Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A pénz művészete

A pénz művészete

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 16.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Piroschka Dossi könyve hiánypótló, figyelemreméltó, érdekes olvasmány, amely a képzőművészet (elsősorban a festészet) alkotásainak 20. és 21. századi megítélésének nagyon is kézzelfogható tényeit tárja fel. Kik a szereplői ennek a világnak? Festők, alkotók, művészek? Nem! Elsősorban a pénzemberek.

Tom Wolfe 1975-ben megjelenő Festett malaszt [The Painted Word] című művészetszociológiai publicisztikája terjedelme ellenére alaposan körüljárta, a 20. századi, – elsősorban amerikai – művészet alakulástörténetének kulisszatitkait, működésbeli hátterét, ahol a művész és művészettörténész, valamint a galériatulajdonos együttesen alakíthatja ki a műalkotás karriertörténetét, vagy egyáltalán, magának a műalkotássá válásnak a folyamatát. Wolfe elképzelései jobbára azonban megmaradtak a művészetelmélet berkein belül, pedig ha tudta volna, mit szalaszt el? Lehet, hogy tudta, csak az ő létfeltételei is korlátozva voltak a művészet piacának óriásai által? (Hasonlóan a művészetelmélet terrénumán marad Artur C. Danto is A közhely színeváltozása című kötetében.)

Piroschka Dossi könyve hiánypótló, figyelemreméltó, érdekes olvasmány, amely a képzőművészet (elsősorban a festészet) alkotásainak 20. és 21. századi megítélésének nagyon is kézzelfogható tényeit tárja fel. Kik a szereplői ennek a világnak? Festők, alkotók, művészek? Nem! Elsősorban a pénzemberek: bankárok, befektetők, milliomosok, milliárdosok, a felső tízezer képviselői, akik hatalmukat, státuszukat a művészet által kívánják megszilárdítani, vagy akár biztosítani. Itt lépnek a képbe a kereskedők, aukcióházak tulajdonosai, képkupecek, nyerészkedők, managerek, akik csakis az anyagi haszon reményében, megtervezett piacgazdasági folyamatok révén alakítják ki a művészekkel (korunk popsztárjaival) karöltve árlistáikat, pénzforgalmi menetrendjüket.

Ideje leszámolni a művészet elavult koncepcióival – ezt nemcsak sugallja Dossi könyve, de kőkeményen alá is támasztja, sőt, történeti példák gazdag sorával bizonyítja, hogy igazából a régebbi korokban is, mikor még nem milliós nagyságrendű dollárkötegek cseréltek gazdát az egyes aukciókon, illúziók vezette ideálképek alakították művészről, művészetről szóló elképzeléseinket. Pedig már akkor is az üzlet része volt a művészet, ha nem is annyira látványosan és globálisan. Az illúziók fenntartásában persze manapság is érdekeltek a felek.

Dossi hihetetlen érdekes összefonódásokra, összefüggésekre irányítja rá a figyelmünket állami vagy magánmúzeumok igazgatói, vagyonkezelői, kurátorai, galériák tulajdonosai vagy a gyűjtők örökölt vagyonai és stratégiái között. Aki netalán az egyes gyűjtemények vándorlási szokásairól szeretne bővebben tudni, az itt könnyen információkhoz jut. De az is aki kevésbé tájékozott a jelenkori képzőművészet alkotóit és alkotásait illetően.

A marketing, a PR, a piackutatás, a kereslet kialakításának módozatai, a ranking, a hype, stb. szavak sűrű könyvbeli előfordulása leginkább egy tőzsdei szaklap idegenül hangzó, kívülállóknak (értsd gazdaságilag nem számottevő népesség) kissé érthetetlen, világát idézik. Dossi könyvének éppen az a lényege, hogy világosan elbeszélve tudja megmutatni számunkra: a művészet gyakorlatilag a piac része, mindennapos pénzügyi tranzakciók sorozata, amelyek azonban csak alkalmanként sározódnak be egy-egy nyilvánosságra kerülő kétes ügy által, de a művészet mítosza(i) még manapság is az ártatlanság, az önkifejezés, stb. kellő mázát, biztonságot nyújtják (miközben legalább 50%-uk a feketekereskedelem és a hamisításipar „katalógusait” gyarapítja). Amerikában – történetileg indokolhatóan – a kezdetektől, de a globalizáció hatására mára már mindenhol: a művészeti teljesítmény az árképzés mutatványai alapján kap értéket.

Ha Vermeer-nek, Rembrandt Mona Lisájának, Van Gogh-nak vagy Gauguin-nek, netán a könyv borítóját is megihlető 8500 gyémánttal díszített koponya megalkotójának, Damien Hirstnek a sikertörténetére – igaz történetére – vagyunk kíváncsiak, kiváló művészettörténeti, piacgazdasági, közgazdasági-szociológiai elemzéseket, tényfeltáró beszámolókat találunk ezzel és másokkal kapcsolatban a HYPE!-ban. S érdemes az egyes árulkodó című fejezetek (A művészeti piac. Hype és nyájösztön; A gyűjtő. A vágy tárgya; A kereskedő. Promóterek és paraziták stb.) utalási bibliográfiáját is tanulmányozni.

Emlékezzünk Edgar Allan Poe nagyhírű, Babits Mihály által fordított esszéjére, A műalkotás filozófiájára. Poe itt A holló című költeményének elkészültét, megtervezettségét, úgymond irodalmi szempontokon kívül eső befolyásoltságát is színre viszi, nem kis feladatot adva ezzel a későbbi kritikusoknak, irodalomtörténészeknek. Egyrészt Poe tréfának szánta-e ezt az írását vagy komoly, őszinte „vallomásnak” (Dossi könyvének elolvasása után hajlok rá, hogy az utóbbi), másrészt akkor vajon a műalkotás esztétikája mi alapján határozható meg? Létezik-e egyáltalán ilyen? 

A megtervezett, közízlésnek helyt adó, pontosabban a közízlést kialakító tevékenység vajon nevezhető-e művészetnek? A válasz: egyértelműen, nagyon is. Ezt viszont talán jobban kéne a fejekbe sulykolni, erőltetni a ma oly népszerű, s rengeteg hallgatót okító művészettudományi, -történeti egyetemi szakokon, s nem csak a fizetős művészet-, médiaszociológia stúdiumokon (így lesz a pénzből pénz). A művészetből mindig azok éltek meg jól, akik egyszerre értettek a pénzpiac és a művészeti piac mozgásaihoz, netalán mozgatásához. Dossi könyve ennek át- és belátásához kiváló segítség.

Érdekes lenne a könyvpiacról, mondjuk a hazai könyvpiacról, irodalmi termelésről is egy hasonló kaliberű könyvet olvasni. (Lesz-e valaki olyan merész és elhivatott ezt megírni? – a hazai képzőművészeti gyűjtemények történetéről [ez itt a reklám, a hype helye] éppen most jelenik meg Ébli Gábor könyve, szintén a Corvinánál) A jelenlegi könyvpiaci átalakulások a nemzetközi képzőművészeti tőzsdéhez hasonló kérdéseket vethetnének fel, s a piac korlátozottsága miatt szinte laboratóriumi, átlátható feltételek mellett lehetne vizsgálni az irodalom – lokális és speciális – tőkepiaci színeváltozását. Dossi könyvének kérdései és általa leírt jelenségei jó alapot kínálnak ehhez is. 

Piroschka Dossi, HYPE! Művészet és pénz
Budapest, Corvina, 2008.
Fordította: Schulcz Katalin
172 oldal, 3.200 Ft

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Irodalom

Ajánlott bejegyzések:

  • Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
  • Legyen a te novellád az, amit az egész város olvas! Legyen a te novellád az, amit az egész város olvas!
  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!
  • Irodalom és természet találkozása a színház falai között Irodalom és természet találkozása a színház falai között
  • Ők kapták a Déry-díjakat 2024-ben Ők kapták a Déry-díjakat 2024-ben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr537834108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard