Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Elolvadtak a hangszerek

Elolvadtak a hangszerek

Lengyel Péter a szerző friss bejegyzései 2008. 09. 14.
A megtáncoltatott Platón
2009-05-02 08:02:00

Miközben a Tavaszi Fesztivál véget ért, elindult a Táncfórum előadássorozata és elkezdődött a Trafó

Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal
2009-04-29 08:01:00

Egy bohóc esete a Pillangókisasszonnyal… nem hangzik rosszul. Az április 16-30-ig tartó, a Nemzeti

Felkelés a Trafóban
2009-04-16 08:11:00

A Trafó március hatodikán izzította be a 200 % tánc programját. A Nemzeti Táncszínház pedig már korábban

Mozart koncert szenvtelenül
2009-04-09 12:44:00

Skócia kulturális nagykövetének tartott kamara együttes, a Skót Kamarazenekar szinte az egész világot bejárta

további bejegyzések a szerzőtől »

Az jutott eszembe, hogy egy élő zenei előadás keretén belül szedjük szét a hangjegyek mellett a hangszereket is. A szaxofon billentyűit ragasszuk rá a hegedűkre, a bőgő húrjait, vezessük át a szaxofon testén, egyik zenész fejét tegyük a másik kezére s fordítva, a bőgő testéből pedig csináljunk egy asztalt, ahová mi is leülhetünk velük együtt s egy jam-session nevű étlapot választva, mindenki azt ehesse, amit jónak lát.

4. "A szabadimprovizációs zene szükségszerűen spontán, de egy olyan alapra épül, amely több év tanulásból, kísérletezésből, gondolkodásból és tapasztalásból áll."

6. "A szabadimprovizáció azt mutatja, hogy a komplexitás valójában igen természetes."

9. "A rendszeres improvizáció olyan tevékenységet jelent, amelyet Derek Bailey a következőképpen írt le: "bárminek a kutatása, ami állandóan változik"."

13. "A legtöbb előadó pillanatról pillanatra csak néhány olyan dolognak van tudatában, amit megtehet, hogy "jó" legyen a hangzás, százakkal szemben, amelyek "rossznak" fognak hangzani. A szabadimprovizáció nagyon kötött, és talán nem is kellene szabadimprovizációnak nevezni."

(John Butcher: 15 egyszerű állítás a szabadimprovizációs zenéről - magyarázatokkal és ellentmondásokkal)

Az Újbuda Jazz Fesztivál négy napos, méltán rangos programjaival indult el a Mu színház évadja. A Lágymányosi impromtu egész estés tánc-imprója, Mezei Szilárd és a 2/3 11nka lengyel zenészekkel, A Magony zenekar, Dresch Quartet Zbigniew Namyslowskival igen színvonalas színfolt volt a hazai művészet egén. Vasárnap, a záró akkordként, egy végtelenített futószalagon, szinte elviselhetetlen kánikulai forróságban izzott a Mu színház épülete. A három részes á lá carte feltétjében Lőrinszky Attila, Grencsó István, és Benkő Róbert trió koncertje, utána a Korom csoport, táncosok és zenészek előadása, majd a puzzle 3.-ik darabja a két zenekar közös megnyilvánulása volt. Egy dolog kötötte össze őket, a zene és a tánc szeretete és az Imrovizáció. A záró estén ezt kutatta tovább a táncos és a zenész. Ez az olasz eredetű szó a váratlant jelenti, vagyis egy definíció szerint: „az improvizáció azt kutatja, hogy e speciálisan egyedi, szabálytalanul változó körülmények között van-e mód arra, hogy működővé váljon a kommunikáció, vagyis üzenetünk egymás számára érthető, értelmezhető legyen. Találunk-e olyan tartományt, amelyben mindannyiunk alapvető közös élményei, tartalmai, szükségei művészi szintű érzékenységgel, finomsággal válnak közölhetővé, kifejezhetővé?”

A hazai jazz élet kiemelkedő zenészei most sajátságos „mítinget” adtak egymásnak és nekünk. Lőrinszky Attila és Benkő Róbert spirituálisan érzékeny bőgő játék- megnyilvánulásait figyelem, az összpontosításról, egységről s ami körül forgolódom már néhány mondatnyira - a kommunikációról szól. Mert az fent kezdődik a felhők felett. Érzékeny spiritualitás. Valahogyan leképezni, formába önteni - követni a vezetést. Valamit összegyűjteni, ami több, mint a látható szféra. Mert vezetni tudni kell, néha ő, néha te. Figyelünk egymásra, nincs Én meg Te, hanem Mi. A szabad improvizációt nem érteni kell, hanem érezni. Engedni vezettetned magad, még akkor is, ha hallgatóként laikus vagy. Akinek fából vaskarika zene ez, aki a harmóniák, cizellált dallamok világában él, az öt perc után elrohan a helyszínről s inkább moziba megy. Hangok törnek elő a bőgő húrbakjáról, a „leszakított-fejű” szaxofon fúvókájából. Ezt rendszerezni kell és feldolgozni ugyanabban a minutumban s visszapasszolni, hogy eljusson hozzánk. Ezt a triót nem csak hallgatni érdemes, hanem nézni is. Lőrinczky Attila líraisága kiválóan párosul Benkő Róbert poétizmusával. Grencsó Istvánnak humora is van, - mimikájával és sajátos mozgás-tánc-szilánkokkal ébresztget bennünket, akik már elaléltunk a levegőtlen kánikulában.


Grencsó István

Két zseniális bőgős és egy fúvós. De azért jóval több. Grencsó Istvánon lenyúzhatatlan bőrök vannak, nehéz írnom egy barátomról, akit mérhetetlenül tisztelek, egy olyasfajta világba vezet, ami a talentum isteni megnyilvánulása. A zene nem a hangjegyekről szól, hanem az interpretálásról, az átadás kegyelméről (mert amink van az nem a mienk csak) és a mindig említett befogadásról. A hosszú pályája alatt, amikor még TMK lakatos volt, nem tudhatta, hogy kiválasztott valamire. Talán zene-lepkegyűjtő módjára hangjegyeket kell összefogdosnia, és egy sajátságos Grencsó stílust megtalálva. Hosszú és tekervényes útkeresés, rengeteg album - benne a kísérletezés perpetuum mobiléje. De ezt tudjuk, lehet jól és rosszul tenni. Neki sikerül. Ehhez szabadnak kell lenni - a szárnyalásra.

Grencsó István már azt is kitalálta, vagy a szó eredeti értelmében improvizatíve - rögtönzött AMA zenekarban mindenki a másik helyén játszott, a dobos basszgitáron, a bőgős dobon, Grencsó István énekelt s gitározott. Ő sohasem a megfogható valaki, a megismerhető, a skatulyába zárható. Csak szeleteket ismerünk a zenéjéből is, mozaikokat. A változás és a változtatás mestere. „Ha megnézed a most kiadásra került felvételeket, mindegyik CD más. Az alapjai ugyanazok, de a zenei formák és a kifejezés mindig más. Nem izgat, hogy csináljak 15 ugyanolyan jazzlemezt, én mindig szeretek keresni valami izgalmasat” - vallotta magáról egy 2000-es interjúban. Erről az albumai tanúskodnak. Vajon honnan s miből van ennyi energia, erő a nem beburkolódzásra így 52 évesen is? Érdemes megtekinteni Grencsó Istvánról szóló riport-ars poeticát a Duna Műhely kiadásában DVD-n, „Szabad vagyok” címmel. Ott sok mindenre választ kapunk.

A szabad zenei játékban nincsenek szabályok. Ez a szabad impro mindig is kortárs marad, igaz, nem új keletű egy igazi zenész is tanul örökké, figyel - az ősökre is. Ornette Coleman is Free Jazz c. lemeze már nem csak a hagyományos harmóniák elméletét dobja el, hanem a dallamokét is. John Coltrane is hasonló ösvényeket keresett a karrierje későbbi szakaszában, Coltrane a ritmikával is kísérletezett, és Coleman-nel együtt pedig a hangszínekkel is. Olyasféle technikákat kerestek, amivel teljesen újszerű hangzásokat tudnak előcsalogatni a hangszerükből. Sőt más hangszereken is próbálkoztak, amelyeken minimális, vagy épp semmilyen gyakorlatuk nem volt, mint pl. Coleman a trombitán és a hegedűn. Például Cecil Taylor teljes mértékben szabadon játszik a zongorán, és ritmushangszerként is használja. Felépített egy sajátságos struktúrát. Aki(k) kötetlen zenét játszanak, teljes szabadságuk van a zene irányának bármilyen, és bármikori megváltoztatására, változtathat a tempón, s az intenzitáson is, ha úgy hozza a „kedv” akár tempó nélkül is játszhatnak.

Elemezni a hallottakat s egyáltalán a szabad zenei improvizációkat szinte lehetetlen. Azt mindenki tudja, hogy a zene a lélekre hat, egyből átjár. Erre minden ember másképpen reagál, nem tudni kit, mi és milyen zene érint meg. És főképpen hogyan. Szabadabb zenei megnyilvánuláskor, a keret nélküliség, a harmónia és dallam negligálása bizony más reakciókat húznak elő az ember tudatalattijából. Ezért a szabadságban így az egyéniségek hatása felfokozódik. Mint ma este is. El lehet dönteni, nézőként mennyire akarok, s tudok részt venni a „játékban”. A szabad zenei imprókban ezért nehéz a kommunikációban részt venni, mert ha hozzá nem értők kezébe kerül - ebben az esetben kakofónia és dögunalom marad a helyén. s a hangok a földre esnek. Kétségtelen, ezt a fajta zenét meg kell szokni, nem lehet feladni az új megismerések lehetőségeit. És akkor valóban ebben is katarzist találhatunk, mint én ezen az estén.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Jazz, etno

Ajánlott bejegyzések:

  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Nem tetszett az osztálynak egyik keringő sem, ezért írtak maguknak egyet Nem tetszett az osztálynak egyik keringő sem, ezért írtak maguknak egyet
  • Énekmondók a polgárháborúban, dánok Macedóniában, Santana szikrája és nóta revival – Ritmo Filmnapok a Toldi moziban Énekmondók a polgárháborúban, dánok Macedóniában, Santana szikrája és nóta revival – Ritmo Filmnapok a Toldi moziban
  • Szatmári tánckör, azaz Körtánc Szatmári tánckör, azaz Körtánc

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr347833098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard