Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A pénz művészete

A pénz művészete

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 16.
Cimbalommuzsika tölti meg a Szentlélek templomot
2022-05-22 11:31:08

Május 26-án Pakson Szabó Dániel cimbalomművész először Tímár Sárát kíséri az  Ének a határtalanról

Sivatagi transz Budapesten: jön a Sunako!
2022-05-21 18:00:00

Palotai Csaba Párizsban élő gitáros pszichedelikus tájakra kalauzol két zenésztársával május 28-án a

Nagy dobásra készül az Álomvándorok Társasága
2022-05-21 14:07:01

Számos sikeres musical után most a Muzsika hangjá t mutatja be az érdi színházcsináló művészcsapat. Csebki

Harminc éves lett a tarkabarka kismadár
2022-05-20 16:54:48

Minden színben pompázó repertoár ugyanakkor apró méretek jellemzik a névadójához sokban hasonlító Kolibri

további bejegyzések a szerzőtől »

Piroschka Dossi könyve hiánypótló, figyelemreméltó, érdekes olvasmány, amely a képzőművészet (elsősorban a festészet) alkotásainak 20. és 21. századi megítélésének nagyon is kézzelfogható tényeit tárja fel. Kik a szereplői ennek a világnak? Festők, alkotók, művészek? Nem! Elsősorban a pénzemberek.

Tom Wolfe 1975-ben megjelenő Festett malaszt [The Painted Word] című művészetszociológiai publicisztikája terjedelme ellenére alaposan körüljárta, a 20. századi, – elsősorban amerikai – művészet alakulástörténetének kulisszatitkait, működésbeli hátterét, ahol a művész és művészettörténész, valamint a galériatulajdonos együttesen alakíthatja ki a műalkotás karriertörténetét, vagy egyáltalán, magának a műalkotássá válásnak a folyamatát. Wolfe elképzelései jobbára azonban megmaradtak a művészetelmélet berkein belül, pedig ha tudta volna, mit szalaszt el? Lehet, hogy tudta, csak az ő létfeltételei is korlátozva voltak a művészet piacának óriásai által? (Hasonlóan a művészetelmélet terrénumán marad Artur C. Danto is A közhely színeváltozása című kötetében.)

Piroschka Dossi könyve hiánypótló, figyelemreméltó, érdekes olvasmány, amely a képzőművészet (elsősorban a festészet) alkotásainak 20. és 21. századi megítélésének nagyon is kézzelfogható tényeit tárja fel. Kik a szereplői ennek a világnak? Festők, alkotók, művészek? Nem! Elsősorban a pénzemberek: bankárok, befektetők, milliomosok, milliárdosok, a felső tízezer képviselői, akik hatalmukat, státuszukat a művészet által kívánják megszilárdítani, vagy akár biztosítani. Itt lépnek a képbe a kereskedők, aukcióházak tulajdonosai, képkupecek, nyerészkedők, managerek, akik csakis az anyagi haszon reményében, megtervezett piacgazdasági folyamatok révén alakítják ki a művészekkel (korunk popsztárjaival) karöltve árlistáikat, pénzforgalmi menetrendjüket.

Ideje leszámolni a művészet elavult koncepcióival – ezt nemcsak sugallja Dossi könyve, de kőkeményen alá is támasztja, sőt, történeti példák gazdag sorával bizonyítja, hogy igazából a régebbi korokban is, mikor még nem milliós nagyságrendű dollárkötegek cseréltek gazdát az egyes aukciókon, illúziók vezette ideálképek alakították művészről, művészetről szóló elképzeléseinket. Pedig már akkor is az üzlet része volt a művészet, ha nem is annyira látványosan és globálisan. Az illúziók fenntartásában persze manapság is érdekeltek a felek.

Dossi hihetetlen érdekes összefonódásokra, összefüggésekre irányítja rá a figyelmünket állami vagy magánmúzeumok igazgatói, vagyonkezelői, kurátorai, galériák tulajdonosai vagy a gyűjtők örökölt vagyonai és stratégiái között. Aki netalán az egyes gyűjtemények vándorlási szokásairól szeretne bővebben tudni, az itt könnyen információkhoz jut. De az is aki kevésbé tájékozott a jelenkori képzőművészet alkotóit és alkotásait illetően.

A marketing, a PR, a piackutatás, a kereslet kialakításának módozatai, a ranking, a hype, stb. szavak sűrű könyvbeli előfordulása leginkább egy tőzsdei szaklap idegenül hangzó, kívülállóknak (értsd gazdaságilag nem számottevő népesség) kissé érthetetlen, világát idézik. Dossi könyvének éppen az a lényege, hogy világosan elbeszélve tudja megmutatni számunkra: a művészet gyakorlatilag a piac része, mindennapos pénzügyi tranzakciók sorozata, amelyek azonban csak alkalmanként sározódnak be egy-egy nyilvánosságra kerülő kétes ügy által, de a művészet mítosza(i) még manapság is az ártatlanság, az önkifejezés, stb. kellő mázát, biztonságot nyújtják (miközben legalább 50%-uk a feketekereskedelem és a hamisításipar „katalógusait” gyarapítja). Amerikában – történetileg indokolhatóan – a kezdetektől, de a globalizáció hatására mára már mindenhol: a művészeti teljesítmény az árképzés mutatványai alapján kap értéket.

Ha Vermeer-nek, Rembrandt Mona Lisájának, Van Gogh-nak vagy Gauguin-nek, netán a könyv borítóját is megihlető 8500 gyémánttal díszített koponya megalkotójának, Damien Hirstnek a sikertörténetére – igaz történetére – vagyunk kíváncsiak, kiváló művészettörténeti, piacgazdasági, közgazdasági-szociológiai elemzéseket, tényfeltáró beszámolókat találunk ezzel és másokkal kapcsolatban a HYPE!-ban. S érdemes az egyes árulkodó című fejezetek (A művészeti piac. Hype és nyájösztön; A gyűjtő. A vágy tárgya; A kereskedő. Promóterek és paraziták stb.) utalási bibliográfiáját is tanulmányozni.

Emlékezzünk Edgar Allan Poe nagyhírű, Babits Mihály által fordított esszéjére, A műalkotás filozófiájára. Poe itt A holló című költeményének elkészültét, megtervezettségét, úgymond irodalmi szempontokon kívül eső befolyásoltságát is színre viszi, nem kis feladatot adva ezzel a későbbi kritikusoknak, irodalomtörténészeknek. Egyrészt Poe tréfának szánta-e ezt az írását vagy komoly, őszinte „vallomásnak” (Dossi könyvének elolvasása után hajlok rá, hogy az utóbbi), másrészt akkor vajon a műalkotás esztétikája mi alapján határozható meg? Létezik-e egyáltalán ilyen? 

A megtervezett, közízlésnek helyt adó, pontosabban a közízlést kialakító tevékenység vajon nevezhető-e művészetnek? A válasz: egyértelműen, nagyon is. Ezt viszont talán jobban kéne a fejekbe sulykolni, erőltetni a ma oly népszerű, s rengeteg hallgatót okító művészettudományi, -történeti egyetemi szakokon, s nem csak a fizetős művészet-, médiaszociológia stúdiumokon (így lesz a pénzből pénz). A művészetből mindig azok éltek meg jól, akik egyszerre értettek a pénzpiac és a művészeti piac mozgásaihoz, netalán mozgatásához. Dossi könyve ennek át- és belátásához kiváló segítség.

Érdekes lenne a könyvpiacról, mondjuk a hazai könyvpiacról, irodalmi termelésről is egy hasonló kaliberű könyvet olvasni. (Lesz-e valaki olyan merész és elhivatott ezt megírni? – a hazai képzőművészeti gyűjtemények történetéről [ez itt a reklám, a hype helye] éppen most jelenik meg Ébli Gábor könyve, szintén a Corvinánál) A jelenlegi könyvpiaci átalakulások a nemzetközi képzőművészeti tőzsdéhez hasonló kérdéseket vethetnének fel, s a piac korlátozottsága miatt szinte laboratóriumi, átlátható feltételek mellett lehetne vizsgálni az irodalom – lokális és speciális – tőkepiaci színeváltozását. Dossi könyvének kérdései és általa leírt jelenségei jó alapot kínálnak ehhez is. 

Piroschka Dossi, HYPE! Művészet és pénz
Budapest, Corvina, 2008.
Fordította: Schulcz Katalin
172 oldal, 3.200 Ft

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Irodalom

Ajánlott bejegyzések:

  • Új utakon a kortárs irodalom Új utakon a kortárs irodalom
  • Gerecsó Krisztián bennragadt a liftben Gerecsó Krisztián bennragadt a liftben
  • Csontváry, Arany, Weöres és Jókai kézirataira is licitálhatunk Csontváry, Arany, Weöres és Jókai kézirataira is licitálhatunk
  • Nyerj jegyet az Öröknyár c. előadásra! Nyerj jegyet az Öröknyár c. előadásra!
  • Mit csinál egy költő a költészet napján? Mit csinál egy költő a költészet napján?

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr247834108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard