Induló rovatunk igyekszik hétről hétre áttekintést nyújtani a színházi bemutatókról. Pikali Gerda, Dobó Kata, Székhelyi József, Budapest, Eger, Kecskemét - Önnek nincs más dolga, mint hátradőlni és választani.
ENTITÁS, DIPTICHONBudapest, Trafó, október 3.
John Hopkins neve ismerősen cseng(het) a Coldplay és Massive Attack hallgatóinak. Bartók neve ismerősen cseng(het) mindannyiunknak.
A koreográfus, Wayne McGregor évek óta a maga „radikális” útját járja a táncművészetben. Munkamódszerének egyedülállóan szerves része a tudománnyal való együttműködés.
2004-es AtaXia című munkájának központjában a mozgáskoordinációs zavar állt, kellő orvosi tanulmánnyal támogatva. A 2005-ös Amu előkészítésében a szív anatómiáját tanulmányozó tudósok és szívsebészek vettek részt.
2008 – Mit jelent embernek lenni?
A keresésben segítői voltak pszichológusok, neurológusok, nyelvészek, informatikusok, valamint a robotika területén dolgozó szakemberek. Mindezek lenyomata tárul elénk a Trafóban Bartókkal, Hopkinssal, a tánc nyelvén kifejezve.
A szakmának kötelező, az embernek ajánlott.
IVÁN, A RETTENTŐ
Eger, Gárdonyi Géza Színház, október 3.
Kaszás Gergő
A helyzet egyébként vicces. A folyamatosan (fel- és le-) jelentgető házmester egyik lakója álmából kifolyólag visszarepül az időben, egészen Rettegett Iván trónjáig. Trónjára. Iván cár pedig ugyanezen a vonalon megérkezik a moszkvai tömbházba házmesternek… Koldus és királyfi? Jöttünk, láttunk, visszamennénk? Helyenként. Talán. Álom? Egy darabig.
Magyarország? Ki tudja…
A KOMÉDIÁS HAD, AVAGY THESPIS KORDÉJA
Kecskemét, Katona József Színház, október 3.
Jókai egyik talán kevésbé ismert írása, a Magyarországon először rendező Keresztes Attila (Kolozsvári Állami Magyar Színház) olvasatában. Az új vezetés első igazi megmérettetése. Volt már Ákos koncert, operett-gála, monodráma (Az őrült naplója), nyári előbemutató (Az állatok birodalma), de ez a Cseke-Réczei páros első nagyszínpadi bemutatója.
Az alaphelyzet színházi – Kelemen László, az első magyar nyelvű színtársulat vezetője első magyar nyelvű bemutatójára készül. Nagyon. A színészek éhesek. Nagyon. Nem feltétlenül a sikerre, csak úgy, általában éhesek. Hogy ebből mi lesz?
LILIOM
Budaörsi Játékszín, október 3.
Pikali Gerda
„Talán azért is klasszikus a Liliom, mert ami átüt az olcsó színes képeken, az mégiscsak a való égi mása. Valódi benne a szerelem és a halál, mint rossz limonádéban a jó rum.”
(Czibor János)
Szóval egy jó rumos limonádé Tordai Terivel, Scherer Péterrel, Szakács Tiborral, Magyar Attilával, Pikali Gerdával, Ubrankovics Júliával.
Váljék egészségükre!
LÜZISZTRATÉ
Békéscsaba, Jókai Színház, október 3.
Dobó Kata a színpadon! Valószínűleg sokakat már önmagában ez a tény is Békéscsaba felé terel. Ráadásul címszereplő. A rendező Pinczés István, néhány éve megkapta a Kritikusok Díját a Gézagyerek című rendezéséért. Japánban (!!!) állami kitüntetett, rendszeresen rendez.
Dobó Kata
Topolánszky Tamás koreográfus, valaha a Szegedi Kortárs Balett tagja. Arisztophanész klasszikusát Nádasdy Ádám fordította, Hamvai Kornél pedig hozzátette a magáét:
"A klasszikus vígjáték lökhajtásos változata a véreres valóságról. Az athéni férfiak, spártaiakat és kabócákat hajkurásznak a harcmezőn, otthon libidóválságban a feleségek. Nősténytörvényt hirdet az oldalbordahorda" - Hamvai Kornél
MANDRAGÓRA
Szeged, Nemzeti Színház, október 3.
Új vezetés Szegeden is. Gyüdi Sándor igazgató mellett Juronics Tamás, a világszerte elismert Szegedi Kortárs Balett vezetője a művészei vezető. A szereplők közt találjuk Király Leventét a pap szerepében, a volt igazgatót, Székhelyi Józsefet, valamint Juronics első prózai rendezésének ( A vörös malom ) főszereplőjét, Kőszegi Ákost. A lendületességre Szabó Máté rendező a garancia.
Székhelyi József
SZEGET SZEGGEL
Miskolc, Nemzeti Színház, október 3.
Shakespeare. Már csak ezért is érdemes kocsiba ülni. Nem magyar szemmel – a rendező Radoslav Milenkovic. Rendteremtés a nem kicsit szabad erkölcsű Bécsben.
Az alaphelyzet:
A Herceg ideiglenesen átadja hatalmát a kíméletlen helytartónak, Angelónak, aki halálra ítéli Claudiót egy olyan bűnért, amit ő maga is elkövet…
Fura dolog ez a hatalom, nem? Torz tükör a korabeli Londonnak a nekünk oly közeli Bécsből.
Előre az Acélvárosba, hogy lássuk „ miket tud ez a Shakespeare William”!
AZ UTOLSÓ SZIVAR
Budapest, Pinceszínház, október 3.
Almási Éva, Végvári Tamás, Kovács Vanda, Kovács Lajos. A rendező Márton András. Sajnos Kovács Lajost nem láthatjuk olyan gyakran színpadon, mint amennyire tehetsége jogán hivatott lenne. Ezúttal egy motorkerékpáros lelkipásztort alakít. Ritka színházi pillanat: apa és lánya együtt a színpadon, ott is apa-lánya viszonyban.
Almási Éva
DARK PLAY
Budapest, Vígszínház, október 4.
Alig egy évvel az amerikai premier után Carlos Murillo darabja a Vígben, Forgács Péter rendezésében. Cybertér. Nick kedvenc szórakozása a chatelés biztosította arctalanságot kihasználó arcátlan hazudozás. Rachelként magába bolondítja Adamet. Veszélyes játék. Kiszállni nem lehet. Folyamatos hazudozás. Aztán kölcsönös vágy. Cybertér. Ott még elmegy. Aztán találkozás a való életben… Nem túl valószínű a boldog vég. Pedig ez Víg színház.
A GYERTYÁK CSONKIG ÉGNEK
Sopron, Petőfi Színház, október 4.
Leszámolás 40 évvel később. Ifjonti hévvel elkövetett árulások hozadéka. Egy halott feleség – Krisztina. Mindketten szerették. Az egyik csalt és menekült, a másik maradt, de nem segített. Katonák egymás között. Nincs tovább. A gyertyák már csonkig égtek. A szembenézés elkerülhetetlen. A rendező Csiszár Imre, a tábornok szerepében Koncz Gábor.