem volt elég erős ahhoz, hogy a nyugati kortárs mozgalmakéhoz hasonló dinamikával söpörjön végig az országon, pusztítva, építve, lemeztelenítve, vagy éppen feldarabolva a felfogott világot. Miközben a ’60-as évekre a kultúrpolitika felfedezte magának a magyar avantgárd első nemzedékének alkotóit, Vasarely-kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban, ismét megjelenhettek Kassák művei, a kortárs avantgárd törekvésekből a politika és az azt kiszolgáló kritika nem kért.

A galériában kiállító művészek:

Altorjai Sándor, Altorjay Gábor, Attalai Gábor, Bak Imre, Balogh István Vilmos, Berczeller Rezső, Birkás Ákos, Csáji Attila, Ducki Krzysztof, ef Zámbó István, Erdély Miklós, Ficzek Ferenc, Frey Krisztián, Galántai György, Gáyor Tibor, Gellér B. István, Gulyás Gyula, Gyémánt László, Halász Károly, Haraszty István, Haris László, Hencze Tamás, Karátson Gábor, Kemény György, Keserű Ilona, Kondor Béla, Konkoly Gyula, Lakner László, Lossonczy Tamás, Maurer Dóra, Nádler István, Paizs László, Pálfalusi Attila, Pauer Gyula, Pinczehelyi Sándor, Sáros András Miklós, Siskov Ludmil, Szentjóby Tamás, Tót Endre, Tóth Gábor, Türk Péter, Veszely Ferenc

A művészek részéről az új irányzatok kiszorítása pedig nem maradt reakció nélkül: vagy végleg felhagytak az alkotómunkával, vagy itt hagyták Magyarországot. Bár a rendszer által támogatott/befogadott képzőművészek egy idő után becsempészték az avantgárd néhány jellegzetességét munkáikba, ezekben mindig ott maradt egy hivatalos, fogyasztóbarát íz, ezért ez a megbélyegzett vonulat itthon csak elszórtan és tompítva tudott utat törni magának.

Játék, kíméletlen bírálat – happeninggel a rendszer ellen

A kiállítás kurátora, Hajdu István műkritikus a kora hetvenes évek képzőművészeti áramlatait és az itt kiállított műveket is három jellegzetes kategóriára osztotta.

Az egyik fő irányt azok a művészek képviselték, akik nem akarták elkerülni a politikát, hanem folyamatos interakcióban voltak vele. Játékos, ugyanakkor az uralkodó ideológiákat kíméletlenül bíráló, félig spontán, félig megtervezett happeningekkel és akciókkal vonták be a közönséget az alkotás folyamatába.

A második vonulat igyekezett kívülálló maradni, nem reagált direkt módon a politikai eseményekre, hanem távolságtartó iróniával közelített a világhoz. Nem támogatta és nem is támadta az establishmentet, a támadással ugyanis elismerte volna annak létezését. Nem tiltott és nem parancsolt, az underground a privát művészetben hitt.

A harmadik csoport szintén apolitikusnak indult, végül mégsem tudta elkerülni, hogy belefolyjon a politikába. Ők a Bauhaus elveit igyekeztek felhasználni ahhoz, hogy demokratizálják a művészetet.


Attalai Gábor: Negatív csillag

„Mi van, kommunista vagy, a kurva anyád?!”


„Épp kiástam ezt a csillagot a Duna parton, amikor uszály érkezett a vízen. A fedélzetről egy matróz rám ordított. Mi van, kommunista vagy, a kurva anyád?!” Attalai Gábor élménye és a történetben szereplő, a Margitsziget lépcsőibe karcolt ötágú csillag fogadja a Centrális Galéria látogatóit a bejáratnál.

Később pedig kérdések, színek, repedezett mosolyok, radikalizálódás, sebek, Miki egér és plakátszínek, egy matchbox méretű világból kiemelt nő iskolacsengő-szerű mellel, térdünkig érő rózsafej, meleg kép vakoknak, önreflexió, lehetetlen művészetdefiníció. Mindenki másképp lát, látszólag nincs harmónia. A világ, amelybe belépünk, mégis egységes, s mindent összefog a fejünk fölött lógó felirat: „Semmi sem semmi”.

Performance 2008


Látunk meleg színeket, a képek mégis olykor olyan távoliak jelenünkhöz képest, hogy szürreálisnak tűnnek. A valódi szürreáliát azonban Altorjay Gábor performance-a hozta el. A kép: egy bácsi és egy néni a Centrális Galéria karzatáról próbál egy hangosbemondón keresztül bevonni embereket valamibe, aminek fél óra elteltével sem rajzolódik ki a célja, s totális érdektelenségbe fullad. Unalmas, nem jut el a közönséghez, nem inspirál játékra, hiányzik belőle a töltés. Az emberek nem reagálnak sem szóval, sem tettel, inkább az alkotások felé veszik az irányt, s a végén már az sem számít, hogy Altorjayék néhány forintért akarnak elárverezni egy ötezrest, ki tudja miért. ’68 nem halt meg, de megöregedett.

A kiállítás 2008. szeptember 9. és október 5. között látogatható.

Altorjai Sándor: Gyagya bácsi botrányt csinál

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
1968 Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
  • Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
  • Benson Boone letarolja a nyarat – itt az új album és videóklip Benson Boone letarolja a nyarat – itt az új album és videóklip
  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • A lélek hangja Harlem szívéből – Motown klasszikusokkal tér vissza a gospelkórus A lélek hangja Harlem szívéből – Motown klasszikusokkal tér vissza a gospelkórus

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr17832974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard